ازدواجانتخاب سردبیرمغز
موضوعات داغ

مراحل پاسخ جنسی در انسان و تغییرات مغزی و هورمونی

پاسخ جنسی در انسان مراحل مختلفی را طی می‌کند: میل، برانگیختگی، فلات، ارگاسم و فرونشینی. در هر کدام از این مراحل، تغییراتی در مغز و بدن رخ می‌دهد که علاوه بر جالب توجه بودن، مؤلفه‌های آموزشی بسیاری برای افزایش سواد جنسی، درک آناتومی جنسی و در نتیجه رضایت از زندگی زناشویی دارد.

 نکته: این مقاله با هدف آگاهی از اهمیت رابطه جنسی سالم در روابط زناشویی نوشته است و بنابراین مخاطبان آن افراد متأهل و کسانی هستند که قصد ازدواج دارند. با ما همراه باشید تا مراحل پاسخ جنسی انسان را بررسی کنیم.

من در مقاله‌های قبلی‌ام در مورد عشق، و برگزاری جلسات کارگاه تاریکی‌های عشق در کلینیک حکمت، درباره‌ی عشق، ویژگی‌های آن، نظریه‌های روانشناسی عشق و نقش طرحواره‌های ناسازگار اولیه در عاشق شدن و انتخاب همسر به طور مفصل مطالبی را ارائه کردم که با استقبال خوبی روبرو شد.

از این رو به همراه افرادی که در کارگاه شرکت کرده بودند تصمیم گرفتیم که مسائل مرتبط با رابطه، ازدواج و عشق مانند رابطه‌ی جنسی در ازدواج، تعارض‌های زناشویی، مشکلات رابطه‌ای، فرزندپروری، افزایش کیفیت رابطه و سلامت رابطه را همچنان ادامه بدهیم و هر هفته یک کلاس آموزشی در مورد یکی از این جنبه‌های رابطه عاشقانه برگزار کنیم. موضوع جلسه‌ی بعدی رابطه جنسی در ازدواج، مراحل پاسخ جنسی در انسان و اختلالات جنسی است.

سرفصل‌هایی که در این جلسه مورد گفتگو قرار می‌گیرد و در این مقاله به صورت مختصر به آن‌ها می‌پردازم عبارت‌اند از:

  • اهمیت آموزش جنسی
  • مراحل چرخه پاسخ جنسی
  • تغییرات مغزی و هورمونی در رابطه جنسی
  • چرا به رابطه جنسی نیاز داریم؟
  • رابطه جنسی نرمال چیست؟
کارگاه نقش طرحواره های ناسازگار اولیه در مشکلات جنسی
کارگاه نقش طرحواره های ناسازگار اولیه در مشکلات جنسی

اهمیت آموزش جنسی

روابط جنسی بخش مهمی از یک رابطه عاشقانه است و در سلامت ازدواج و پایداری رابطه نقش بسزایی دارد. همچنین بر اساس مطالعات می‌توانیم به طور جدی ادعا کنیم که اوج صمیمیت بین زن و شوهرها یک رابطه جنسی سالم است.

این چند روز اخیر که در حال جمع‌آوری اطلاعات برای برگزاری کارگاه آموزش جنسی بودم به نتایجی در مورد طلاق دست پیدا کردم که در میان گذاشتن آن‌ها با شما برای مطالبی که در مورد آموزش جنسی در ادامه بیان خواهم کرد نقطه آغاز مناسبی است.

آمارهای رسمی در مورد علت‌هایی که منجر به طلاق می‌شوند حاکی از آن است که حداقل ۵۰ درصد علت طلاق‌ها مشکلات جنسی است. اما مدیر مرکز سلامت خانواده، در گفتگویی که با خبرگزاری فارس داشته است اعلام کرده است که در واقع ۷۸ درصد علت‌ها طلاق‌ها ناشی از مشکلات جنسی بین زن و شوهرهاست.

احساس شرم، ناآگاهی، نداشتن سواد جنسی و عدم وجود آموزش‌های جنسی باعث ناآرامی در اتاق خواب و ناسازگاری‌های جنسی می‌شود. عدم ارضای غریزه‌ی جنسی به عنوان عامل پنهان طلاق معرفی شده است. آمارها نشان مي‌دهند كه يكي از عوامل مؤثر و اصلي در طلاق عدم ارضاي غريزه جنسي زوجين است. زيرا غريزه جنسي از قويترين نيازهاي دروني است كه عدم ارضاي آن به اختلالات پايدار و عميقي در روابط زوجين منجر و در نهايت اين محروميت جنسي مي‌تواند سبب از هم‌گسيختگي زندگي زناشويي و طلاق گردد.

جوهر نظريه‌ی ناسازگاري جنسي به ما مي‌گويد از ميان تمام عواملي كه در پس مشكلات خانوادگي به‌ويژه مشكلات منجر به طلاق وجود دارد، عدم كاميابي جنسي است كه بر ديگر عوامل‌ زمينه‌اي تقدم دارد.ا گر زوجي در روابط جنسي كامياب باشند از بسياري از مشكلات به‌راحتي مي‌گذرند و يا از شدت آن كاسته مي‌شود و بالعكس. نبود رابطه جنسي مناسب زمينه را براي دامن زدن به مشكلات جزئي و تبديل آن‌ها به مشكلات بزرگ مهيا مي‌سازد.

بسیاری از مطالعاتی که در ایران دربار‌ه‌ی مشکلات جنسی و طلاق انجام شده است بر لزوم آشنایی با امور جنسی و آموزش جنسی برای کاهش مشکلات جنسی و طلاق تأکید کرده‌اند. بنابراین پرداختن به این امور به منظور حفظ کانون خانواده بر عهده‌ی تمامی کسانی است که در این زمینه‌ها مشغول به فعالیت هستند.

من در این مقاله و مقالات دیگری که به مرور زمان منتشر خواهم کرد تلاش می‌کنم که آموزش جنسی مناسبی را همراه با رعایت مسائل اجتماعی، فرهنگی و مذهبی‌مان با شما در میان بگذارم. اکنون زمان آن رسیده است که بحث خود را شروع کنیم.

چرا افراد سکس را دوست دارند؟

تولید مثل یک استراتژی تکاملی گونه‌ی ماست. اینکه قبل، در حین و بعد از رابطه جنسی احساس لذت کنیم، بخشی ضروری از تولید مثل است. این لذت ناشی از ترشح دوپامین است. انتقال‌دهنده‌ی عصبی دوپامین در پاسخ به تحریک جنسی تولید می‌شود و باید به خاطر احساس لذت از دوپامین ترشح کنیم.

برانگیختگی جنسی باعث خروجی اکسید نیتروژن و نورآدرنالین می‌شود. این مواد باعث افزایش جریان خون در دستگاه تناسلی می‌شود تا نعوظ، روان شدن و بزرگ شدن لوب‌های واژن آغاز شود.

تغییرات مغزی و هورمونی

تغییرات مغزی و هورمونی در پاسخ جنسی
تغییرات مغزی و هورمونی در پاسخ جنسی

قبل از رابطه جنسی، در حین رابطه و بعد از آن در مغز و بدن زنان و مردان چه اتفاقاتی رخ می‌دهد است؟

به نظر می‌رسد که شهوت (شور جنسی) یک احساس الهام‌بخش، اما پیچیده است که می‌توان تا حدودی آن را با بررسی‌های علمی توضیح داد. درواقع، فرآیندهای شیمیایی در مغز ما می‌توانند آنچه را که در لحظات صمیمیت احساس می‌کنیم، روشن کنند. برای درک تغییرات مغزی و هورمونی، ابتدا باید مراحل چرخه پاسخ جنسی در انسان را بررسی کنیم.

چرخه پاسخ جنسی

برای توصیف پاسخ جنسی انسان الگوهای متفاوتی ارائه شده است که اغلب این الگوها از بررسی‌های مشاهده‌ای مسترز و جانسون (۱۹۹۶) اقتباس شده است. اصولاً پاسخ جنسی به مراحل زیر تقسیم شده است:

  • میل
  • برانگیختگی
  • فلات و ارگاسم
  • فرونشینی
مراحل پاسخ جنسی
مراحل پاسخ جنسی

میل جنسی

واژه میل دال بر مؤلفه‌های عاطفی و شناختی جنبه‌های اشتهاآور رفتار جنسی است. از این رو، میل بیانگر افکار یا خیال‌پردازی‌هایی درباره ارتباط جنسی یا انگیزه‌های درگیر شدن در فعالیت جنسی است که معمولاً پاسخ‌های انگیختگی جنسی را به وجود می‌آورند.

میل ممکن است توسط محرکهای مختلفی برانگیخته شود. این محرک‌ها ممکن است بیرونی مانند دیدن شریک جنسی، یا ممکن است درونی و یا رویدادهای شناختی مانند فکر کردن در مورد محرک‌های ویژه‌ای (مثل شریک جنسی) باشند که به نوبه خود افکار یا خیال‌پردازی‌ها و یا احساسات ذهنی میل جنسی را پدید می‌آورند.

میل جنسی ممکن است به صورت خودجوش (خودانگیخته) یا توسط تحریک ایجاد شود. حضور همسر یا برخی اعمال مانند لمس کردن، تماشای فیلم‌های اروتیک یا نگاه به تصاویر شهوت‌آمیز باعث برانگیختگی مغز و احساس میل جنسی می‌شود. میل جنسی خودانگیخته، معمولاً زمانی ایجاد می‌شود که عاشق شویم. در روابط طولانی‌مدت، میل جنسی بعد از تحریک شهوت‌آمیز یا صمیمیت عاطفی یا فیزیکی به وجود می‌آید.

برانگیختگی جنسی

معمولاً دانشمندان برانگیختگی جنسی را به عنوان واکنش بدنی به برخی تغییرات ژنیتال (دستگاه تناسلی) تعریف می‌کنند. در طول این مرحله فرد به طور کامل تحریک شده است. در این مرحله مردان به نعوظ می‌رسند و زنان خیس شدن آلت تناسلی خود را تجربه می‌کنند.

هنگام لمس کردن، بوسیدن و انجام سایر رفتارهای جنسی، سیستم عصبی پیرامونی، پیامی را دریافت می‌کند و آن را به مغز ارسال می‌کند. هیپوتالاموس که تمامی هورمون‌های بدن را کنترل می‌کند به برانگیختگی پاسخ می‌دهد. سپس به بدن پیام تولد تستوسترون می‌دهد. در واقع، برای مردها و زن‌ها سخت است که با سطوح پایین تستوسترون احساس برانگیختگی کنند یا به ارگاسم برسند.

نقش هیپوتالاموس در مراحل پاسخ جنسی در انسان
نقش هیپوتالاموس در مراحل پاسخ جنسی در انسان

وازوپرسین هورمون مسئول پرخاشگری، خاطرات و تمرکز در هر دو جنس است. علاوه بر این وازوپرسین رگ‌های خونی را منقبض می‌سازد. ترشح وازوپرسین به برانگیختگی مردان کمک می‌کند. اما در زنان افزایش وازوپرسین که در نتیجه‌ی خشم یا استرس رخ می‌دهد میل جنسی را کاهش می‌دهد.

در زنان هورمون لوتئینی (luteinizing hormone) که به عنوان هورمون محرک جسم زرد در تخمدان است با برانگیختگی جنسی همبستگی دارد. اوج این هورمون قبل از تخمک‌گذاری زمانی اتفاق می‌افتد که تخمک‌های زن برای لقاح آماده می‌شوند.

مرحله فلات

مرحله فلات (پلاتو) دوره‌ی هیجان جنسی قبل از ارگاسم است. به عبارت دیگر، فلات بالاترین نقطه‌ی هیجان جنسی است. ضربان قلب، تنفس، فشار و تنش عضلانی همچنان افزایش می‌یابد. کلیتوریس به شدت حساس می‌شود. غدد بارتولین (Bartholin glands) نیز میزان لیزشدگی را افزایش می‌دهد.

در این مرحله از پاسخ جنسی، فعالیت در قسمت‌های مختلف مغز نیز افزایش می‌یابد. یکی از این قسمت‌ها آمیگدال است که در پردازش حافظه، تصمیم‌گیری و پاسخ‌های احساسی شرکت می‌کند. اما فعالیت بخشی از مغز که مسئول خاطرات گذشته است کاهش می‌یابد.

نقش آمیگدال در مراحل پاسخ جنسی در انسان
نقش آمیگدال در مراحل پاسخ جنسی در انسان

ارگاسم

ارگاسم در چرخه پاسخ جنسی خوشایندترین و کوتاه‌ترین مرحله است. زنان کمی خوش‌شانس‌تر از مردان هستند، زیرا ارگاسم آنها طولانی‌تر است و می‌توانند چندین ارگاسم را تجربه کنند. اما مردها مزیت خاص خودشان را دارند: رسیدن به ارگاسم برایشان آسان‌تر است.

ترشح هورمون اکسی‌توسین در طول چرخه پاسخ جنسی منجر به انقباض عضلات و انزال می‌شود. هر چه میزان ترشح اکسی‌توسین بیشتر باشد، ارگاسم شدیدتر است. پس از آن، هسته اکومبنس مقدار خوبی از دوپامین را به ما پاداش می‌دهد که آن را به عنوان لذت آرامش‌بخش احساس می‌کنیم.

30 قسمت فعال مغز در ارگاسم نقش دارند.

پژوهشگران تغییرات مغزی در چرخه پاسخ جنسی را بررسی کرده‌اند. اسکن‌های ام آر آی (MRI scans) نشان می‌دهد که قسمت‌های مختلفی از مغز در طول ارگاسم فعال می‌شوند. این بخش‌ها شامل آمیگدال (حافظه و احساسات)، هیپوتالاموس (کنترل ناخودآگاه بدن)، قشر کمربندی قدامی (کنترل تکانه و همدلی)، و هسته اکومبنس (احساس سرخوشی) است. به طور کلی، حدود 30 بخش فعال مغز در ارگاسم نقش دارند.

رابطه جنسی یک مسکن طبیعی است زیرا باعث ترشح اندورفین می‌شود که درد و استرس را کاهش می‌دهد. مطالعات نشان می‌دهد که در طول تحریک واژن، حساسیت به ناراحتی کاهش می‌یابد.

مرحله فرونشینی

در مرحله فرونشینی پاسخ جنسی، ماهیچه‌ها شل می‌شوند، ضربان قلب و نفس عادی می‌شوند و بدن احساس خستگی خوشایندی می‌کند.

ترشح اکسی‌توسین باعث ایجاد حس اعتماد می‌شود که به نوبه‌ی خود باعث می‌شود که ما شریک عاطفی – جنسی خود را از دست ندهیم. افرادی که سطح تستوسترون بالایی دارند احتمالاً این ارتباط را احساس نمی‌کنند، زیرا این هورمون فعالیت اکسی‌توسین را سرکوب می‌کند.

هنگام معاشقه چه اتفاقی در مغز رخ می‌دهد؟

تغییرات مغزی در مراحل پاسخ جنسی در انسان
تغییرات مغزی در مراحل پاسخ جنسی در انسان

در پاسخ جنسی قبل از اینکه همه‌چیز گرم شود مغز و بدن کاملاً فعالیت خود را شروع کرده‌اند. قشر حسی تناسلی، ناحیه‌ای از مغز که مسئول ارتباط با اندام تناسلی است شروع به شلیک کردن می‌کند.

هنگام پاسخ جنسی در زنان کلیتوریس، واژن و دهانه‌ی رحم هر کدام قسمت‌های متفاوتی از مغز را فعال می‌کنند. ناحیه پرینه نیز در فرآیند تحریک کلیتوریس، واژن یا دهانه‌ی رحم تحریک می‌شود. از آنجایی که هر یک از این قسمت‌ها می‌توانند به تنهایی باعث ارگاسم شوند ترکیب تحریک‌ این مناطق می‌تواند باعث ارگاسم شدیدتر شود.

بر خلاف زنان، مردها فقط از طریق اندام تناسلی‌شان به ارگاسم می‌رسند زیرا مثل زنان مناطق مغزی زیادی برای تحریک شدن ندارند.

در هنگام برانگیختگی در مغز شما چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

در همان حالیکه همه‌چیز آغاز شده و لمس شدن منجر به برانگیختگی می‌شود، لوب میانی جلوی مغز (front medial lobe) روشن می‌شود. این قسمتی از مغز مسئول آغاز رفتار جنسی است.

در همین حال، تحریک مداوم، هیپوکامپ را فعال می‌کند. در حین چرخه پاسخ جنسی، تحریک هیپوکامپ ممکن است به معنای مرتبط کردن مناظر و بوها با روابط جنسی گذشته یا خیال‌پردازی در مورد بهترین روابط در تلاش برای افزایش تحریک باشد. همچنین به محرک‌های شهوانی، اهمیت عاطفی می‌دهد.

آمیگدال که بر میل جنسی انسان حکومت می‌کند با برانگیختگی بیشتر  فعالیت خود را آغاز می‌کند. آمیگدال شبیه چیزی مانند مرکز کنترل جنسی عمل می‌کنند. هنگامی که محرک‌ها از نظر ارتباط عاطفی تکلیفشان روشن شود پیامی به کورتکش پیش‌پیشانی ارسال می‌کند. کورتکس پیش‌پیشانی میل جنسی را تعدیل می‌کند.

اهمیت آمیگدال برای میل جنسی و پاسخ جنسی آنقدر زیاد است که آسیب به آن منجر به رفتارهای جنسی نامناسب، نابهنجار و بیش‌فعالی جنسی می‌شود.

درست قبل از ارگاسم در مغز شما چه اتفاقی می‌افتد؟

در مراحل پاسخ جنسی با نزدیک شدن به ارگاسم، فقط اندام تناسلی شما فعال نیست. مخچه – بخشی از مغز که حرکات بدن را کنترل می کند – سیگنال‌هایی را به ران‌ها، باسن و شکم می‌فرستد تا منقبض شوند. این تنش عضلانی است که با افزایش جریان خون در آن ناحیه و افزایش فعالیت عصبی به ارگاسم کمک می‌کند.

در چرخه پاسخ جنسی ، قشر پیشانی نیز به فرآیندهای قبل از ارگاسم می‌پیوندد. این بخش از مغز که با برنامه‌ریزی و تفکر انتزاعی‌تر مرتبط است، ممکن است مسئول سرگردانی ذهن شما به سمت خیالات جنسی درست قبل از رسیدن به ارگاسم باشد.

در چرخه پاسخ جنسی در نهایت، قشر کمربندی قدامی، که تصور می‌شود در تعدیل درد نقش دارد، روشن می‌شود. نقش ارگاسمیک آن مهار درد است، به طوری که تمام احساس شما لذت باشد.

در مغز شما هنگام ارگاسم چه اتفاقی می‌افتد؟

در پاسخ جنسی، چندین انتقال‌دهنده عصبی و مناطق مغزی دیگر به مهمانی می‌پیوندند. اکسی‌توسین (هورمون پیوند احساس خوب) در غدد هیپوفیز مغز در طول رابطه جنسی تولید و سپس در هیپوتالاموس آزاد می‌شود.

در مردان، بخشی از هیپوتالاموس که مربوط به میل جنسی می‌باشد 2.5 برابر بزرگتر از زنان است.

نقش این غده شامل ترشح هورمون‌های دیگر، مانند دوپامینی است که در این مرحله آزاد می‌کند. همچنین دمای بدن شما را تنظیم و رفتارهای جنسی را مدیریت می‌کند.

دوپامین همچنین در طول ارگاسم، از ناحیه تگمنتال شکمی (VTA) آزاد می‌شود، که با سایر بخش‌های مغز ارتباط برقرار می‌کند تا میزان برآورده شدن نیازهای انسانی شما را ارزیابی کند. آزادسازی این هورمون احساس خوب که با لذت و میل همراه است، بر سیستم پاداش در هسته اکومبنس اثر می‌گذارد.

اگر ارزیابی VTA این باشد که نیازهای جنسی و انسانی برآورده شده است، دوپامین‌های خود را به هسته‌ی آکومبنس می‌فرستد تا انگیزه‌ی جنسی و میل به جستجوی مجدد این احساسات را تقویت کند.

فعالیت هسته‌ی آکومبنس است که باعث می‌شود با دیدن شریک زندگی خود یا یک حرکت خاص، ارگاسم را تجربه کنید زیرا بدن شما برای آنچه در مرحله بعدی به دست می‌آورد و آن را می‌خواهید شرطی شده است.

اگر تا به حال احساس کرده‌اید که در طول ارگانیسم از کنترل خارج می‌شوید به این دلیل است که اوج لذت جنسی یا همان ارگاسم قسمتی از قشر پیشانی‌حدقه‌ای را که مسئول تصمیم‌گیری است خاموش می‌کند که به نوبه خود باعث احساساتی می‌شود که به نظر غیراردای هستند مانند فریاد زدن بلندتر یا احساس شجاعت بیشتر در رخت‌خواب.

در حالی که هم مردان و هم زنان دارای هورمون وازوپرسین هستند که با تنظیم انگیزه جنسی مرتبط است، سطوح آن به طور چشمگیری در نعوظ و برانگیختگی جنسی مردان افزایش می‌یابد که منجر به افزایش تمایل مردان برای ادامه فعالیت جنسی می‌شود. پس از انزال، این سطوح به سطح اولیه کاهش می‌یابد.

وازوپرسین همچنین ممکن است مسئول هر گونه احساس مالکیتی باشد که پس از رابطه جنسی احساس می‌کنیم – عملکرد بیولوژیکی آن ایجاد دلبستگی است). با این حال، ممکن است مسئول پرخاشگری نیز باشد.

بعد از ارگاسم چه اتفاقی در مغز شما می‌افتد؟

ارگاسم یکی از مراحل اصلی پاسخ جنسی است. هم در مردان و هم در زنان، ارگاسم به سیستم عصبی پاراسمپاتیک سیگنال می‌دهد که شروع به تنظیم/آرامش بدن کند. مغز همچنین سروتونین را ترشح می‌کند که مسئول خلق و خوی خوب، آرامش و خواب‌آلودگی است که ممکن است شما را به چرت زدن وادار کند.

هم مردان و هم زنان ممکن است اکسی‌توسین ترشح کنند، گرچه زنان معمولاً هورمون پیوند دهنده احساس خوب را بیشتر ترشح می‌کنند. همچنین ممکن است درد را تسکین دهد.

اگرچه برای لذت بردن از رابطه جنسی نیازی به ارگاسم ندارید، اما قطعاً تجربه آن یک امتیاز عالی است.

محققان برای اینکه بفهمند وقتی به اوج می‌رسیم در مغز ما چه می‌گذرد، از دستگاه‌های fMRI (تصویربرداری تشدید مغناطیسی عملکردی) یا اسکن PET (توموگرافی گسیل پوزیترون) استفاده می‌کنند. این دستگاه‌ها می‌توانند جریان خون و فعالیت نورون‌ها را در مغز اندازه‌گیری کنند.

دانشمندان با مطالعه فعالیت مغز افرادی که در این دستگاه‌ها به ارگاسم می‌رسند، چیزهای بسیار شگفت‌انگیزی را آموخته‌اند.

بخش منطقی مغز شما اساساً هنگام رابطه جنسی خاموش می‌شود.

برای اینکه افراد چرا در طول رابطه‌ی جنسی احساس جسورتر بودن می‌کنند و کمتر خودشان را مهار می‌کنند دلیلی وجود دارد: بخشی از مغز شما که مسئول مهارت‌های استدلال منطقی شما است به طور موقت به تعطیلات می‌رود.

“قشر اوربیتوفرونتال (قشر حدقه‌ای ـ پیشانی) جانبی در طول رابطه جنسی کمتر فعال می‌شود. این بخشی از مغز است که مسئول عقل، تصمیم‌گیری و قضاوت‌های ارزشی است. غیرفعال شدن این قسمت از مغز نیز با کاهش ترس و اضطراب همراه است.

خاموش شدن قشر اوربیتوفرونتال جانبی در واقع منطقی است، زیرا ترس و اضطراب می‌تواند برانگیختگی را مختل کند و منجر به مشکلاتی مانند اضطراب عملکرد شود.

چندین بخش دورافتاده مغز شما در داشتن ارگاسم نقش دارند.

آزمایش‌های تصویربرداری نشان می‌دهد که چندین نواحی دورافتاده مغزی وجود دارد که در پاسخ جنسی نقش دارند.

«محققان دریافته‌اند که قشر حسی تناسلی، نواحی حرکتی، هیپوتالاموس، تالاموس و ماده سیاه همگی در طول ارگاسم روشن می‌شوند.

تالاموس به ادغام اطلاعات در مورد لمس، حرکت، و هرگونه خاطره یا خیالات جنسی که ممکن است کسی برای رسیدن به ارگاسم نیاز داشته باشد، کمک می‌کند. در همین حال، هیپوتالاموس مشغول تولید اکسی‌توسین است و ممکن است به هماهنگی برانگیختگی کمک کند.

نواحی حرکتی نیز درگیر هستند زیرا بدن در حین عمل جنسی در حال حرکت است و قشر حسی تناسلی در حال ثبت لمس در نواحی زیرین بدن است.

هنگامی که به ارگاسم می‌رسید، مغز شما موجی از دوپامین آزاد می‌کند.

در طول ارگاسم، مغز شما در حال کار اضافی برای تولید هورمون‌های مختلف و مواد شیمیایی عصبی است. یکی از آن‌ها دوپامین است، هورمونی که مسئول احساس لذت، میل و انگیزه است.

دوپامین در بخشی از مغز به نام ناحیه تگمنتال شکمی تشکیل می‌شود و به قسمت‌های دیگر مانند هسته اکومبنس و قشر پیش‌پیشانی ترشح می‌شود.

اکسی‌توسین هم در حین ارگاسم و هم در دوران شیردهی ترشح می‌شود.

هورمون دیگری که مغز در طول ارگاسم تولید می‌کند، اکسی‌توسین است. این هورمون که توسط غده هیپوفیز ساخته و در هیپوتالاموس ترشح می‌شود، باعث می‌شود احساس نزدیکی به دیگران کنیم و محبت را تقویت کنیم.

اکسی‌توسین به عنوان هورمون پیوند شناخته می‌شود زیرا در دوران شیردهی نیز ترشح می‌شود و برای تسهیل احساس عشق و دلبستگی شناخته شده است.

پرولاکتین نیز در طول ارگاسم ترشح می‌شود و مسئول احساس رضایت همراه با ارگاسم است. همچنین هورمون اصلی مسئول تولید شیر پس از بارداری است.

البته، ترشح اکسی توسین و پرولاکتین در حین رابطه جنسی و شیردهی به این معنا نیست که فرد در هر دو موقعیت احساسات یکسانی را تجربه می‌کند.

داشتن ارگاسم مغز را شبیه مصرف مواد مخدر یا گوش دادن به موسیقی مورد علاقه، تحریک می‌کند.

با کمال تعجب، مغز تفاوت زیادی بین رابطه جنسی و سایر تجربیات لذت‌بخش قائل نمی‌شود. قسمت‌هایی از مغز که بعد از خوردن دسر یا برنده شدن در بازی احساس خوبی به شما می‌دهد، همان قسمت‌هایی هستند که در طول ارگاسم روشن می‌شوند.

“سکس لذت‌بخش است و این به این دلیل است که مسیرهای پاداش در مغز ما در طول ارگاسم فعال می‌شوند و به ارگاسم منتهی می‌شوند. این همان شبکه‌هایی هستند که در پاسخ به مصرف مواد مخدر، مصرف الکل، گوش دادن به آهنگ مورد علاقه شما فعال می‌شوند.

مغز شما مواد شیمیایی ترشح می‌کند که باعث می‌شود در هنگام رابطه جنسی نسبت به درد کمتر حساس شوید.

بدن هنگام رابطه جنسی، واقعاً کمتر به درد حساس است. همانطور که غده هیپوفیز فعال می‌شود، ترشح اندورفین، اکسی‌توسین و وازوپرسین باعث کاهش درد، صمیمیت و پیوند می‌شود.

این موضوع ممکن است به توضیح این موضوع کمک کند که چرا چیزهایی که ممکن است ما را در موقعیت‌های غیرجنسی دچار خستگی کنند، مانند ضربه زدن یا کشیدن مو، در حین رابطه جنسی دردناک نیستند و حتی می‌توانند لذت‌بخش باشند.

ارگاسم و درد در واقع برخی از نواحی مشابه مغز را فعال می‌کند.

دلیل اینکه برخی از افراد از تجربه درد لذت جنسی می‌برند، ممکن است به این واقعیت مربوط باشد که ارگاسم و درد در واقع بر چند ناحیه مشابه از مغز تأثیر می‌گذارند.

چندین قسمت از مغز (یعنی درون قشر مغز) که مسئول درد هستند، در حین ارگاسم (یکی از مراحل پاسخ جنسی) فعال هستند. اگرچه رابطه بین درد و ارگاسم هنوز به طور کامل شناخته نشده است، برخی تحقیقات نشان داده اند که تحریک واژن ممکن است در برخی افراد حساسیت درد را کاهش دهد.

بعد از ارگاسم، مغز هورمون‌هایی ترشح می‌کند که می‌توانند احساس شادی و خواب‌آلودگی در شما ایجاد کنند.

هنگامی که ارگاسم در چرخه پاسخ جنسی اتفاق می‌افتد، مغز شما تمایل به کاهش سرعت دارد. هم در مردان و هم در زنان، ارگاسم به سیستم عصبی پاراسمپاتیک سیگنال می‌دهد که شروع به تنظیم (یا آرام کردن) بدن کند.

مغز پس از ارگاسم (یکی از مراحل پاسخ جنسی) نیز سروتونین تولید می‌کند. این هورمون برای تقویت خلق و خوی خوب و آرامش شناخته شده است. در برخی از افراد، سروتونین همچنین می‌تواند منجر به خواب‌آلودگی و میل به چرت زدن شود.

با این حال، مغز زنان تمایل دارد به ترشح اکسی‌توسین حتی پس از ارگاسم ادامه دهد.

همه مغزها ترشح اکسی‌توسین را در طول چرخه پاسخ جنسی تجربه می‌کنند، هورمونی که تا حدی مسئول ایجاد احساس صمیمیت و پیوند است. با این حال، مغز زنان بعد از ارگاسم کمی متفاوت رفتار می‌کند.

در زنان، اکسی‌توسین پس از ارگاسم به ترشح ادامه می‌دهد، که ممکن است انگیزه نوازش‌های بعد از رابطه جنسی را توضیح دهد.

در افرادی که قادر به احساس تحریکات تناسلی نیستند، مغز ممکن است در واقع خود را تغییر دهد تا به آنها اجازه دهد به ارگاسم برسند.

اگرچه ما معمولاً ارگاسم و لذت جنسی را وابسته به تحریک اندام تناسلی خود می‌دانیم، اما این کاملاً درست نیست. در برخی موارد، مغز می‌تواند مسیرهای جدیدی برای لذت ایجاد کند که به هیچ وجه اندام‌های جنسی ما را درگیر نمی‌کند.

زمانی که اندام‌ها آسیب می‌بینند یا برداشته می‌شوند، نقشه‌برداری مجددی از حواس ممکن است در مغز رخ دهد که به ما امکان می‌دهد احساسات جنسی و ارگاسمیک را در سایر قسمت‌های بدن تجربه کنیم.

به عنوان مثال، در افرادی که از فلج پایین تنه رنج می‌برند، مغز ممکن است در واقع خود را دوباره سیم‌کشی کند تا به فرد اجازه دهد از طریق تحریک سایر اعضای بدن مانند پوست بازو یا نوک سینه‌ها به ارگاسم برسد.

داشتن ارگاسم در واقع ممکن است به حفظ سلامت مغز شما کمک کند.

علاوه بر این که ما را برای تولید مثل وسوسه می‌کند، ارگاسم ممکن است به سلامت مغز ما نیز کمک کند. همچنین ممکن است از نظر تکاملی، از آنجایی که ارگاسم جریان خون را در سراسر مغز به طور چشمگیری افزایش می‌دهد، ممکن است تا حدودی به حفظ سلامت مغز نیز کمک کند.

ارتباط با ما

برای ارتباط با ما درباره پاسخ جنسی انسان در انتهای مطلب کامنت بگذارید. علاوه بر این می‌توانید در اینستاگرام و تلگرام ما را دنبال کنید.

اینستاگرام: schema.therapy

تلگرام: psychologistnetes

ایمیل: schemalogy@yahoo.com

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا