اختلال‌های روان‌شناختیافسردگی

علائم افسردگی که باید بدانید

افسردگی (اختلال افسردگی اساسی) یک بیماری شایع و جدی روان‌شناختی است که بر احساس، طرز تفکر و نحوه رفتار تأثیر منفی می‌گذارد. برای تشخیص و شناسایی زودهنگام باید علائم افسردگی را بدانید.

افسردگی باعث احساس غم و اندوه و/یا از دست دادن علاقه به فعالیت‌هایی می‌شود که زمانی از آن لذت می‌بردیم. این می‌تواند منجر به انواع مشکلات عاطفی و جسمی شود و می‌تواند توانایی شما را برای عملکرد در محل کار و خانه کاهش دهد.

ما می‌توانیم با توجه زودهنگام به علائم افسردگی به خود و کسانی که دوستشان داریم کمک کنیم که هرچه سریع‌تر برای مبارزه با افسردگی اقدام کنند.

روان‌شناسان دانشگاه کلرادو برخی از علائم افسردگی که باید مراقب آنها بود و راه‌هایی برای حمایت از دوست یا عزیزی که در حال تجربه‌ی افسردگی است را ارائه داده‌اند.

علائم افسردگی

۱. مشکل برخاستن از رختخواب

افراد افسرده نمی‌توانند به راحتی از رختخواب بلند شوند.
افراد افسرده نمی‌توانند به راحتی از رختخواب بلند شوند.

لذت بردن از خوابیدن یا گذراندن وقت در رختخواب کاملاً طبیعی است. با این حال، اگر پیدا کردن انگیزه برای بلند شدن از رختخواب یا آماده شدن در صبح دشوار شده است، می‌تواند نشانه افسردگی باشد. افسردگی می‌تواند باعث شود که ما احساس خستگی کنیم و از نظر جسمی بی‌رمق شویم تا جایی که حتی کارهای کوچک، مانند بیدار شدن در صبح یا دوش گرفتن، ممکن است خسته‌کننده یا دشوار باشد. مشکل برخاستن از رختخواب یا بیدار شدن یکی از علائم افسردگی است.

۲. تغییر عادات خوابیدن

تغییرات در نحوه خوابیدن در افسردگی رخ می‌دهد
تغییرات در نحوه خوابیدن در افسردگی رخ می‌دهد

خستگی جسمی و روحی (روانی) ناشی از افسردگی نیز می‌تواند بر عادات خواب ما تأثیر بگذارد. بنابراین یکی دیگر از علائم افسردگی تغییراتی در خواب و خوابیدن است. تغییرات در خواب می‌تواند به روش‌های مختلفی ظاهر شود. گاهی‌ اوقات این به معنای خوابیدن در طول روز، استفاده از خواب به عنوان راهی برای گذراندن زمان یا ترجیح دادن خواب به سایر فعالیت‌های روزانه است.

در مواقع دیگر، تغییرات خواب می‌تواند حملات بی‌خوابی ایجاد کند، که می‌تواند به خواب رفتن یا خواب ماندن در شب را دشوار کند. از دست دادن خوابِ باکیفیت و آرام می‌تواند سطح اضطراب ما را افزایش دهد و احساس پریشانی را تشدید کند. گاهی اوقات، این چرخه‌ای ایجاد می‌کند که در آن افکار مضطرب، ما را بیدار نگه می‌دارند و بر خواب ما تأثیر منفی می‌گذارند که به نوبه‌ی خود منجر به افکار مضطرب‌تر می‌شود.

۳. تغییر در اشتها

افسردگی باعث می‌شود که اشتها یا خیلی کم یا خیلی زیاد شود.
افسردگی باعث می‌شود که اشتها یا خیلی کم یا خیلی زیاد شود.

یکی دیگر از علائم افسردگی تغییر اشتهاست زیرا اشتها و عادات غذایی ما نیز می‌تواند تحت تأثیر افسردگی باشد. برخی از افراد ممکن است افزایش اشتها را تجربه کنند، در حالی که برخی دیگر اشتهای کمتری دارند یا ممکن است اصلا گرسنه نشوند.

تغییرات در اشتها و خواب عموماً با هم رخ می‌دهند. اگر متوجه تغییراتی در عادات خواب خود شده‌اید، مانند موارد ذکر شده در بالا، همچنین ممکن است متوجه تغییراتی در نحوه‌ی غذا خوردن خود شوید. به این دلیل که خواب به تنظیم هورمون‌های گرسنگی ما کمک می‌کند که به نوبه‌ی خود به جلوگیری از پرخوری یا کم‌خوری منجر می‌شود.

۴. تحریک‌پذیری مداوم یا نوسانات خلقی

تحریک پذیری و زودرنجی از نشانه های افسردگی هستند.
تحریک پذیری و زودرنجی از علائم افسردگی هستند.

افسردگی می‌تواند باعث شود که ما طغیان‌ها و تغییرات خلقی را تجربه کنیم. یک دقیقه عصبانی هستیم، لحظه دیگر بی‌اختیار گریه می‌کنیم، یا خاموش و بی‌حس می‌شویم. تغییرات در خلق ما می‌تواند به صورت لحظه‌ای رخ دهند.

گاهی اوقات این تغییرات ممکن است با چالش‌های کوچک یا بی‌اهمیت ایجاد شوند و گاهی اوقات ممکن است کاملاً بی‌دلیل به وجود بیایند. اگر متوجه الگویی از تحریک‌پذیری یا نوسانات خلقی شُدید که بیش از چند روز طول می‌کشد، ممکن است با افسردگی مرتبط باشد.

۵. مشکل در تجربه شادی یا برقراری ارتباط

ارتباط برقرار کردن برای افراد افسرده سخت است.
ارتباط برقرار کردن برای افراد افسرده سخت است.

افسردگی می‌تواند لذت بردن از تمام چیزهایی را که دوست داریم از بین ببرد و برقراری ارتباط با نزدیک‌ترین افراد را برای ما دشوارتر کند. ما ممکن است شروع به از دست دادن علاقه به سرگرمی‌ها، دوستی‌ها، کارهای مدرسه، فعالیت‌های اجتماعی و رابطه جنسی کنیم یا به طور کلی علاقه خود را به زندگی از دست می‌دهیم.

وقتی متوجه می‌شویم که دیگر از چیزهایی که قبلا لذت می‌بردیم لذت نمی‌بریم، می‌تواند نشانه افسردگی باشد. ما همچنین ممکن است خود را از دوستان نزدیک، اعضای خانواده یا دیگرانی که به ما اهمیت می‌دهند، جدا کنیم که می‌تواند علائم افسردگی را تداوم بخشد.

افسردگی چگونه درمان می‌شود؟

افسردگی یکی از قابل درمان‌ترین اختلالات روانی است. بین 80 تا 90 درصد از افراد مبتلا به افسردگی در نهایت به خوبی به درمان پاسخ می‌دهند. تقریباً همه بیماران تا حدود زیادی بهبود پیدا می‌کنند.

قبل از تشخیص یا درمان، یک متخصص بهداشت روانی باید یک ارزیابی تشخیصی کامل، از جمله مصاحبه بالینی انجام دهد تا تمامی علائم افسردگی را مورد سنجش قرار دهد. در برخی موارد، ممکن است آزمایش خون انجام شود تا اطمینان حاصل شود که افسردگی ناشی از یک وضعیت پزشکی مانند مشکل تیروئید یا کمبود ویتامین نیست (درمان علت پزشکی علائم مشابه افسردگی را کاهش می‌دهد). این ارزیابی علائم خاص را شناسایی می‌کند و تاریخچه پزشکی و خانوادگی و همچنین عوامل فرهنگی و محیطی را با هدف رسیدن به تشخیص و برنامه‌ریزی یک دوره عملی بررسی می‌کند.

دارو

یکی از علت‌های افسردگی و ایجاد علائم افسردگی به وجود آمدن عدم تعادل در مواد شیمیایی مغز به نام انتقال‌دهنده‌های عصبی، مانند سروتونین است. بنابراین شیمی مغز ممکن است در ایجاد افسردگی نقش داشته باشد و ممکن است در درمان آن نیز موثر باشد. به همین دلیل، داروهای ضدافسردگی ممکن است برای کمک به اصلاح ساختار شیمیایی مغز تجویز شوند. داروهای ضدافسردگی، جزء داروهای آرام‌بخش نیستند بلکه با افزایش مواد شیمیایی مغز مانند افسردگی باعث می‌شوند که دوباره احساس خوشحالی و انگیزه به زندگی فرد افسرده برگردد.

داروهای ضدافسردگی ممکن است در یک یا دو هفته اول استفاده، تأثیر اندکی داشته باشند یا اصلاً هیچ تأثیری نداشته باشند. برای اینکه نتایج داروهای ضدافسردگی ظاهر شود باید حدود دو تا سه ماه صبر کنیم. اگر بیمار پس از چند هفته بهبودی کمی داشته باشد یا هیچ بهبودی نداشته باشد، روانپزشک او می‌تواند دوز دارو را تغییر دهد یا یک داروی ضد افسردگی دیگر اضافه یا جایگزین کند. در برخی شرایط، سایر داروها ممکن است مفید باشند. مهم است که در صورت عدم تاثیر دارو یا بروز عوارض جانبی به پزشک خود اطلاع دهید.

روانپزشکان معمولاً توصیه می‌کنند که بیماران تا شش ماه یا بیشتر پس از بهبود علائم به مصرف دارو ادامه دهند. درمان نگهدارنده‌ی طولانی‌مدت ممکن است برای کاهش خطر دوره‌های بعدی افسردگی برای افرادی که در معرض خطر هستند پیشنهاد شود.

روان‌درمانی

روان‌درمانی گاهی به‌تنهایی برای درمان افسردگی استفاده می‌شود. برای افسردگی متوسط ​​تا شدید، روان‌درمانی اغلب همراه با داروهای ضد‌افسردگی استفاده می‌شود. درمان شناختی رفتاری (CBT) در درمان افسردگی موثر است. این درمان شکلی از روان‌درمانی است که بر حل مشکلات در زمان حال متمرکز است و به فرد کمک می‌کند تا افکار منفی را با هدف تغییر افکار و رفتار تشخیص دهد تا به مشکلات زندگی به شیوه‌ای سالم‌تر پاسخ دهد.

یکی دیگر از انواع رواندرمانی که برای افسردگی مفید است طرحواره‌درمانی است. طرحواره‌درمانی بر خلاف CBT، تلاش می‌کند تا ریشه‌های روانی افسردگی را پیدا کند. بعد از کار کردن روی ریشه‌ها و علت‌های اصلی افسردگی، به بیماران کمک می‌کند تا مشکلات فعلی زندگی‌شان را نیز حل کنند. طرحواره‌درمانی باعث می‌شود که بیمار، پس از بهبودی، کمتر در معرض برگشت افسردگی باشد.

بسته به شدت علائم افسردگی، درمان ممکن است چند هفته یا بیشتر طول بکشد. در بسیاری از موارد، بهبود قابل توجهی در 10 تا 15 جلسه ایجاد می‌شود.

خودیاری و مقابله

چند کار وجود دارد که افراد می‌توانند برای کاهش علائم افسردگی انجام دهند. برای بسیاری از افراد، ورزش منظم به ایجاد احساس مثبت و بهبود خلق کمک می‌کند. داشتن خواب با کیفیت کافی و به طور منظم، خوردن یک رژیم غذایی سالم و پرهیز از الکل نیز می‌تواند به کاهش علائم افسردگی کمک کند.

سخن پایانی

افسردگی یک بیماری واقعی است و علائم افسردگی متعدد هستند. خوشبختانه کمک‌های درمانی زیادی برای آن در دسترس است. با تشخیص و درمان مناسب، اکثریت قریب به اتفاق افراد مبتلا به افسردگی بر آن غلبه خواهند کرد. اگر علائم افسردگی را تجربه می‌کنید، اولین قدم این است که به روان‌شناس یا روانپزشک خود مراجعه کنید. در مورد نگرانی‌های خود صحبت و درخواست ارزیابی کامل کنید. این شروعی برای رسیدگی به نیازهای سلامت روان شماست.

ارتباط با ما

برای ارتباط با ما در انتهای مطلب کامنت بگذارید. علاوه بر این می‌توانید در اینستاگرام و تلگرام ما را دنبال کنید.

اینستاگرام: schema.therapy

تلگرام: psychologistnetes

ایمیل: schemalogy@yahoo.com

Author: Press Office
Source: University of Colorado
Contact: Press Office – University of Colorado
Image: The image is in the public domain

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا