ازدواجانتخاب سردبیرخواندنی‌های اسکیمالوژیرابطه

در روابط محکوم به شکست چه می گذرد؟

روابط عاشقانه، معمولاً با خیال‌پردازی درباره‌ی سعادت عاطفی و خوشبختی شروع می‌شود و هر دو زوج تصمیم قاطعانه می‌گیرند که در کنار هم یک زندگی خوب و رابطه عمیقی را بسازند. اما با گذر زمان، عدم آشنایی با مهارت‌های ارتباطی، آن‌ها را محکوم به شکست می‌کند. درواقع ناآشنایی با مهارت‌های ارتباطی، و پرچم‌های قرمز رابطه آن‌ها در مسیری گام می‌بردارند که در نهایت محکوم به شکست می‌شوند. اجازه بدهید با یک مثال از یک زوج واقعی برایتان توضیح دهم که در یک رابطه محکوم به شکست چه می‌گذرد؟

دنی و دیوید نمونه‌ای از زوج‌هایی هستند که رابطه‌شان محکوم به شکست است. آن‌ها در آپارتمان کم‌نورشان در دو طرف مبل قهوه‌ای رنگ خود نشسته بودند. آن‌ها اغلب اوقات کنار هم می‌نشینند و فاصله کمی بینشان وجود دارد اما درواقع دنیای آن‌ها از هم بسیار دور بود، به طوریکه انگار هر کدام از آن‌ها در یک دنیای مجزا زندگی می‌کردند.

دنی نسبت به دیوید کینه‌های بسیاری داشت و حرف‌های ناگفته‌ی بسیاری که در دلش داشت، هیزمی بود که به آتش کینه‌هایش می‌ریخت. چشمان دیوید که در گذشته وقتی به دنی نگاه می‌کرد مملو از ستایش بود و برق عشق در آن موج می‌زد، اکنون پر از انزجار بود و در سکوت خود، دنی را به اشتباهات مختلف و متعددی محکوم می‌کرد. او در سرش دادگاهی برپا کرده بود و هر مرتبه، دنی را به خاطر اشتباهاتش سرزنش می‌کرد.

تعامل بین آن‌ها جای خود را به اجتناب داده بود. هر کدام تلاش می‌کرد به گونه‌ای رفتار کند که انگار در حال گذر از یک میدان مین است و نباید پایش را روی موضوعی بگذارد که باعث مشاجره یا اختلاف نظر می‌شود. به تدریج گفت‌وگوهای آن‌ها به یک سری مکالمات عاری از گرما و معنا کاهش یافت.

در سکوت شب، افکاری که در سر داشتند بلندتر از هر مکالمه‌ای بود. آن‌ها در دل خود احساس می‌کردند که در یک رابطه رو به افول گیر افتاده‌اند و زیر بار نارضایتی‌های ناگفته کمرشان خم شده است.

عشق بین آن‌ها که زمانی سنگ بنای پیوند آن‌ها بود، اکنون به شدت متلاشی شده بود و مدفون در زیر آواری از کینه و تحقیر مانده بود. تنها چیزی که بین آن‌ها هنوز پابرجا بود یک پوسته توخالی از یک عشق قدیمی بود. آن‌ها محکوم به شکست بودند.

آیا این قصه برایتان آشناست؟

اگر احساس می‌کنید که در حال تحمل کشمکش‌های پایانی یک رابطه هستید احتمالا احساس خلاء و عدم رضایت عمیقی را تجربه می‌کنید. من در اینجا نشانه‌های یک رابطه محکوم به شکست را ذکر می‌کنم. نشانه‌های محکوم به شکست به شما کمک می‌کنند که رابطه خود را ارزیابی کنید و اگر تصمیم بگیرید که رابطه‌تان را دوباره سرشار از تعاملات مبتنی بر عشق کنید راهنمای شما خواهند بود.

نشانه‌های روابط محکوم به شکست

۱. رنجش و دلخوری

یکی از نشانه‌های روابط سالم این است که درک‌نشدن‌ها و زخم‌های ناخواسته موقتی هستند و از طریق تعامل حل می‌شوند. در مقابل، ناتوانی در تشخیص و مدیریت دلخوری‌ها اغلب به معنای ناامیدی در رابطه است و می‌تواند یک رابطه را به فنا بدهد.

در روابط ناسالم، زوج‌ها اغلب نارضایتی‌های قدیمی را زنده می‌کنند و وارد چرخه‌ای از بی‌توجهی، دوری کردن و قطع ارتباط می‌شوند. در این حالت رنجش‌ها و دلخوری‌های قدیمی به موجی از احساسات منفی تبدیل می‌شوند و زوج‌ها در مسیر مخربی سوق می‌دهد. متأسفانه در روابط ویران‌شده چنین دلخوری‌هایی و احساسات منفی ناشی از آن‌ها به اوج خود می‌رسد.

برخی از دلخوری‌های رایجی که در طول زمان متورم و مشکل‌آفرین می‌شوند عبارت‌اند از:

  • مشکلات ارتباطی: احساس شنیده نشدن، سوءتفاهم یا نادیده گرفته‌شدن می‌تواند منجر به دلخوری شود.
  • تعارض‌های حل‌نشده: تعارض‌ها و مشکلاتی که به اندازه‌ی کافی به آن‌ها رسیدگی نشده است و زوج‌ها در حل کردن آن‌ها ناتوان بوده‌اند یا عمداً آن‌ها را نادیده گرفته‌اند در طول زمان باعث خشم و عصبانیت بیشتری می‌شود.
  • نادیده‌انگاری عاطفی: وقتی یکی از زوج‌ها احساس می‌کند که حمایت هیجانی همسرش را از دست داده است رنجش و دلخوری ایجاد می‌شود.
  • عدم تعادل در قدرت: وقتی بین زوج‌ها در قدرت یا کنترل کردن عدم تعادل ایجاد شود جای آن را دلخوری و رنجش خواهد گرفت.
  • عدم تفاهم در مورد مسائل مالی: تفاوت در سرگرمی‌ها، اولویت‌های مالی یا کسب درآمد می‌تواند به دلخوری و رنجش تبدیل شود.
  • خیانت یا روابط فرازناشویی: برملا شدن خیانت یا رابطه فرازناشویی می‌تواند حالت عمیقی از دلخوری ایجاد کند و اعتماد را از بین ببرد.
  • تقسیم کار نابرابر: این احساس که یکی از زوج‌ها بیشتر کارهای خانه را انجام می‌دهد یا مسئولیت‌های بیشتری به عهده دارد می‌تواند رنجش و دلخوری در او ایجاد کند.

یکی دیگر از نشانه‌های مهم روابط رو به افول و محکوم به شکست تحقیرشدگی است.

۲. تحقیرشدگی

جان گاتمن که یکی از بزرگترین و معروف‌ترین پژوهشگران عرصه روابط است نقش سرزنشگری و تحقیر کردن را به عنوان عوامل نابودکننده روابط عاشقانه برجسته کرده است. این رفتارهای مشکل‌آفرین ممکن است به شکل‌های مختلفی خود را نشان دهند: اظهارات تمسخرآمیز یا تحقیر کردن در حضور دیگران، ضربه زدن به عزت نفس یا از بین بردن سلامت روانی.

به عنوان مثال یکی از مراجعان من، سرزنش‌های شوهرش را با حمله به توانایی جنسی او پاسخ می‌داد؛ این یک چرخه‌ی نابودگر است.

در اینجا نمونه‌هایی از روش‌هایی که زوج‌ها یکدیگر را تحقیر می‌کنند ذکر شده است:

  • داری همه‌چیز رو خراب می‌کنی، درست مثل همیشه.
  • تو یه آدم شکست‌خورده‌ای و باورم نمیشه که کارم با تو به اینجا رسیده.
  • تو خیلی به‌دردنخوری، حتی از عهده یه کار ساده هم برنمیای.
  • از بودن با تو خجالت می‌کشم چون تو خیلی شوخی‌های بی‌مزه‌ای می‌کنی.
  • تو هیچ‌وقت هیچ‌کاری رو درست انجام نمی‌دی، انگار کودنی.
  • تو خیلی تنبلی، من باید همه کارها رو انجام بدم.
  • تو دقیقاً شبیه پدر و مادرت هستی، من نمی‌تونم اینو تحمل کنم.

۳. اجتناب

آیا احساس می‌کنید که گاهی محبت می‌کنید و گاهی از همسرتان دور می‌شوید؟ آیا رفتارهای خاموش و اجتنابی همسرتان شما را در دریایی از سردرگمی و ناامیدی رها می‌کند؟

اجتناب به هر طریقی که رخ دهد، چه از طریق بی‌تفاوتی، چه از طریق خودداری از محبت کردن باشد، تظاهری از رفتار پرخاشگری منفعلانه در ارتباط ناسالم است که با گذشت زمان تشدید می‌شود.

اجتناب در روابط عاشقانه می‌تواند فوق‌العاده زیان‌آور باشد زیرا باعث قطع ارتباط بین زوج‌ها و از بین رفتن ارتباط‌ها و تعاملات باز و گشوده می‌شود.

وقتی یک یا هر دو زوج از پرداختن به مسائل یا ابراز احساسات خود خودداری می‌کنند، عصبانیت زیادی تولید می‌شود و منجر به از بین رفتن اعتماد و صمیمیت می‌شود.

اجتناب می‌تواند به اشکال مختلف مانند اجتناب از گفتگوهای دشوار، خودداری از محبت یا کناره‌گیری عاطفی ظاهر شود.

سخن پایانی

رنجش و دلخوری، تحقیر و اجتناب، با گذشت زمان می‌تواند اساس رابطه را نابود می‌کند و باعث می‌شود هر دو طرف احساس نارضایتی و قطع ارتباط کنند. مانند آنچه برای دنی و دیوید اتفاق افتاد، اگر به مسائل پرداخته نشود و دلخوری‌ها در سکوت ادامه یابند، رابطه دچار رکود می‌شود و درنهایت ممکن است به پایان برسد. نشانه‌های یک رابطه محکوم به شکست به صورت خلاصه در زیر ذکر شده‌اند:

  • رنجش‌های عمیق می‌تواند به موجی از احساسات منفی تبدیل شود و زوج‌ها را در مسیری مخرب قرار دهد.
  • تحقیر عمیقاً برای روابط عاشقانه مخرب است.
  • اجتناب یک رفتار منفعلانه-پرخاشگرانه است که با گذشت زمان تشدید می‌شود.

برای ارتباط با ما در انتهای مطلب کامنت بگذارید. علاوه بر این می‌توانید در اینستاگرام و تلگرام ما را دنبال کنید.

  • اینستاگرام: schema.therapy
  • تلگرام: psychologistnotes
  • ایمیل: schemalogy@gmail.com

References

  • Doss, B. D., Knopp, K., Roddy, M. K., Rothman, K., Hatch, S. G., & Rhoades, G. K. (2020). Online programs improve relationship functioning for distressed low-income couples: Results from a nationwide randomized controlled trial. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 88(4), 283–294. https://doi.org/10.1037/ccp0000479
  • Frye, N., Ganong, L., Jensen, T., & Coleman, M. (2020). A Dyadic Analysis of Emotion Regulation as a Moderator of Associations Between Marital Conflict and Marital Satisfaction Among First-married and Remarried Couples. Journal of Family Issues, 41(12), 2328-2355. https://doi.org/10.1177/0192513X20935504

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا