انتخاب سردبیردسته‌بندی نشدهمطالعات روانشناسی

تأثیر گرما بر سلامت روان

افزایش گرما بر سلامت روان تأثیرات منفی دارد. افزایش دمای هوا و گرم شدن کره زمین همچنان به شکستن رکوردهای قبلی خود در این تابستان ادامه می‌دهد. از این رو اهمیت دارد که یادآوری کنیم اثرات گرمای افراطی نه تنها برای سلامت جسمانی ما بلکه برای سلامت روانی‌مان نیز خطرناک است. در این مقاله تأثیر گرما بر سلامت روان را بررسی می‌کنیم.

تأثیر گرما بر سلامت روان

یکی از تأثیرات گرما بر سلامت روان مربوط به افزایش کورتیزول می‌شود. افزایش سطوح کورتیزول که توسط افزایش دما ایجاد می‌شود می‌تواند باعث راه‌اندازی واکنش‌های استرس شود که به نوبه خود باعث می‌شود که افراد مودی و بی‌قرار شوند. سیستم عصبی پاراسمپاتیک که مسئول ایجاد آرامش و ریلکس بودن است، در دمای بالاتر کمتر فعال می‌شود و از این رو ما نسبت به استرس آسیب‌پذیرتر می‌شویم.

معمولاً عوارض جانبی گرما بر سلامت روانی شامل بی‌حال بودن، تغییر در الگوهای خواب مانند ایجاد بی‌خوابی، تحریک‌پذیری شدید، عصبانیت، اضطراب، افسردگی و استرس است.

اگرچه این واکنش‌های روانی ممکن است زودگذر باشند اما در عین حال می‌توانند اثرات و عواقب جدی و وخیمی داشته باشند. مطالعه‌ای در سال ۲۰۲۲ که در ژورنال JAMA Psychiatry منتشر شده است با بررسی بیش از دو میلیون نفر نشان داد که مراجعه به اورژانس بیمارستان برای شرایط مرتبط با سلامت روان در روزهای بسیار گرم سال افزایش پیدا می‌کند.

علاوه بر این، دریافت ویزیت برای سوء مصرف مواد، اضطراب، اختلالات خلقی و اسکیزوفرنی همگی در یک دوره نه ساله که درجه حرارت افزایش یافته است بیشتر شده است.

افزایش دما همچنین می‌تواند خواب و عملکرد انتقال دهنده‌های عصبی مغز را مختل کند و به طور مستقیم بر عملکرد شناختی و بهره‌وری ما در محل کار، مدرسه و خانه تأثیر بگذارد.

به منظور بررسی اثرات گرما بر سلامت روان، یک مطالعه در سال 2018 تأثیر متفاوت تهویه مطبوع را بر عملکرد شناختی در بزرگسالان جوان ساکن در خوابگاه‌های دانشگاه در طول موج گرما ارزیابی کرد. برخی از دانشجویان از راحتی تهویه مطبوع مرکزی لذت می‌بردند و خوابگاه خود را در دمای دلپذیر 71 درجه فارنهایت نگه م‌ داشتند. در همین حال، برخی از دانشجویان را در اتاق‌های بدون تهویه مطبوع و در معرض دمای حدود 80 درجه فارنهایت قرار دادند.

در طول دو هفته دانشجویان هر روز از طریق تلفن مورد ارزیابی قرار می‌گرفتند و آزمون‌هایی را تکمیل می‌کردند. افرادی که در شرایط گرما قرار داشتند سطح عملکرد بسیار پایین‌تری در آزمون‌ها داشتند.

تأثیر گرما بر سلامت روان
تأثیر گرما بر سلامت روان

ارزیابی‌های این مطالعه شامل یک آزمون ریاضی پایه شامل جمع و تفریق ساده و آزمون استروپ بود. آزمون استروپ شامل ترکیبی از رنگ‌ها و کلمات طراحی شده برای ارزیابی پردازش شناختی است.

مطالعه دیگری نشان داد که بهره‌وری در محل کار زمانی که دمای هوا حدود 72 درجه باشد بالاترین میزان را دارد و بهره‌وری در اواسط  70 درجه شروع به کاهش می‌کند.

تمام شواهد به دست آمده از این مطالعات حاکی از کاهش توانایی تفکر واضح، سریع و کارآمد در هنگام گرم شدن بیش از حد بدن است. اگرچه ممکن است واضح به نظر برسد، اما هیدراته ماندن می‌تواند به کاهش تاثیر گرما بر سلامت روان کمک کند. کم آبی بدن در دماهای شدید شایع است و می‌تواند باعث تشدید اختلالات شناختی و اختلالات خلقی شود. بسیاری از مردم زمانی که زیاد عرق می‌کنند یا زمانی را در فضای باز می گذرانند، میزان مایع مورد نیاز برای جایگزینی را دست کم می‌گیرند. برخی از داروها نیز ممکن است به کم آبی بدن کمک کنند یا آن را افزایش دهند.

تأثیر گرما بر سلامت روان و سلامت جسمانی شامل تأثیر آن بر داروها نیز می‌شود.

برخی از داروها می‌توانند خطر مسائل مربوط به گرما را از دیدگاه روانپزشکی و پزشکی افزایش دهند. به عنوان مثال، دیورتیک‌ها می‌توانند باعث افزایش برون ده ادرار شده و منجر به کم آبی بدن، تغییر وضعیت ذهنی و سردرگمی شوند.

داروهایی که برای سلامت روان برای بیماری‌هایی مانند اسکیزوفرنی یا بیماری دوقطبی استفاده می‌شوند، می‌توانند تنظیم گرما و توانایی شما برای احساس گرمای بیش از حد، توانایی شما برای عرق کردن را تغییر دهند.

دکتر برایت می‌گوید: وقتی هوا گرم است، به دلیل فقدان تنظیم حرارتی یا توانایی تنظیم دمای بدن، متوجه آن نمی‌شوید. کم آبی همچنین می‌تواند بر سطوح برخی از داروها مانند لیتیوم تأثیر بگذارد – که می‌تواند در بدن متمرکز شود و به طور بالقوه منجر به مسمومیت شود.

برخی از داروها مانند لیتیوم، به عنوان مثال، اگر دچار کم آبی بدن شوید، سطح لیتیوم شما می‌تواند به میزان قابل توجهی افزایش یابد. لیتیوم دامنه درمانی بسیار محدودی دارد و شما می توانید با لیتیوم کاملا مسموم شوید، که می‌تواند با آریتمی قلبی، کما، تشنج بسیار جدی همراه باشد و حتی منجر به مرگ شود. نوشیدن آب زیاد و خنک ماندن می‌تواند به کاهش این خطرات کمک کند.

درک این نکته ضروری است که تغییرات آب و هوایی نه تنها بر محیط زیست بلکه بر سلامت جسمی و روانی ما نیز تأثیر می‌گذارد. مطالعات اخیر در Lancet و Nature Climate Change نشان داد که افزایش دمای حتی یک درجه سانتیگراد می‌تواند افسردگی، اضطراب و میزان خودکشی را بدتر کند. گفتگوها در مورد بهبود سلامت جمعیت ما را نمی‌توان از بحث در مورد کاهش تغییرات آب و هوا حذف کرد.

نویسنده مقاله تأثیرات گرما بر سلامت روان در سایکولوژی تودی
نویسنده مقاله تأثیرات گرما بر سلامت روان در سایکولوژی تودی

ارتباط با ما

ارتباط با ما

برای ارتباط با ما در انتهای مطلب کامنت بگذارید. علاوه بر این می‌توانید در اینستاگرام و تلگرام ما را دنبال کنید.

  • اینستاگرام: schema.therapy
  • تلگرام: psychologistnotes
  • ایمیل: schemalogy@gmail.com

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا