افسردگیمطالعات روانشناسیمغز

کاهش حجم قشر کمربندی قدامی مغز در افسردگی

حجم یک ناحیه مهم مغز در بزرگسالان با شدت افسردگی بیشتر کاهش می‌یابد

در یک مطالعه جدید که در مجله Psychiatry Research: Neuroimaging منتشر شده است، دانشمندان نشان دادند که در افسردگی می‌توان کاهش حجم قشر کمربندی قدامی مغز را مشاهده کرد. این مطالعه نشان می‌دهد که افسردگی با تغییراتی در آناتومی فیزیکی مغز مرتبط است.

قسمت جلویی قشر کمربندی، قشر کمربندی قدامی (یا ACC) در چندین عملکرد شناختی پیچیده، مانند همدلی، کنترل تکانه، احساسات و تصمیم‌گیری نقش دارد.

حجم یک ناحیه مهم مغز در بزرگسالان با شدت افسردگی بیشتر کاهش می‌یابد
بررسی کاهش حجم قشر کمربندی قدامی در افسردگی

کاهش حجم قشر کمربندی قدامی مغز در افسردگی

افسردگی از اختلال‌های روانی بسیار رایج است. این اختلال با از دست دادن لذت، خلق پایین و افسرده‌، کاهش اشتها، افزایش فکر کردن به مرگ، کاهش تمرکز، کاهش خواب یا افزایش آن، از دست دادن انگیزه و علاقه به فعالیت‌ها را در پی دارد. نظریه‌های مختلفی تاکنون برای تبیین و علت‌شناسی افسردگی مطرح شده است.

یکی از حیطه‌هایی که برای بررسی علت‌شناسی اختلال‌های روانشناختی به کار می‌رود مطالعه مغز است. در این مطالعات سطح انتقال‌دهنده‌های عصبی یا آناتومی مغز مورد مطالعه قرار می‌گیرند. به عنوان مثال تا به امروز مشخص شده است که سطح سروتونین در افسردگی کاهش می‌یابد. اما از نظر آناتومیکی چه اتفاقی در مغز رح می‌دهد؟

Sherwood Brown، نویسنده این مطالعه، رئیس برجسته تحقیقات روانپزشکی لو و الن مک گینلی در مرکز پزشکی جنوب غربی دانشگاه تگزاس و مدیر Psychoneuro-endocrine، توضیح داد: “به نظر می‌رسد افسردگی با اندازه کوچکتر و گاهی بزرگتر در برخی از مناطق مغز مرتبط است.” قشر سینگولیت قدامی ناحیه‌ای از مغز است که تصور می‌شود در تنظیم هیجانی نقش دارد. با این حال، یافته‌های قبلی در مورد اینکه آیا حجم ACC در افسردگی متفاوت است یا خیر، تا حدودی متفاوت است.

براون گفت، برای مطالعه جدید خود، محققان داده‌های 1803 بزرگسال را که در مطالعه قلب دالاس شرکت کرده بودند، بررسی کردند، “مطالعه بزرگی که داده‌های مختلفی از جمله حجم مغز منطقه‌ای را بر روی نمونه اپیدمیولوژیک بزرگی از ساکنان شهرستان دالاس به دست آورد.” . مهمتر از همه، شرکت کنندگان همچنین فهرست سریع علائم افسردگی خودگزارشی را تکمیل کردند، یک ارزیابی معتبر از علائم افسردگی.

شرکت‌کنندگان در صورت گزارش علائمی مانند غم و اندوه، تغییرات غیرعادی در اشتها، افکار خودکشی، احساس تنبلی و از دست دادن علاقه به افراد یا فعالیت‌های دیگر، دارای سطوح بالاتری از علائم افسردگی هستند.

براون توضیح داد که افزایش سطح علائم افسردگی با کاهش حجم قشر کمربندی قدامی سمت راست پس از کنترل عوامل جمعیت شناختی و حجم داخل جمجمه همراه بود، که نشان می‌دهد «این منطقه مهم مغز برای تنظیم هیجانی ممکن است در افراد مبتلا به افسردگی متفاوت باشد». اما کاهش حجم قشر کمربندی قدامی چپ دیده نشد.  قشر کمربندی قدامی در طیف گسترده‌ای از فرآیندهای شناختی، از جمله تنظیم تعارض عاطفی و سوگیری‌های خوش‌بینانه نقش دارد.

قشر کمربندی قدامی (ACC)
قشر کمربندی قدامی (ACC)

علاوه بر این معلوم شد که رابطه‌ی کاهش حجم قشر کمربندی قدامی راست و علائم افسردگی در مردان رخ می‌هد در نه در زنان.

محققان خاطرنشان کردند که یافته‌های آنها یعنی کاهش قشر کمربندی قدامی راست در افسردگی مطابق با تحقیقات قبلی است که بیماران مبتلا به افسردگی را مورد بررسی قرار می‌داد. با این حال، پژوهش قبلی از حجم نمونه نسبتاً کوچکی استفاده کرده بود.

براون به PsyPost گفت: «در این مطالعه شدت علائم افسردگی با یک مقیاس معتبر ارزیابی شد. با این حال، ما با قطعیت نمی‌دانیم که کدام شرکت کنندگان تشخیص واقعی اختلال افسردگی اساسی داشتند. ما همچنین اطلاعاتی در مورد علائم افسردگی آنها در طول زمان نداریم. این مطالعه همچنین نمی‌تواند به موضوع علیت بپردازد. یعنی نمی‌توانیم نتیجه بگیریم که کاهش حجم قشر کمربندی قدامی علت افسردگی است.

براون توضیح داد: «تعیین علت و معلول در بسیاری از مطالعات دشوار است. “حجم کوچکتر ACC می‌تواند یا اثر افسردگی باشد یا یک عامل خطر برای ایجاد افسردگی. مطالعاتی با طرح‌های طولی که افراد را در طول زمان دنبال می‌کنند برای تعیین اینکه آیا حجم ACC پیش‌بینی کننده افسردگی است یا در نتیجه افسردگی رخ می‌دهد، مورد نیاز است.

ارتباط با ما

برای ارتباط با ما در انتهای مطلب کامنت بگذارید. علاوه بر این می‌توانید در اینستاگرام و تلگرام ما را دنبال کنید.

اینستاگرام: schema.therapy

تلگرام: psychologistnetes

ایمیل: schemalogy@yahoo.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا