آزمونهای شخصیتاختلالات شخصیت
موضوعات داغ

معرفی، نمره گذاری و تفسیر پرسشنامه شخصیت چندوجهی مینه سوتا (MMPI)

پرسشنامه شخصیت چندوجهی مینه سوتا (MMPI) پرکاربردترین پرسشنامه و ابزار ارزیابی بالینی است که توسط متخصصان سلامت روان برای کمک به تشخیص اختلالات روان‌شناختی استفاده می‌شود. البته کاربرد MMPI به تشخیص اختلالات روانی محدود نمی‌شود و درواقع برای مشاوره پیش از ازدواج و مصاحبه‌های استخدامی و هر جایی که نیاز به وضعیت روان‌شناختی افراد باشد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پرسشنامه شخصیت چندوجهی مینه‌سوتا (MMPI) که ابتدا در اواخر دهه 1930 توسعه یافت، چندین بار برای بهبود دقت و اعتبار تجدیدنظر و به‌روز شده است. سؤالات آزمون MMPI-2 شامل 567 سؤال درست و غلط است و تقریباً 60 تا 90 دقیقه تکمیل آن طول می‌کشد. MMPI-2-RF دارای 338 سوال درست و غلط است که 35 تا 50 دقیقه طول می‌کشد.

این مقاله چگونگی توسعه پرسشنامه شخصیت چندوجهی مینه‌سوتا، نحوه استفاده از آن و نسخه‌های مختلف آن را مورد بحث قرار می‌دهد.

پرسشنامه شخصیت چندوجهی مینه سوتا
پرسشنامه شخصیت چندوجهی مینه سوتا

تاریخچه پرسشنامه شخصیت چندوجهی مینه سوتا

پرسشنامه شخصیت چندوجهی مینه سوتا (MMPI) در سال 1937 توسط استارک آر. هاتاوی و جی. چارنلی مک کینلی در دانشگاه مینه‌سوتا تهیه شد. هدف آن‌ها ابزاری بود که بتواند به صورت عینی برای ارزیابی شرایط مختلف روانپزشکی و شدت آن‌ها استفاده شود. این آزمون به یکی از پرکاربردترین ارزیابی‌های روان‌شناختی تبدیل شده است.

انواع تست‌های MMPI

پرسشنامه شخصیت چندوجهی مینه سوتا در اواخر دهه 1980 مورد بازنگری قرار گرفت. بسیاری از سؤالات حذف یا بازنویسی شدند و تعدادی سؤال جدید اضافه شدند. علاوه بر این، مقیاس‌های اعتباری جدید نیز در آزمون تجدیدنظر شده گنجانده شد.

  • MMPI-2: نسخه‌ی اصلاح‌شده آزمون در سال 1989 با نام MMPI-2 منتشر شد. این آزمون مجدداً در سال 2001 مورد بازبینی قرار گرفت و در سال‌های 2003 و 2009 به‌روزرسانی شد و امروزه نیز به عنوان پرکاربردترین آزمون ارزیابی بالینی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • MMPI-2-RF: نسخه دیگری از این آزمون که در سال 2008 منتشر شد، به عنوان فهرست پرسشنامه شخصیت چندوجهی مینه سوتا-فرم دوم است که جایگزینی برای MMPI-2 شناخته می‌شود.
  • MMPI-A: این پرسشنامه در ۱۹۹۲ برای نوجوانان ۱۴ تا ۱۸ ساله ساخته شده است. این پرسشنامه با 478 سوال، تکمیل آن حدود یک ساعت طول می‌کشد.
  • MMPI-A-RF: در سال 2016، پرسشنامه شخصیت چندوجهی مینه سوتا-فرم بازسازی‌شده نوجوانان (MMPI-A-RF) منتشر شد. مانند MMPI-2-RF، کوتاه‌تر است و فقط 241 سؤال دارد که 25 تا 45 دقیقه زمان می‌برد.
  • MMPI-3: آخرین نسخه پرسشنامه شخصیت چندوجهی مینه سوتا، MMPI-3، در 2020 منتشر شد. تکمیل این تست 25 تا 50 دقیقه طول می‌کشد.

نحوه استفاده از MMPI

پرسشنامه شخصیت چندوجهی مینه سوتا معمولاً توسط متخصصان سلامت روان برای ارزیابی و تشخیص بیماری‌های روانی استفاده می‌شود، اما در زمینه‌های دیگر خارج از روانشناسی بالینی نیز مورد استفاده قرار گرفته است. این تست همچنین به عنوان ابزار غربالگری برای مشاغل خاص، به ویژه مشاغل پرخطر استفاده شده است، اگرچه استفاده از آن در این روش بحث‌برانگیز بوده است. همچنین برای ارزیابی اثربخشی برنامه‌های درمانی، از جمله برنامه‌های درمان مصرف مواد، استفاده می‌شود.

شرکت در آزمون پرسشنامه شخصیت چندوجهی مینه سوتا

MMPI-2 شامل 567 آیتم است و تقریباً 60 تا 90 دقیقه طول می‌کشد. MMPI-2-RF شامل 338 سوال است و حدود 35 تا 50 دقیقه طول می‌کشد. MMPI-3 شامل 335 آیتم خود گزارش‌دهی است و 25 تا 35 دقیقه برای اجرا توسط کامپیوتر و در غیر این صورت 35 تا 40 دقیقه زمان می‌برد.

MMPI باید توسط یک متخصص، ترجیحا یک روانشناس بالینی یا روانپزشک، که آموزش‌های ویژه‌ای در مورد استفاده از MMPI دیده است، اجرا، نمره‌گذاری و تفسیر شود. آزمون MMPI باید با سایر ابزارهای ارزیابی نیز استفاده شود. تشخیص هرگز نباید تنها بر اساس نتایج MMPI انجام شود. MMPI را می‌توان به صورت فردی یا گروهی اجرا کرد. هر دو MMPI-2 و MMPI-2-RF برای افراد 18 سال و بالاتر طراحی شده‌اند.

پرسشنامه شخصیت چندوجهی مینه سوتا چه چیزی را اندازه می‌گیرد؟

مقیاسهای پرسشنامه شخصیت چندوجهی مینه سوتا
مقیاسهای پرسشنامه شخصیت چندوجهی مینه سوتا

MMPI-2 و MMPI-A دارای 10 مقیاس بالینی هستند که برای نشان دادن شرایط مختلف روانشناختی استفاده می‌شوند، اگرچه MMPI-2-RF و MMPI-A-RF از مقیاس‌های متفاوتی استفاده می‌کنند. در اینجا یک مرور مختصر از مقیاس‌های بالینی در MMPI-2 و MMPI-A آورده شده است.

مقیاس 1 – هیپوکندریازیس (خودبیمارانگاری) (HS)

این مقیاس در پرسشنامه شخصیت چندوجهی مینه سوتا برای ارزیابی نگرانی در مورد عملکرد بدن طراحی شده است. آیتم‌های موجود در این مقیاس به علائم جسمی و بهزیستی مربوط می‌شوند. این مقیاس در پرسشنامه شخصیت چندوجهی مینه سوتا در ابتدا برای شناسایی افرادی که علائم هیپوکندری یا تمایل به این باور دارند که یک بیماری پزشکی تشخیص داده‌نشده را نشان می‌دهند، ساخته شد.

مقیاس خودبیمارانگاری شامل 32 آیتم است و برای سنجش اینکه آیا نگرانی ناسالمی برای سلامتی خود دارید طراحی شده است. نمره بالا در این مقیاس می‌تواند به این معنی باشد که نگرانی در مورد سلامتی شما در زندگی شما اختلال ایجاد می‌کند و باعث ایجاد مشکل در روابط شما می‌شود. به عنوان مثال، فردی با نمره مقیاس خودبیمارانگاری بالا ممکن است مستعد ابتلا به علائم جسمانی باشد که دلیل زمینه‌ای خاصی ندارند، به خصوص در دوره‌های استرس بالا.

مقیاس 2 – افسردگی (D)

این مقیاس پرسشنامه شخصیت چندوجهی مینه سوتا در ابتدا برای شناسایی افسردگی طراحی شده بود که با روحیه ضعیف، عدم امید به آینده و نارضایتی عمومی از وضعیت زندگی مشخص می‌شود. نمرات بسیار بالا ممکن است نشان دهنده افسردگی باشد، در حالی که نمرات متوسط تمایل به نشان دادن نارضایتی عمومی از زندگی دارد.

این مقیاس که دارای 57 گویه است میزان رضایت از زندگی را می‌سنجد. فردی با نمره بسیار بالا در مقیاس 2 ممکن است با افسردگی بالینی یا افکار خودکشی مکرر سر و کار داشته باشد. نمره کمی بالاتر در این مقیاس می‌تواند نشان دهنده این باشد که فرد کناره‌گیری کرده یا از شرایط خود ناراضی است.

مقیاس 3 – هیستری (Hy)

مقیاس سوم پرسشنامه شخصیت چندوجهی مینه سوتا در ابتدا برای شناسایی افرادی که هیستری یا شکایات فیزیکی در موقعیت‌های استرس‌زا نشان می‌دهند طراحی شد. کسانی که تحصیلات خوبی دارند و از طبقه اجتماعی بالایی برخوردار هستند، در این مقیاس امتیاز بیشتری کسب می‌کنند. زنان نیز در این مقیاس امتیاز بالاتری نسبت به مردان می‌گیرند.

این مقیاس 60 ماده‌ای پاسخ فرد را به استرس، از جمله علائم فیزیکی و واکنش عاطفی به تحت فشار بودن، ارزیابی می‌کند.

مطالعات نشان داده‌اند که افراد مبتلا به درد مزمن ممکن است در سه مقیاس اول به دلیل نگرانی‌های طولانی‌مدت و افزایش سلامتی، امتیاز بیشتری کسب کنند.

مقیاس 4 – انحراف روانی (Pd)

این مقیاس پرسشنامه شخصیت چندوجهی مینه سوتا که در ابتدا برای شناسایی افراد روان‌پریش ساخته شده بود، انحراف اجتماعی، عدم پذیرش اقتدار، و بی‌اخلاقی (بی‌توجهی به اخلاق) را اندازه‌گیری می‌کند. این مقیاس را می‌توان معیاری برای نافرمانی و رفتار ضداجتماعی در نظر گرفت. 50 آیتم این مقیاس، رفتارها و نگرش‌های ضداجتماعی را علاوه بر تبعیت یا مقاومت در برابر قدرت، اندازه‌گیری می‌کند.

افرادی که امتیاز بالایی دارند بیشتر سرکش هستند، در حالی که افراد کم‌امتیاز بیشتر اقتدار را می‌پذیرند، یعنی نسبت به مراجع قدرت پذیرش بیشتری دارند. علیرغم نام این مقیاس، افراد دارای امتیاز بالا معمولاً به جای اختلال روانپریشی، دارای اختلال شخصیت هستند.

اگر در این مقیاس امتیاز بسیار بالایی کسب کنید، ممکن است تشخیص اختلال شخصیت را دریافت کنید.

مقیاس 5 – مردانگی-زنانگی (MF)

این مقیاس توسط نویسندگان اصلی طراحی شده بود تا آنچه را که آنها به عنوان “گرایش‌های همجنس‌گرا” از آن یاد می‌کنند، شناسایی کند. امروزه از آن برای ارزیابی میزان یا کم بودن میزان هویت یک فرد با نقش‌های جنسیتی کلیشه‌ای مرد و زن استفاده می‌شود.

هدف اصلی این بخش 56 سوالی، استخراج اطلاعات در مورد تمایلات جنسی افراد بود. امروزه، از این مقیاس برای ارزیابی میزان سازگاری با هنجارهای جنسیتی استفاده می‌شود.

مقیاس 6 – پارانویا (Pa)

این مقیاس در ابتدا برای شناسایی افراد مبتلا به علائم پارانوئید مانند بدگمانی، احساس آزار و اذیت، خودپنداره بزرگ‌منشی، حساسیت بیش از حد و نگرش‌های سفت و سخت ایجاد شد. کسانی که امتیاز بالایی در این مقیاس دارند، معمولا علائم پارانوئید یا روان‌پریشی دارند. این مقیاس که دارای 40 سوال است، علائم مرتبط با روان‌پریشی را ارزیابی می‌کند، به ویژه:

  • سوءظن شدید به افراد دیگر
  • تفکر سفت و سخت سیاه و سفید
  • احساس آزار و اذیت توسط جامعه

مقیاس 7 – ضعف روانی (Pt)

این مقیاس پرسشنامه شخصیت چندوجهی مینه سوتا 48 آیتم دارد. این برچسب تشخیصی امروزه دیگر مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و علائم توصیف‌شده در این مقیاس بیشتر منعکس‌کننده اضطراب، افسردگی و اختلال وسواس فکری-اجباری است. این مقیاس در ابتدا برای اندازه‌گیری شک‌های بیش از حد، اجبارها، وسواس‌ها و ترس‌های غیرمنطقی استفاده می‌شد.

مقیاس 8 – اسکیزوفرنی (Sc)

این مقیاس در ابتدا برای شناسایی افراد مبتلا به اسکیزوفرنی ایجاد شد. منعکس‌کننده طیف گسترده‌ای از زمینه‌ها از جمله فرآیندهای فکری عجیب و ادراکات عجیب و غریب، از خودبیگانگی اجتماعی، روابط خانوادگی ضعیف، مشکلات در تمرکز و کنترل تکانه، فقدان علایق عمیق، پرسش‌های نگران‌کننده در مورد ارزش و هویت شخصی، و مشکلات جنسی است. این مقیاس همچنین می‌تواند سوءمصرف بالقوه مواد، بیگانگی عاطفی یا اجتماعی، غیرعادی‌ها و علاقه محدود به افراد دیگر را نشان دهد.

این مقیاس 78 ماده‌ای برای نشان دادن این است که آیا فرد به یک اختلال اسکیزوفرنی مبتلاست یا احتمال ابتلا به آن را دارد.

مقیاس اسکیزوفرنی در پرسشنامه شخصیت چندوجهی مینه سوتا به این موضوع توجه می‌کند که آیا فرد توهم، هذیان، یا حملات فکری بسیار آشفته را تجربه می‌کند. همچنین تعیین می‌کند که فرد تا چه حد ممکن است با بقیه افراد جامعه احساس بیگانگی کند.

مقیاس 9 – مانیا (Ma)

این مقیاس برای شناسایی ویژگی‌های هیپومانیا مانند خلق و خوی بالا، توهم، هذیان بزرگ‌منشی، گفتار و فعالیت حرکتی سریع، تحریک‌پذیری، فرار از افکار و دوره‌های کوتاه افسردگی ایجاد شده است. هدف از این مقیاس 46 ماده‌ای ارزیابی علائم مرتبط با هیپومانیا است، از جمله:

  • انرژی بیش از حد
  • گفتار سریع
  • افکار مسابقه‌ای
  • توهمات
  • تکانشگری
  • توهمات بزرگ‌منشی

اگر در مقیاس مانیا نمره 9 بالایی دارید، ممکن است علائم مرتبط با اختلال دوقطبی داشته باشید.

مقیاس 0 – درونگرایی اجتماعی (Si)

این مقیاس دیرتر از 9 مقیاس دیگر ایجاد شد. این مقیاس در پرسشنامه شخصیت چندوجهی مینه سوتا برای ارزیابی کمرویی و تمایل فرد به کناره‌گیری از تماس‌ها و مسئولیت‌های اجتماعی طراحی شده است.

این مقیاس پرسشنامه شخصیت چندوجهی مینه سوتا 69 ماده‌ای یکی از موارد اضافه شده بعدی به MMPI، برون‌گرایی یا درون‌گرایی را اندازه گیری می‌کند. این مقیاس نمایانگر میزانی است که فرد به دنبال یا کناره‌گیری از تعاملات اجتماعی است.

این مقیاس از جمله موارد زیر را در نظر می‌گیرد:

  • رقابت‌پذیری
  • انطباق‌پذیری
  • ترسو بودن
  • قابل اعتماد بودن

مقیاس‌های اعتبار آزمون MMPI

همه آزمون‌های پرسشنامه شخصیت چندوجهی مینه سوتا از مقیاس‌های اعتباری برای کمک به ارزیابی صحت پاسخ‌های فرد استفاده می‌کنند. از آنجایی که این آزمون‌ها را می‌توان برای شرایطی مانند غربالگری استخدام و جلسات حضانت مورد استفاده قرار داد، شرکت‌کنندگان آزمون ممکن است در پاسخ‌های خود کاملاً صادق نباشند.

مقیاس‌های اعتباری می‌توانند نشان دهند که آزمون چقدر دقیق است، و همچنین ممکن است پاسخ‌ها تا چه حد تحریف شده باشند.

مقیاس L

این مقیاس اعتباری برای سنجش «فضیلت‌های غیرمعمول» که به آن مقیاس دروغ نیز می‌گویند، برای شناسایی تلاش‌های افراد برای خوب نشان دادن خود ایجاد شد.

افرادی که در این مقیاس نمره بالایی می‌گیرند، عمدا سعی می‌کنند خود را به مثبت‌ترین شکل ممکن نشان دهند و کاستی‌ها یا ویژگی‌های نامطلوب را رد کنند.

افرادی که در مقیاس «L» امتیاز بالایی دارند، ممکن است با امتناع از تصدیق ویژگی‌ها یا پاسخ‌هایی که می‌ترسند آنها را بد جلوه دهد، سعی دارند خود را در خوب دهند.

این مقیاس معمولاً نشان می‌دهد که شخص تا چه اندازه سعی می‌کند به شیوه‌ای آشکار خود را خوب جلوه دهد. هر اندازه که مقیاس برافراشته‌تر باشد، ادعای فرد درباره برخورداری از رفتار جامعه‌پسند بیشتر است. هر اندازه که این مقیاس کوهتاتر باشد، شخص تمایل بیشتری دارد که به نقاط ضعف خود که در میان آن آدمیان معمول است اعتراف کند.

مقیاس F

این مقیاس برای تشخیص تلاش برای گزارش اغراق‌آمیز استفاده می‌شود. اساساً، افرادی که در این مقیاس نمره بالایی می‌گیرند، سعی می‌کنند بدتر از آنچه هستند ظاهر شوند، ممکن است در پریشانی شدید روانی باشند، یا ممکن است به طور تصادفی و بدون توجه به آنچه سؤالات می‌گویند، به سؤالات پاسخ دهند. افرادی که در این مقیاس نمره بالایی می‌گیرند، ممکن است سعی کنند در شرایط بدتر از آنچه هستند به نظر برسند.

توجه به این نکته مهم است که نمره بالا در مقیاس “F” همچنین می‌تواند نشان‌دهنده پریشانی شدید یا آسیب‌شناسی روانی باشد. با بالا رفتن F شخص چیزهای نامعمول بیشتری را درباره خود گزارش می‌دهد.

تجربه در مورد درمانگاهای بهداشت روانی و جمعیت‌های مشاوره دانشگاهی نشان می‌دهد که مقیاس F تقریبا همیشه میزان تفاوت شیوه تفکر شخص را به جمعیت کلی اندازه‌گیری می‌کند.

مقیاس K

در پرسشنامه شخصیت چندوجهی مینه سوتا، مقیاس K گاهی اوقات به عنوان “مقیاس دفاعی” شناخته می‌شود، این مقیاس روشی موثرتر و کمتر آشکار برای تشخیص تلاش برای ارائه خود به بهترین شکل ممکن از طریق گزارش کم است. افراد ممکن است نشانه‌های خود را کمتر گزارش دهند زیرا نگران قضاوت شدن هستند یا ممکن است مشکلات خود را به حداقل برسانند یا اینکه مشکلات را انکار کنند.

این مقیاس حالت دفاعی داشتن و محافظت از خود را اندازه‌گیری می‌کند. مقیاس K مانند مقیاس L برای این منظور تدوین شد که میزان تمایل آزمودنی را در خوب نشان دادن خود از طریق آزمون اندازه‌گیری کند. هر اندازه نمره آن بالاتر باشد تمایل آزمودنی به خوی جلوه کردن بیشتر است. اما بر خلاف مقیاس L ظریف‌تر و دقیق‌تر است. بنابراین هدف از مقیاس K کشف حالت دفاعی در افرادی است که از آگاهی و مهارت روان‌شناختی برخوردارند.

مقیاس ؟ یا نمی‌توانم بگویم

نمره خام مقیاس نمی‌توانم بگویم در پرسشنامه شخصیت چندوجهی مینه سوتا تعداد ماده‌هایی است که بدون پاسخ گذاشته شده‌اند.

این مقیاس که به عنوان مقیاس «نمی‌توانم بگویم» نیز شناخته می‌شود، تعداد موارد بی‌پاسخ را ارزیابی می‌کند. کتابچه راهنمای پرسشنامه شخصیت چندوجهی مینه سوتا توصیه می‌کند که هر آزمونی با 30 سوال بی‌پاسخ یا بیشتر از آن باید نامعتبر اعلام شود.

اگر بیش از شش ماده بدون پاسخ مانده باشد، تفسیر کننده باید به ماده نگاه کند تا معلوم شود که آیا در آن الگویی وجود دارد یا نه؟ اگر الگویی دیده شود ممکن است حوزه‌ای را نشان دهد که آزمودنی نمی‌خواهد آن را مورد توجه قرار دهد یا درباره‌ی آن حالت گم‌گشتگی وجود دارد.

حذف بیش از ۱۲ ماده نامعمول است. وقتی که تعداد زیادی از ماده‌ها حذف شده باشند محتمل‌ترین دلیل این امر آن است که شخص وقت کافی برای تمام کردن آزمون نداشته است.

مقیاس TRIN

مقیاس ناهمسانی پاسخ درست (TRIN) برای اندازه‌گیری «آری گفتن» یا «نه گفتن» طراحی شده است. این مقیاس شامل ۲۳ جفت ماده با محتوای متضاد است. اگر آزمودنی در هر جفت به هر دو ماده پاسخ آری یا درست بدهد یک نمره می‌گیرد. اگر در هر دو جفت پاسخ نه یا غلط بدهد یک نمره از نمره‌های مقیاس TRIN کم می‌شود. بنابراین اگر در پاسخ‌های آری در ماده‌های TRINسوگیری وجود داشته باشد نمره فرد در این مقیاس افزایش پیدا می‌کند.

مقیاس ناهمسانی پاسخ درست (TRIN) برای تشخیص افرادی که از پاسخ‌دهی ثابت استفاده می‌کنند، مانند علامت‌گذاری ده سؤال «درست»، ده سؤال بعدی به عنوان «نادرست» و غیره ایجاد شده است. به دلیل ناتوانی در خواندن یا درک مطالب آزمون یا نافرمانی در مورد شرکت در آزمون، می‌توان از پاسخ‌دهی ثابت استفاده کرد. این مقیاس شامل 20 سوال زوجی است که برعکس یکدیگر هستند.

مقیاس VRIN

مقیاس ناهمسانی پاسخ‌های مختلف (متغیر) (VRIN) روش دیگری است که برای تشخیص پاسخ‌های ناسازگار و تصادفی توسعه یافته است. مقیاس VRIN شامل ۶۷ ماده است که از نظر محتوا یا خیلی به یکدیگر شباهت دارند و یا کاملاق متضاد هم هستند. اگر آزمودنی به هر یک از جفت ماده‌های مقیاس VRIN پاسخ ناهمسان بدهد یک نمره به او داده می‌شود. بنابراین نمرات بالا در این مقیاس نشان‌دهنده‌ی پاسخ‌های تصادفی یا دست کم بی‌دقتی در پاسخ دادن به ماده‌هاست.

مقیاس FB

مقیاس FB از ۴۰ ماده تشکیل شده است که افراد به ندرت به آن‌ها پاسخ مثبت می‌دهند. این ماده‌ها در نیمه دوم آزمون قرار دارند بنابراین همان اطلاعاتی را در مورد پاسخ‌های تصادفی و غیرمعمول فراهم می‌کند که مقیاس F در نیمه اول به دست می‌دهد.

این مقیاس در پرسشنامه شخصیت چندوجهی مینه سوتا برای نشان دادن تغییرات در نحوه پاسخ یک فرد در نیمه‌ی اول آزمون در مقابل نحوه‌ی پاسخ آن‌ها در نیمه‌ی دوم با استفاده از سؤالاتی طراحی شده است.

نمرات بالا در این مقیاس گاهی اوقات نشان می‌دهد که پاسخ‌دهنده توجه خود را متوقف کرده و به طور تصادفی به سوالات پاسخ می‌دهد. همچنین می‌تواند به دلیل گزارش بیش از حد یا کم، پاسخگویی ثابت، خسته شدن یا تحت استرس شدید باشد.

مقیاس Fp

این مقیاس به تشخیص گزارش بیش از حد عمدی در افرادی که نوعی اختلال سلامت روان دارند یا از پاسخ‌های تصادفی یا ثابت استفاده می‌کنند، کمک می‌کند.

مقیاس S

مقیاس S برای اندازه‌گیری گزارش کمتر از واقع علائم بیماری به سبب داشتن حالت دفاعی طراحی شده است. این مقیاس ۵۰ ماده‌ای برای اندازه‌گیری سوگیری در جهت گزارش سازگاری مثبت غیرمعمول و فقدان لغزش‌های شخصی و اخلاقی طراحی شده است.

شاخص F-K

در پرسشنامه شخصیت چندوجهی مینه سوتا شاخص F منهای K برای کشف نیمرخ‌های دارای وانمود خوب و وانمود بد تدوین شد. نمره این شاخص از منها کردن نمره خام F از نمره خام K به دست می‌آید. اگر نتیجه این تفریق مثبت و بالاتر از ۱۱ باشد نیمرخ به عنوان نمیرخی با وانمود بد نامیده می‌شود. شخص سعی می‌کند خود را بدتر از آنچه که واقعاً هست جلوه دهد. اگر باقی‌مانده‌ی تفریق منفی باشد، نیمرخ حاصب به عنوان نیمرخی با وانمود خوب تلقی می‌شود.

پرسشنامه شخصیت چندوجهی مینه سوتا چقدر دقیق است؟

اگرچه پرسشنامه شخصیت چندوجهی مینه سوتا اطلاعات مفیدی را ارائه می دهد، اما یک متخصص بهداشت نباید برای تشخیص کامل تنها به یک ابزار تکیه کند. تشخیص باید با در نظر گرفتن تعدادی از موارد مانند معاینه فیزیکی و روانشناختی، سابقه سلامت کامل، و در صورت لزوم، آزمایش‌های آزمایشگاهی برای رد مصرف مواد و/یا سایر بیماری‌هایی که ممکن است علائم بیماری‌های روانی را ایجاد کنند، انجام شود.

خلاصه

پرسشنامه شخصیت چندوجهی مینه سوتا پر استفاده ترین و گسترده ترین ابزار ارزیابی روانشناختی است. پرسشنامه شخصیت چندوجهی مینه سوتا به طور گسترده برای کمک به پزشکان و درمانگران برای غربالگری و تشخیص بیماری‌های روانی استفاده می‌شود. با این حال، متخصصان سلامت روان هنگام تشخیص، تنها به نتایج این پرسشنمه اتکا نمی‌کنند.

اگر از شما خواسته شده است که پرسشنامه شخصیت چندوجهی مینه سوتا را تکمیل کنید، برای آماده شدن نیازی به انجام کاری نیست. در عوض، آماده باشید که تا حد امکان صادقانه به سوالات پاسخ دهید. اگر سوالی دارید، باید از قبل توسط مسئول آزمون به شما فرصت داده شود که بپرسید.

ممکن است در مورد آزمایش و احتمال تشخیص بیماری روانی نگران باشید. مهم است که به یاد داشته باشید که پرسشنامه شخصیت چندوجهی مینه سوتا تنها ابزاری نیست که درمانگر شما ممکن است از آن برای تشخیص استفاده کند – آنها به تنهایی به این نتایج متکی نیستند. دریافت یک ارزیابی و تشخیص دقیق می‌تواند به شما کمک کند تا درمان مورد نیاز خود را دریافت کنید تا بهترین احساس را داشته باشید.

ارتباط با ما

برای ارتباط در انتهای مطلب کامنت بگذارید. علاوه بر این می‌توانید در اینستاگرام و تلگرام ما را دنبال کنید.

اینستاگرام: schema.therapy

تلگرام: psychologistnotes

ایمیل: schemalogy@yahoo.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا