آموزش جنسی به کودکانانتخاب سردبیرخواندنی‌های اسکیمالوژیفرزندپروریکودک

تربیت جنسی و صحبت با کودکان ۹ تا ۱۱ ساله درباره مسائل جنسی

تربیت جنسی کودکان از بزرگترین وظایف تمامی والدین است. زیرا امروزه با گسترش شبکه‌های اجتماعی، سریال‌های جنسی، و در استفاده فراگیر از اینترنت امکان مواجهه‌ی کودکان با اطلاعات نادرست درباره مسائل جنسی افزایش یافته است.

در بهترین حالت ممکن است آن‌ها اطلاعات غلط به دست بیاورند ولی در بدترین حالت ممکن است به دام افراد سودجو بیفتند و آسیب‌های سختی به آن‌ها وارد شود. از این رو، آشنایی والدین با اصول تربیت جنسی که منطبق با فرهنگ و ارزش‌های خودشان باشد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. من در اینجا مطالب مهم را جمع‌آوری کرده‌ام ولی شما می‌توانید با توجه به اوصول اخلاقی و مذهبی خودتان از روش‌های تربیت جنسی استفاده کنید.


نکات کلیدی تربیت جنسی

  • گفتگوها و تربیت جنسی زودهنگام در مورد رابطه جنسی این پیام را به کودکان می‌دهد که رابطه‌ جنسی و تمایلات جنسی بخش‌های سالم زندگی هستند و نباید از آن‌ها اجتناب کرد.
  • به خاطر داشته باشید آنچه اهمیت دارد این است که کودکان هنگام مراجعه به شما برای اطلاعات قابل اعتماد و صادقانه احساس خوبی داشته باشند.
  • کنجکاوی‌های کودکان ۹ تا ۱۱ ساله بیشتر درباره‌ تولید مثل یا خودارضایی است.
  • تمامی اطلاعات مورد نیاز را در سطحی توضیح دهید که کودکان بتوانند آن‌ها را درک کنند و شما اطمینان پیدا کنید که آن‌ها اطلاعات درست را در اختیار دارند.

تربیت جنسی کودکان ۹ تا ۱۱ ساله

از آنجایی که امروزه اطلاعات جنسی در همه‌جا در اختیار همه افراد وجود دارد و تربیت جنسی توسط رسانه‌های نامعتبر انجام می‌شود هیچ‌گاه صحبت کردن با فرزندتان در مورد مسائل جنسی و مسائل مرتبط با جنسیت و تربیت جنسی زود نیست. بنابراین شما باید تربیت جنسی را خیلی زود آغاز کنید تا فرزندتان دچار گمراهی نشود.

وقتی شما درباره رابطه جنسی، مسائل جنسی و بدن با فرزندتان صحبت می‌کنید و تغییرات مرتبط با بلوغ را برای او بیان می‌کنید کودک شما به این نتیجه می‌رسد که رابطه‌ی جنسی و مسائل مرتبط با جنسیت بخش‌های معمولی و سالم زندگی هستند و از همه مهمتر می‌توانند به شم اعتماد کنند. اعتماد به شما مهم‌ترین سنگ بنای رشد و تحول کودکان در همه ابعاد زندگی است.

علاوه بر این گفتگوهای باز و صادقانه شما با فرزندتان در سنین پایین‌تر گفتگوهای بعدی را که چالش‌برانگیزتر هستند آسان‌تر می‌کند.

دکتر راب جکسون (Rob Jackson) می‌گوید: «در طول سال‌هایی که من متخصص تربیت جنسی کودکان بودم یکی از متداول‌ترین سؤالاتی که والدین از من می‌پرسند این است که چه زمانی باید آموزش جنسی را در خانه شروع کنیم. تعجب‌آور نیست که والدین عاقل برای چنین موضوعات حساسی توصیه‌های مطمئنی می‌خواهند. من که متخصص در درمان مسائل جنسی هستم، درد مرتبط با اطلاعات نادرست و گناه جنسی را دیده‌ام، به همین دلیل مهم است که تربیت جنسی را زود شروع کنید».

در اینجا یک طرح سریع از آنچه که امیدوارم به شما منتقل کنم وجود دارد:

  • تمایلات جنسی هسته اصلی وجود انسان ماست. بنابراین، ما موظفیم کودکان خود را با دیدی جامع از تمایلات جنسی زودهنگام تجهیز کنیم.
  • برای اینکه تمایلات جنسی به درستی آموزش داده شود، باید در چارچوب یک رویکرد جامع آموزش داده شود و باید کل فرد – روح، ذهن و بدن او را در نظر بگیرد.
  • اگر قرار است فرزندان ما احترام و قدردانی سالمی نسبت به موهبت جنسی داشته باشند، والدین باید دستورات و اصولی را که منجر به سلامت و صداقت جنسی بیشتر می‌شود، آموزش دهند و الگوسازی کنند.
  • در مورد زمان و زمان شروع، هیچ زمانی مانند زمان حال وجود ندارد.

تربیت جنسی

در این سنین کودک شما ممکن است به موضوعاتی مانند نحوه تولید مثل، خودارضایی یا رابطه جنسی علاقمند است و دلش می‌خواهد درباره آن‌ها گفتگو کند. همچنین در این سنین ممکن است از شما سؤالاتی بپرسند که برایتان تعجب آور باشد مانند اینکه «آیا خودارضایی می‌کنی؟». یک نفس عمیق بکشید و خونسردی خود را حفظ کنید، به ارزش‌های خود فکر کنید و اصول تربیت جنسی را به کار ببرید.

من در ادامه برخی از سؤال‌ها و پاسخ‌های پیشنهادی به آن‌ها را برایتان ذکر می‌کنم. شما می‌توانید با مطالعه این بخش و بر اساس ارزش‌ها و فرهنگی که در آن زندگی می‌کنید پاسخ‌ها را تغییر دهید. اما به خاطر داشته باشید که هیچ‌گاه از گفتگو کردن و توضیح دادن مسائل مرتبط با جنسیت و تربیت جنسی طفره نروید. زیرا اگر فرزندتان از شما اطلاعات درست را دریافت نکند در جاهای دیگر اطلاعات نادرست را به او خواهند داد و او در معرض آسیب قرار می‌گیرد.

نوزادان چگونه ساخته می‌شوند؟

اگر فرزندتان این سؤال را از شما می‌پرسد مانند هر سؤال دیگری، ابتدا نظر آن‌ها را در مورد آن بپرسید: «خودت چه نظری داری؟ یا خودت چی فکر می‌کنی؟». این سؤالات به شما کمک می‌کند که سطح اطلاعات آن‌ها را بسنجید و بفهمید که فزندتان کجای این داستان قرار دارد. به هر حال ممکن است او از قبل اطلاعاتی را از منابع مختلف به دست آورده باشد.

شما می‌توانید پاسخی شبیه این بدهید: «وقتی زن و شوهر با هم رابطه جنسی برقرار می‌کنند می‌توانند نوزاد جدیدی را ایجاد کنند. از بدن مرد، موادی به اسم اسپرم وارد بدن زدن می‌شود و وارد تخمک می‌شود. وقتی اسپرم و تخمک به هم متصل شوند نوزاد جدیدی در رحم مادر شروع به رشد کردن می‌کند. ۹ ماه نیز طول می‌کشد که نوزاد به طور کامل آماده تولد شود».

اگر احساس می‌کنید که این پاسخ با توجه به فرهنگ و ارزش‌های شما نامناسب است آن را کمی تغییر دهید و با زبان خودتان برای او توضیح دهید. اما نکته مهم این است که حتماً پاسخ درست بدهید و اجتناب نکنید. اگر شما پاسخ ندهید او در اینترنت به جستجوی اطلاعات می‌پردازد و در حین جستجو علاوه بر اینکه پاسخ صحیح را پیدا می‌کند می‌کند به مطالب نامناسب دیگری را نیز مشاهده کند.

علاوه بر این شما می‌توانید در مورد روش‌های دیگری که نوزاد ایجاد می‌شود مانند IVF و حتی فرزندخواندگی با کودک خود صحبت کنید.

یک نکته مهم دیگری که باید با شما در میان بگذارم این است که لازم نیست صبر کنید تا کودکتان از شما در این موارد سؤالاتی بپرسد. ممکن است او خجالت بکشد با شما صحبت کند. بنابراین خودتان دست به کار شوید و یک گفتگوی خوب را شروع کنید: «اون زن بارداره. می‌دونی بارداری یعنی چی؟».

خودارضایی چیست؟

در این سنین تا حدودی امیال جنسی کودک بیدار شده‌اند و او ممکن است خودارضایی را کشف کرده باشد یا اینکه از دوستان خود در مدرسه درباره آن چیزهایی شنیده باشد. بنابراین ممکن است در این سن دست به خودارضایی بزند.

می‌توانید با کودکی در این سن صحبت کنید: «آیا میدونی بعضی از بچه‌های هم‌سن تو خودارضایی می‌کنند؟ یعنی اینکه اندام تناسلی خودشون را لمس می‌کنند تا احساس خوبی داشته باشند. آیا چیزی در مورد خودارضایی شنیدی؟

این گفتگو می‌تواند به فرزند شما کمک کند تا احساس خوبی نسبت به خودش داشته باشد و به او بفهماند که شما در مورد چیزهایی مانند این راحت صحبت می‌کنید.

چرا مردم رابطه جنسی دارند؟

یکی از کنجکاوی‌های کودکان در این سنین این است که چرا افراد رابطه جنسی برقرار می‌کنند. شما می‌توانید برای آن‌ها توضیح دهید که رابطه جنسی یکی از روش‌های بچه‌دار شدن است. علاوه بر این، سوال در مورد رابطه جنسی فرصت خوبی است که شما افکار و ارزش‌های فرهنگی و مذهبی خود را درباره رابطه جنسی با او درمیان بگذارید: «زن و شوهر رابطه جنسی را دوست دارند، زیرا وقتی در یک رابطه سالم هستند، انجام آن در خلوت می‌تواند لذت‌بخش باشد».

اما کنجکاوی فرزند شما در مورد فعالیت جنسی به همین‌جا ختم نمی‌شود. او ممکن است در مورد رابطه جنسی خود شما سؤالاتی را بپرسد. اگر شما نمی‌خواهید در مورد خودتان اطلاعاتی بدهید چیزی شبیه این بگویید: «این یک رابطه خصوصی است. اما دلم می‌خواد در به طور کلی در مورد رابطه جنسی صحبت کنم».

علاوه بر این ممکن است فرزندتان از شما بپرسد که اولین رابطه جنسی‌تان را در چه سنی شروع کردید. این سوال در واقع به این معناست که او می‌خواهد سن مناسب برای رابطه جنسی را پیدا کند. می‌توانید به طور کلی‌ پاسخ دهید: «سکس یک فعالیت خصوصی برای افرادی است که به اندازه کافی بزرگ هستند و می‌دانند که آمادگی آن را دارند. علاوه بر این فرهنگی که ما در آن زندگی می‌کنیم این آمادگی‌ها را تعیین کرده است. اما سن مناسب برای شروع رابطه جنسی برای افراد مختلف متفاوت است. به نظر خودت چه سنی مناسب است؟».

به خاطر داشته باشید که می‌توانید در پاسخ فوق معیارها و ارزشهای خودتان را به فرزندتان منتقل کنید.

گاهی اوقات سؤالات کودکان مبهم است و واقعاً نمی‌دانند که چه چیزی را می‌خواهند بدانند. بنابراین شما باید این سؤال را بپرسید که چه چیزی باعث شده که به این سؤال فکر کنی؟

این سن همچنین زمان بسیار خوبی برای صحبت با فرزندتان در مورد تغییرات اجتماعی و عاطفی دوران نوجوانی، تمایلات جنسی نوجوانان و روابط عاشقانه محترمانه در سال‌های نوجوانی است. داشتن احساسات نسبت به مردم می‌تواند بخش سالمی از یادگیری فرزند شما در مورد روابط و تمایلات جنسی باشد.

یادگیری در مورد جنسیت و تمایلات جنسی در مدرسه

کودکان همیشه در مدرسه در حال یادگیری درباره بدن، روابط و تمایلات جنسی هستند. آموزش‌های مرتبط با تربیت جنسی یا به طور رسمی در کلاس درس رخ می‌دهد یا به طور غیررسمی در حیاط مدرسه و گفتگوهای بین کودکان.

بنابراین یک ایده خوب این است که با مدرسه فرزندتان در این موارد صحبت کنید تا بدانید مدرسه چگونه این موضوعات را آموزش می‌دهد. شما می‌توانید این اطلاعات را در خانه نیز آموزش دهید و ارزش‌های خودتان را به آن اضافه کنید.

ممکن است متوجه شوید که فرزندتان با سکس یا پورنوگرافی آشنا شده است. در این مواقع آرام باشید. جستجو کردن این موارد یک کنجکاوی طبیعی است و می‌تواند فرصتی برای تربیت جنسی باشد که شما با فرزندتان درباره آنچه خوب است و مجاز است چه چیزهایی را ببیند صحبت کنید. صحبت کردن در این موارد یکی از بهترین روش‌های محافظت از فرزندتان در برابر رفتارهای پرخطر و رفتارهای ناسالم اینترنتی است.

بلوغ

 

تربیت جنسی در دوره بلوغ
تربیت جنسی در دوره بلوغ

یکی از مطالب تربیت جنسی در این دوره سنی مسائل مرتبط با بلوغ است. بین سنین ۹ تا ۱۱ سالگی فرصت مناسبی است که آموزش‌های خود درباره تغییرات بدنی دوره بلوغ آغاز کنید. بلوغ یک اتفاق غیرمنتظره و غیرقابل درک برای کودکان است. سایز بدنی‌شان افزایش پیدا می‌کند، تمایلات جنسی‌شان بیدار می‌شود، به جنس مخالف جذب می‌شوند و ممکن است بیشتر در جستجوی اطلاعات مرتبط با مسائل جنسی باشند. از این رو برای شما به عنوان والدین ضروری است که با بلوغ به اندازه کافی آشنا باشند.

ارتباط با ما

برای ارتباط با ما در انتهای مطلب کامنت بگذارید. علاوه بر این می‌توانید در اینستاگرام و تلگرام ما را دنبال کنید.

  • اینستاگرام: schema.therapy
  • تلگرام: psychologistnotes
  • ایمیل: schemalogy@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا