اختلالات شخصیتاختلال‌های روان‌شناختیانتخاب سردبیرخواندنی‌های اسکیمالوژیدرمان شناختی رفتاریراهنمای عملی طرحواره درمانی
موضوعات داغ

آغاز طرح پیش فروش جزوه طرحواره درمانی

طرحواره درمانی یکی از انواع رواندرمانی مؤثر است که با استقبال گسترده درمانگران و درمانجویان روبرو شده است. طرحواره درمانی به عنوان یکی از درمان‌های یکپارچه‌نگر تلاش کرده است به مشکلات درمانجویان در سه سطح شناختی، رفتاری و هیجانی بپردازد. جزوه طرحواره درمانی به صورت گام به گام تمامی تکنیک‌های طرحواره‌درمانی را توضیح می‌دهد. در این جزوه تمام روند درمان یک بیمار از ابتدا تا انتها ذکر شده است.

جزوه طرحواره درمانی به صورت هفتگی ارائه می‌شود. به عنوان مثال در هفته اول، مقدمات طرحواره‌درمانی و آغاز مصاحبه با بیمار ارائه می‌شود. سپس در هفته دوم به ارزیابی و سنجش می‌پردازد. در هفته سوم تصویرسازی ذهنی تشخیصی، در هفته چهارم مفهوم‌پردازی و در هفته‌های بعد هر تکنیک به صورت جداگانه در یک جزوه به همراه مثال و کاربرگ‌های زیادی خدمت شما ارائه می‌شود.

در جزوه طرحواره درمانی از تمامی منابع موجود و به‌روز در حیطه طرحواره‌درمانی استفاده شده است.

کسانی که این جزوه را به صورت پیش‌فروش دریافت می‌کنند از تخفیف قابل ملاحظه‌ای برخوردار می‌شوند. کل جزوه ۵۹۰ هزار تومان است، اما اگر به صورت هفتگی این جزوه را رزرو کنید می‌توانید تنها با ۳۹۰ هزار تومان آن را به صورت هفتگی دریافت کنید. علاوه بر این، به سؤالات شما در مورد جزوه بعد از حداقل ۴۸ ساعت پاسخ داده می‌شود. در واقع وقتی به صورت هفتگی پیش‌خرید کنید در طول هفته فرصت دارید که یک مطلب را مطالعه کنید و سؤالات خود را با ما در میان بگذارید.

جلسه اول در جزوه طرحواره درمانی

درمانگر کار خود را با ارزیابی اولیه یعنی مشکلاتی که درمانجو به دلیل آن‌ها برای درمان اقدام کرده است و مشخص ساختن اهداف درمانی شروع می‌کند. به این کار تهیه فهرست مشکلات گفته می‌شود. ارزیابی تناسب درمانجو برای طرحواره‌درمانی نیز باید در دستور کار شما باشد. شما باید در گام اول بعد از معارفه مختصر با درمانجوی خود، با سؤالی مشابه این آغاز کنید:

درمانگر: اگر آماده هستید در مورد این موضوع حرف بزنیم که چه مشکلاتی باعت شده که به من مراجعه کنید؟

پاسخ بیمار به این سؤال در اکثر موارد ارائه‌کننده‌ی همان مشکلات اصلی اوست و به شما کمک می‌کند که فهرست مشکلات او را تهیه کنید. اما گاهی اوقات ممکن است که درمانجو به طور صریح به سؤال اولیه شما پاسخ ندهد. این حالت، یا نمایانگر حضور محافظ بی‌تفاوت است یا صرفاً درمانجو هنوز آمادگی لازم را برای بیان کردن مشکلاتش ندارد. بنابراین بهتر است که ابتدا به او فرصت بدهید که آماده شود. مثلا می‌توانید سؤال خود را به طور مبسوط‌تری بیان کنید.

درمانگر: احساس می‌کنم هنوز آماده نیستید که در مورد مشکلاتتون حرف بزنیم. این طبیعیه. حرف در مورد مشکلات کار خیلی آسونی نیست که بشه به راحتی انجامش داد. پس بهتره که اول یکم بیشتر خودتون، شغلتون یا هرچیز دیگه‌ای که لازمه من درباره شما بدونم رو توضیح بدهید.

بعد از توضیحات درمانجو می‌توانید کمی سؤال خود را اختصاصی‌تر کنید.

درمانگر: معمولاً وقتی آدم‌ها به ما مراجعه می‌کنند توی برخی از مسائل زندگی با مشکلاتی مواجه شده‌اند. ممکنه توی روابط، تحصیل یا کارشون مشکلاتی داشته باشند. چه چیزی باعث شده که شما مراجعه داشته باشین؟

اگر باز هم درمانجوی شما پاسخ درستی به سؤال فوق نداد یا اینکه به طور صریح به مشکلات خود نپرداخت، می‌توانید رد پای محافظ بی‌تفاوت را مشاهده کنید. اما در حال حاضر ما نحوه پرداختن به محافظ بی‌تفاوت را تا لحظه مناسب به تعویق می‌اندازیم و کار خود را با درمانجویی که در ذهنیت محافظ بی‌تفاوت قرار ندارد ادامه می‌دهیم تا بتوانیم مفاهیم اولیه را به شما منتقل کنیم. سپس در جای مناسب یعنی در فصل معرفی محافظ بی‌تفاوت و غلبه بر آن به طور مفصل در مورد آن توضیحاتی ارائه می‌دهم.

درمانجو: من توی رابطه با همسرم مشکلات مختلفی رو تجربه می‌کنم. درواقع حال رابطه ما خوب نیست و دارم اذیت می‌شم. چون نمی‌تونستم اوضاع را حل و فصل کنم اومدم تا از یه روان‌شناس کمک بگیرم.

همانطور که مشاهده می‌کنید درمانجو مقاومت خاصی در مورد ارائه مشکلاتش ندارد. شاید توضیحات کلی او را مبنی بر وجود محافظ بی‌تفاوت در نظر بگیرید اما در واقع اینگونه است. معمولاً اکثر درمانجویان، گفتگوی خود را با چیزی شبیه جمله فوق شروع می‌کنند و ما نباید بلافاصله روی محافظ بی‌تفاوت تمرکز کنیم.

عده‌ای از درمانگران مبتدی در این موارد به این نتیجه می‌رسند که محافظ بی‌تفاوت در حال ظهور است. اما یک درمانگر حرفه‌ای عجله نمی‌کند و اجازه می‌دهد که درمانجو افکار خود را جمع‌وجور کند، به درمانگر اعتماد کند، با فضای درمان آشنا شود، سپس اگر کلی‌گویی‌های درمانجو ادامه پیدا کرد، کار خود را با محافظ بی‌تفاوت شروع می‌کند. بنابراین در ادامه مثال فوق بهتر است که درمانگر به شکل زیر با یک همدلی کوچک ادامه دهد.

درمانگر: پس روزهای سختی رو سپری می‌کنین. می‌تونین به من بگین که چه مشکلاتی در حال حاضر توی رابطه‌ی شما با همسرتون وجود داره؟ اینجوری به من کمک می‌کنین که درک بهتری از وضعیت شما داشته باشم.

درمانگر در اینجا تلاش کرد که به درمانجو بفهماند که لازم است در مورد مشکلاتش با جزئیات بیشتری حرف بزند. علاوه بر این، با گفتن اینکه «به من کمک می‌کنین» به او می‌گوید که همکاری او برای ادامه درمان لازم است. علاوه بر این، این عبارت، ذهنیت بزرگسال سالم را که مشتاق حل مسئله و برآورده کردن نیازهای عاطفی درمانجو است فراخوانی می‌شود. فراخوانی بزرگ‌سال سالم، بسیار حیاتی است.

درمانجو: من از خودم راضی نیستم. همش فکر می‌کنم عقب موندم، کارام می‌مونه روی دوستم، چندتا کار همزمان انجام میدم و احساس می‌کنم تحت فشار زیادی هستم.

درمانجو مشکلات خود را مطرح کرده است ولی هنوز اشاره‌ای به اینکه با همسرش چه مشکلاتی را تجربه می‌کند نکرده است. درمانگر در برگه‌های یادداشت خود، مشکل مطرح‌شده از سمت درمانجو را به عنوان یکی از مشکلاتی که باید در فهرست مشکلات ذکر شود یادداشت می‌کند.

می‌توانیم حدس بزنیم که کار زیاد درمانجو باعث بروز مشکلاتی در زندگی عاشقانه او شده است که می‌تواند نشانی از حضور طرحواره‌ی معیارهای سخت‌گیرانه، جبران افراطی نقص و شرم، طرحواره شکست یا خویشتن‌داری ناکافی باشد. ولی به خاطر داشته باشید که هنوز شواهد کافی برای تصمیم‌گیری در مورد طرحواره‌های درمانجو کافی نیست.

اکنون که درمانجو یکی از مشکلات خود را مطرح کرده است بهترین کار این است که در مورد آنچه به عنوان مشکل معرفی شده است از درمانجو بخواهیم که در مورد آن مثالی بزند. بعد از ارائه‌ی مثال، درمانگر می‌تواند با یک جمع‌بندی درمانجو را به سمت مشکل اولیه یعنی مشکلاتی که با همسرش دارد هدایت کند.

….

این یک نمونه کوچک از جلسه‌ی اول درمان بود که برای آشنایی شما در اینجا ذکر کردم. علاوه بر این مطالب مورد پوشش در جزوه طرحواره درمانی به شرح زیر است:

سرفصل‌های جزوه طرحواره درمانی

۱. معرفی مختصر طرحواره‌درمانی

۲. معرفی طرحواره‌های ناسازگار اولیه

۳. معرفی سبک‌های مقابله‌ای

۴. معرفی ذهنیت‌های طرحواره‌ای

۵. ارزیابی و سنجش

۶. تاریخچه بیمار

۷. تصویرسازی ذهنی تشخیصی

۸. مفهوم‌پردازی موردی

۹. معرفی مختصر تکنیک‌های شناختی

۱۰. تکنیک شواهد

۱۱. تکنیک سود و زیان

۱۲. تکنیک بازتعریف شواهد تأییدکننده طرحواره

۱۳. تکنیک گفتگوی طرحواره

۱۴. تکنیک فلش کارت طرحواره

۱۵. تکنیک فرم ثبت طرحواره

۱۶. معرفی مختصر تکنیک‌های تجربه‌ای

۱۷. تکنیک تصویرسازی ذهنی

۱۸. تکنیک گفتگوی صندلی

۱۹. تکنیک نامه نوشتن

۲۰. معرفی مختصر الگوشکنی رفتاری

۲۱. تکنیک شناسایی سبک‌های مقابله‌ای

۲۲. تکنیک شناسایی همدستان طرحواره

۲۳. تکنیک جایگزینی الگوهای رفتاری ناسالم با الگوهای رفتاری سالم

۲۴. معرفی مدل ذهنیت‌ طرحواره‌ای

۲۵. مراحل کار با ذهنیت‌ها

۲۶. تکنیک‌های کار با کودک آسیب‌پذیر

۲۷. تکنیک‌های کار با کودک خشمگین

۲۸. تکنیک‌های کار با کودک تکانشی

۲۹. تکنیک‌های کار با کودک شاد

۳۰. تکنیک‌های کار با والد پرتوقع

۳۱. تکنیک‌های کار با والد سرزنشگر

۳۲. تکنیک‌های کار با تسلیم‌شده مطیع

۳۳. تکنیک‌های کار با ذهنیت‌ محافظ بی‌تفاوت

۲۴. تکنیک‌های کار با ذهنیت جبرانگر افراطی

۳۵. تکنیک‌های کار با بزرگسال سالم

۳۶. نحوه انجام مواجهه همدلانه

۳۷. نحوه بازوالدینی حدومرزدار

مدت زمان پیش‌خرید جزوه طرحواره درمانی بسیار محدود است و شما تنها سه روز فرصت دارید که آن را خرید کنید در غیر این صورت تا کامل شدن جزوه باید صبر کنید که احتمالاً یک سال به طول خواهد انجامید. جزوه طرحواره درمانی به صورت آنلاین منتشر خواهد شد و شما با خرید جزوه بعد از تعطیلات نوروزی نام کاربری و پسورد  استفاده از جزوه طرحواره درمانی را دریافت خواهید کرد.

برای خرید جزوه طرحواره درمانی به آیدی اینستاگرام ما پیام بدهید.

Schema.therapy

ارتباط با ما

برای ارتباط با ما در مورد جزوه طرحواره درمانی می‌توانید در انتهای مطلب کامنت بگذارید یا سوال خود را مطرح کنید. علاوه بر این می‌توانید در اینستاگرام و تلگرام ما را دنبال کنید.

اینستاگرام: schema.therapy

تلگرام: psychologistnetes

ایمیل: schemalogy@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا