آموزش جنسی به کودکانانتخاب سردبیرخواندنی‌های اسکیمالوژیفرزندپروری

آموزش جنسی و صحبت با کودکان در مورد مسائل جنسی از تولد تا ۸ سالگی

آموزش جنسی به کودکان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است چراکه امروزه با توجه به گستردگی استفاده از اینترنت و محرک‌های زیادی که برای مسائل جنسی وجود دارد ممکن است کودکان به دلیل کنجکاوی طبیعی خود گمراه شوند. از این رو آموزش جنسی توسط والدین که قابل اعتماد هستند باید خیلی زود شروع شود تا به بچه‌ها کمک کنند از سردرگمی و دریافت اطلاعات غلط و گمراهی توسط افراد سودجو در امان بمانند.


نکات کلیدی درباره آموزش جنسی

  • گفتگوهای زودهنگام درباره‌ی رابطه جنسی این پیام را می‌دهد که رابطه جنسی و تمایلات جنسی بخش‌های سالم زندگی هستند.
  • برای کودکان مهم است که از مراجعه به شما برای اطلاعات قابل اعتماد و صادقانه احساس خوبی داشته باشند.
  • کودکان خردسال ممکن است بخواهند در مورد بدن و اینکه نوزادان از کجا می‌آیند بدانند.
  • آموزش‌ها را در سطحی توضیح دهید که کودکان بتوانند آن را درک کنند و مطمئن شوید که حقیقت‌ها را می‌دانند.

صحبت کردن در مورد رابطه جنسی و مسائل جنسی با کودکان خردسال

هیچ وقت برای صحبت کردن درباره رابطه جنسی و آموزش جنسی زود نیست. صحبت کردن درباره رابطه جنسی، جنیست، تمایلات جنسی و بدن هنگامی که فرزند شما کوچک است به او کمک می‌کند تا بفهمد که رابطه جنسی و مسائل مرتبط با جنیست بخش‌های سالم زندگی هستند.

زمانی که کودک شما کوچک است گفتگوهای باز و صادقانه‌ای که با او انجام می‌دهید گفتگوهای بعدی را آسان‌تر می‌کند. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که گفتگوهای اولیه درباره‌ی روابط جنسی و مسائل مرتبط با جنیست، باعث می‌شود که وقتی بزرگتر می‌شوند انتخاب‌های سالم‌تری در رابطه‌ی جنسی داشته باشند.

مهم‌ترین نکته‌ی کلیدی که باید در پیام‌های آموزش جنسی شما به کودک وجود داشته باشد این است که کودک می‌تواند برای کسب اطلاعات قابل اعتماد و صادقانه به سراغ شما بیاید و نباید از پرسیدن درباره‌ی رابطه‌ی جنسی و مسائل جنسی از شما بترسد یا خجالت بکشد.

خبر خوب این است که لازم نیست صحبت کردن درباره رابطه‌ی جنسی و تمایلات جنسی یک سنخرانی یا یک آموزش کامل باشد که در یک‌مرتبه آن را انجام دهید. آموزش جنسی باید با بزرگ شدن فرزندتان ادامه پیدا کند و به سطح پیشرفته‌تری برسد.

آموزش جنسی فقط درباره رابطه‌ی جنسی نیست. آموزش جنسی شامل هویت فرزندتان و احساس او نسبت به بدن در حال رشد خود است. علاوه بر این نحوه درک و ابراز احساس صمیمیت، جذابیت و محبت فرزندتان نسبت به دیگران و نحوه ایجاد و حفظ روابط محترمانه توسط فرزند شماست.

سه مرحله‌ی گفتگو و آموزش جنسی درباره رابطه جنسی

در اینجا مراحلی را برایتان ذکر می‌کنم که به شما کمک می‌کند با فرزندتان درباره‌ی رابطه‌ی جنسی گفتگو کنید.

  • نخست، شما باید بپذیرید که فرزندتان ممکن است درباره رابطه جنسی کنجکاو باشد. به عنوان مثال او ممکن است از شما بپرسد که «بچه‌ها از کجا می‌آیند؟»
  • دوم، هرگونه اطلاعات نادرست را تصحیح کنید و حقایق را به او ارائه دهید. به عنوان مثال «نوزادان در محل خاصی در بدن به نام رحم رشد می‌کنند».
  • سوم، از گفتگو به عنوان فرصتی برای صحبت در مورد افکار یا احساسات خود استفاده کنید. به عنوان مثال، «بعضی از مردم وقتی آماده هستند بچه‌دار می‌شوند و برخی دیگر در مورد بچه‌دار شدن مطمئن نیستند».

نکاتی برای گفتگو در مورد آموزش مسائل جنسی، رابطه جنسی و بدن برای همه سنین

این نکات می‌تواند صحبت کردن با کودکان در هر سنی را در مورد جنسیت و تمایلات جنسی آسان‌تر کند.

آموزش جنسی را در سطح درک فرزندتان توضیح دهید

آموزش جنسی را در سطحی توضیح دهید که فرزندتان بتواند آن را درک کند. به عنوان مثال، اگرچه یک کودک ۶ ساله از اینکه بداند تخمک‌های بسیار کوچک باعث تولد نوزاد می‌شوند اما یک توضیح طولانی در مورد تخمک‌گذاری را درک نمی‌کند.

بنابراین هنگام اموزش جنسی بهتر است توضیحات خود را به صورت مختصر، واقعی و مثبت ارائه دهید. اگر بتوانید این کار را انجام دهید، فرزندتان احساس می‌کند که هر زمان که اطلاعات بیشتری بخواهد می‌تواند به شما مراجعه کند.

هنگام آموزش جنسی از نام های صحیح برای اعضای بدن استفاده کنید

وقتی در مورد اعضای بدن صحبت می‌کنید بهتر است از نام‌های صحیح استفاده کنید – به عنوان مثال آلت تناسلی، بیضه، فرج، واژن. این کار این پیام را ارسال می‌کند که صحبت کردن در مورد این قسمت‌های بدن سالم و خوب است. و اگر فرزند شما نام‌های صحیح اعضای بدن را بداند، می‌تواند در صورت نیاز با شما یا افرادی مانند پزشکان به وضوح در مورد بدن خود گفتگو کند.

علاوه بر این شما می‌توانید با به کار بردن واژه‌های «بعضی» در مورد هر دو جنس صحبت کنید، برای مثال بعضی افراد آلت تناسلی دارند و عده دیگر واژن دارند».

اگر لازم است بگویید “نمی‌دانم“.

فرزند شما نیازی به متخصص بودن شما ندارد – فرزند شما فقط باید بداند که می‌تواند هر چیزی را از شما بپرسد.

اگر نمی‌دانید چه بگویید به فرزندتان بگویید از اینکه این سؤال را پرسیده است خوشحال هستید اما شما فعلاً پاسخ آن را نمی‌دانید و قول می‌دهید که پاسخ سؤال را پیدا کنید. اما باید این کار را واقعاً انجام دهید و وقتی پاسخ سؤال را پیدا کردید به سراغ کودکتان بروید و پاسخ سؤالش را بدهید. حتی می‌توانید با هم به دنبال پاسخ بگردید.

این کار باعث ایجاد اعتماد می‌شود و این پیام را می‌فرستد که با فرزندتان صادق خواهید بود.

پدر و مادر هر دو باید در آموزش جنسی شرکت کنند

یکی از نکات مهم آموزش جنسی این است که پدر و مادر هر دو در مباحث جنسی شرکت کنند. وقتی والدین با هم مشارکت دارند، بچه‌ها یاد می‌گیرند که صحبت کردن درباره جنسیت و تمایلات جنسی برای همه خوب است. این موضوع می‌تواند به کودکان کمک کند تا در هنگام بزرگ‌تر شدن احساس راحتی کنند و در مورد بدن خود صحبت کنند، مسئولیت احساسات جنسی را بر عهده بگیرند و در روابط صمیمانه ارتباط برقرار کنند.

یک مکالمه را شروع کنید

برخی از کودکان سؤالات زیادی نمی‌پرسند، بنابراین ممکن است لازم باشد شما مکالمه‌ای را شروع کنید. این ایده خوبی است که از قبل به این فکر کنید که چه چیزی بگویید، سپس زمان مناسبی را برای صحبت انتخاب کنید. به عنوان مثال، اگر کسی در تلویزیون در مورد بارداری صحبت می‌کند، می‌توانید بگویید: تو میدونی بارداری چیه؟

برای برخی از کودکان صحبت کردن بدون تماس چشمی آسان‌تر است، بنابراین می‌توانید در حالی که شما و فرزندتان در ماشین در حال سفر هستید، صحبت کنید.

خودتان را آماده کنید

ممکن است از صحبت کردن در مورد تمایلات جنسی یا استفاده از کلماتی مانند “آلت تناسلی” یا “واژن” هنگام صحبت در مورد بدن احساس خجالت یا ناراحتی کنید. اشکالی ندارد.

این ایده خوبی است که خود را با فکر کردن در مورد آنچه که با آن راحت هستید آماده کنید و بر روی آن کار کنید. به عنوان مثال، اگر با صحبت کردن در مورد باسن مشکلی ندارید، اما در مورد سینه صحبت نمی‌کنید، برای شروع از کلمه “پایین” در مکالمه استفاده کنید. یا می‌توانید با یک بزرگسال دیگر تمرین کنید.

هنگام آموزش جنسی به خاطر داشته باشید که کودک باید یاد بگیرد که چه نوع لمس کردنی اشکال دارد و سپس باید مطئمن شوید که او می‌تواند به چیزی که نمی‌خواهد «نه» بگوید. علاوه بر این باید به فرزندتان بگویید که می‌تواند حتی به بزرگسالان مورد اعتمادش نه بگوید. شما می‌توانید صحبت در مورد سوء‌استفاده جنسی و صحبت در مورد رضایت را زمانی که فرزندتان کوچک است شروع کنید.

آموزش جنسی از تولد تا دو سالگی

شما می‌توانید از اتفاقات روزمره برای کمک به کودک در یادگیری درباره بدن استفاده کنید. به عنوان مثال، زمان حمام کردن یا زمانی که به کودک خود کمک می‌کنید لباس بپوشد، زمان خوبی برای معرفی نام اعضای بدن است. این زمان‌ها همچنین می‌توانند زمان‌های خوبی برای ارسال پیام‌هایی در مورد رفتار سالم و طبیعی باشند. به عنوان مثال، اگر فرزندتان در حین تعویض پوشک، اندام تناسلی خود را لمس کند، اشکالی ندارد. وقتی بزرگتر می‌شوند، می‌توانید در مورد رفتار عمومی و خصوصی صحبت کنید.

آموزش جنسی در ۲ تا ۳ سالگی

اکثر کودکانی که در این سنین قرار دارند در مورد بدن خود و بدن سایر کودکان بسیار کنجکاو هستند. آنها همچنین متوجه خواهند شد که بدن‌های مختلف دارای قسمت‌های مختلف هستند. ممکن است فرزندتان از شما بپرسد: «این چیست؟» می‌توانید به فرزندتان بیاموزید که هر عضوی از بدن یک نام و «وظیفه» خاص خود را دارد. به عنوان مثال، “این واژن شماست” یا “آلت تناسلی شما جایی است که ادرار از آن بیرون می‌آید”.

می‌توانید از تصاویر برای کمک به فرزندتان استفاده کنید تا نام اعضای بدن را یاد بگیرد و بفهمد که بدن‌ها متفاوت هستند.

آموزش جنسی در سنین ۴ تا ۵ سالگی

کودکان 4-5 ساله اغلب می‌پرسند که نوزادان از کجا آمده‌اند. آنها می‌توانند درک کنند که کودک در رحم رشد می‌کند و برای بچه‌دار شدن به یک اسپرم (مانند یک دانه کوچک) و یک تخمک (مثل یک تخم کوچک) نیاز دارید.

اگر فرزندتان بپرسد «از کجا آمده‌ام؟»، می‌توانید بپرسید، «نظر خودت چیه؟» این پرسش به شما کمک می‌کند بفهمید فرزندتان واقعاً چه می‌پرسد و چقدر می‌فهمد. شما می‌توانید یک توضیح ساده مانند «کودکان در محلی در داخل بدن به نام رحم رشد می‌کنند» ارائه دهید.

اگر باردار هستید، ممکن است فرزندتان بپرسد: “کودک از کجا بیرون می‌آید؟” یک پاسخ ساده اما دقیق مانند این است: «کودک در رحم من در حال رشد است. هنگامی که رشد کودک به پایان می‌رسد، ممکن است از طریق کانال زایمان که واژن نامیده می‌شود، خارج شود. یا ممکن است از طریق یک بریدگی باشد که پزشکان روی شکم من ایجاد می‌کنند».

آموش جنسی در سنین ۶ تا ۸ سالگی

در سن 6 سالگی، بسیاری از کودکان به این موضوع که چگونه نوزادان ساخته می‌شوند علاقمند می‌شوند و ممکن است سوالاتی در این باره بپرسند.

اگر کودک شما می‌پرسد: «چگونه کودک وارد رحم شما میشه؟». ابتدا از کودک خود بپرسید که او چه فکر می‌کند. این پرسش به شما کمک می‌کند تا آنچه را که فرزندتان از قبل می‌داند، درک کنید. سپس می‌توانید به سادگی توضیح دهید، و به همان اندازه که راحت هستید اطلاعات بدهید. به عنوان مثال، برای ایجاد یک نوزاد، یک اسپرم و یک تخمک به هم می‌پیوندند.

شما می‌توانید توضیح دهید که وقتی دو نفر با هم رابطه جنسی دارند اسپرم وارد بدن زن می‌شود و در رحم با تخمک ترکیب می‌شود و یک نوزاد به وجود می‌آید. نوزاد آنجا می‌ماند تا زمانی که آماده تولد شود.

همچنین خوب است توضیح دهیم که آمیزش جنسی کاری است که بزرگسالان زمانی که هر دو بخواهند انجام می‌دهند و این برای کودکان نیست.

همچنین ممکن است بخواهید بگویید که گاهی اوقات نوزادان به روش‌های مختلفی مانند IVF و فرزندخواندگی وارد خانواده می‌شوند.

لازم نیست منتظر بمانید تا فرزندتان از شما سوالی بپرسد. می‌توانید با پرسیدن، «تا به حال فکر کرده‌اید که چگونه به دنیا آمده‌ای و از کجا آمده‌ای؟» گفتگو را آغاز کنید یا ممکن است فردی را ببینید که باردار است و به فرزندتان بگویید: «او بچه‌ای داره که در درونش رشد می‌کنه. آیا می‌دونی که کودک چگونه به اونجا رسیده؟».

همچنین می‌توانید با هم کتابی در مورد اینکه بچه‌ها از کجا می‌آیند بخوانید.

از تصاویر کتابها برای آموزش جنسی به کودکان استفاده کنید.
از تصاویر کتابها برای آموزش جنسی به کودکان استفاده کنید.

این ایده خوبی است که قبل از شروع بلوغ با کودک خود در مورد بلوغ و چگونگی تغییر بدن در بلوغ صحبت کنید. این ممکن است زمانی باشد که فرزند شما حدود 6-8 سال دارد.

اگر فرزندتان با سکس یا پورنوگرافی مواجه شد، آرام باشید. این می‌تواند فرصتی باشد تا با فرزندتان در مورد اینکه چه چیزی برای بچه‌ها خوب است و چه چیزی خوب نیست صحبت کنید. و صحبت در مورد این مسائل یکی از بهترین راه‌ها برای ایمن نگه داشتن فرزندتان در فضای آنلاین و ترویج رفتار محترمانه آنلاین است.

ارتباط با ما

برای ارتباط در انتهای مطلب کامنت بگذارید. علاوه بر این می‌توانید در اینستاگرام و تلگرام ما را دنبال کنید.

  • اینستاگرام: schema.therapy
  • تلگرام: psychologistnetes
  • ایمیل: schemalogy@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا