ازدواجانتخاب سردبیرخواندنی‌های اسکیمالوژیرابطه

چرا خیلی زود وابسته و عاشق می‌شویم؟

عشق سالم و دوست داشتن با وابستگی سریع و آتشین تفاوت دارد. بسیاری از افراد وقتی جذب کسی می‌شوند به شدت شیفته و شیدا می‌شوند. آن‌ها خیلی سریع عاشق می‌شوند و دل به دلبر می‌بازند.

آیا شما هم عضو این دسته از افراد هستید؟ آیا به سرعت وارد رابطه می‌شوید و در یک بازه زمانی کوتاه با شدت بسیار زیاد به طرف مقابل وابسته می‌شوید؟ اگر چنین است احتمالاً برایتان سؤال پیش آمده است که آیا این رفتارتان طبیعی است یا خیر. به طور کلی اگر خیلی سریع عاشق و شیدا می‌شوید و شیفتگی‌تان آتشین است احتمالاً درگیر یک الگوی ناسالم در روابط خود هستید.

در این مقاله سعی خواهم کرد تمامی دلایل احتمالی عاشقی سریع را مطرح کنم و درنهایت نکات مفیدی را برایتان مطرح خواهم ساخت که بتوانید این الگوی خود را متوقف کنید.

چرا خیلی زود وابسته و عاشق می‌شویم؟

۱. سبک دلبستگی شما ممکن است از نوع دلبستگی مضطرب باشد

اگر در دوران کودکی‌ والدین‌تان در دسترس شما نبوده‌اند یا نیازهایتان برآورده نشده است، شما ممکن است به دلیل ترس از رهاشدگی به‌آسانی دلبسته شوید. افرادی که سبک دلبستگی مضطربانه دارند اشتیاق زیادی به صمیمیت دارند اما در عین حال نگرانند که دیگران دوست نداشته باشند که با آن‌ها وارد رابطه شوند یا با آن‌ها بمانند. تلاش آن‌ها برای اطمینان‌طلبی و جلوگیری از رهاشدگی ممکن است به ظاهر رفتار چسبنده به نظر برسد اما در واقع این روش به آن‌ها کمک می‌کند که احساس ارزشمندی و دوست‌داشتنی بودن داشته باشند.

  • برای تعیین سبک دلبستگی خود، شخصیت خود را ارزیابی کنید و به دوران کودکی خود فکر کنید. اگر دائماً به دنبال تأیید دیگران هستید یا برای اعتماد کامل به شریک زندگی خود تلاش می کنید، ممکن است سبک دلبستگی مضطرب داشته باشید.

۲. طرحواره رهاشدگی

اگر در شما طرحواره رهاشدگی وجود داشته باشد به این معناست که باور دارید روابط ماندگار نیستند و دیر یا زود افراد مهم زندگی‌تان شما را ترک خواهند کرد. در نگاه اول به نظر می‌رسد که طرحواره رهاشدگی با عشق و دلبستگی سریع در تناقض باشد. بله حق با شماست اما این ماجرا یک زاویه دیگر هم دارد و آن این است: فردی که طرحواره رهاشدگی دارد به دلیل ترس از رها شدن تلاش می‌کند خودش را به طرف مقابل بچسباند. او در طول روز خواهان تماس‌های مکرر و طولانی است و دلش می‌خواهد که همیشه کنار معشوق باشد.

بنابراین یک راه خوب برای جلوگیری از رهاشدگی این است که به طرف مقابل بچسبید. البته این راه حل به صورت طولانی مدت باعث رهاشدگی شما خواهد شد زیرا طرف مقابل از رفتارهای چسبنده شما دلزده می‌شود و رابطه را تمام می‌کند. متأسفانه ترس از رهاشدگی، رهاشدگی می‌آورد.

۳. شما معتقدید دیگران مسئول خوشبختی شما هستند.

گاهی اوقات افراد مجرد به دنبال شریک زندگی می گردند تا احساس خوبی نسبت به خود داشته باشند. از این نظر، روابط می‌توانند تجربه‌ای ارزشمند باشند و توضیح دهند که چرا به این راحتی به هم وابسته می‌شوید – شریک زندگی‌تان باعث می‌شود احساس کنید که دیده می‌شوید و مورد پذیرش قرار می‌گیرید تا منبع اصلی شادی شما باشد.

  • اگر این طرز فکر را دارید، ممکن است باور داشته باشید که ارزش شخصی شما ناشی از بودن در یک رابطه است (که این درست نیست). روی ایجاد یک نگرش مثبت کار کنید تا بتوانید شادی بیشتری را به زندگی خود بیاورید و به یاد داشته باشید که اطراف خود را با افرادی احاطه کنید که شما را بالا می‌برند.

۴. تنهایی

برخی از افراد قرار ملاقات را به عنوان یک ارتباط اجتماعی می‌بینند، بنابراین به اولین فردی که می‌آید می‌چسبند و باعث می‌شود احساس کنند که او را دوست دارند. زمانی که احساس تنهایی می‌کنید، منطقی است که سریع وارد روابط شوید (و خیلی زود دلبسته شوید). ممکن است برای جلوگیری از تنهایی اجتماعی ترجیح دهید در کنار کسی باشید.

  • در حالی که طبیعی است که میل به ارتباط انسانی داشته باشید، به یاد داشته باشید که همه گاهی اوقات احساس تنهایی می‌کنند (و تنها بودن هیچ ایرادی ندارد). به جای اینکه به تنهایی به عنوان یک حالت منفی نگاه کنید، آن را فرصتی برای صلح با خودتان و تقویت ارتباط درونی خود بدانید.

۵. طرحواره تأییدطلبی

اگر طرحواره تأییدطلبی داشته باشید دلتان می‌خواهد که همیشه در مرکز توجه و هدف تعریف‌ها و تمجیدها باشید. شما دلتان می‌خواهد که همه شما را دوست داشته باشند؛ از این رو ممکن است به عنوان راهی برای جلب توجه سریعاً با افرادی که آشنا می‌شوید رابطه برقرار کنید.

۶. خیال‌پردازی در مورد آینده

اگر رویای ازدواج، تشکیل خانواده و پیر شدن با هم را دارید، سرعت خود را کم کنید… ممکن است احساسات زودهنگام نسبت به شریک زندگی خود داشته باشید. در حالی که میل به داشتن یک رابطه طولانی مدت کاملاً طبیعی است، اما زمانی که در مورد آینده خیال پردازی می‌کنید، می‌توانید پرچم های قرمز احتمالی را در شریک زندگی احتمالی خود نادیده بگیرید.

۷. عزت نفس پایینی

اگر به افرادی که به شما توجه می‌کنند بچسبید، ممکن است به سرعت وابسته شوید زیرا به دنبال تأیید از آنها هستید. فردی با عزت نفس پایین فاقد اعتماد به نفس است و اغلب ارتباط خود را با دیگران زیر سوال می‌برد. در حالی که گاهی اوقات احساس ناامنی طبیعی است، اما می‌تواند مانع از در آغوش گرفتن کامل شریک زندگی خود و لذت بردن از رابطه شود.

  • برای غلبه بر ناامنی، تلاش آگاهانه‌ای داشته باشید تا ویژگی‌های مثبت خود را به خود یادآوری کنید و به یاد داشته باشید که شما لایق و شایسته عشق هستید!

۸. رابطه جنسی به عنوان رابطه معنادار

اگر بلافاصله بعد از رابطه جنسی رابطه عمیق‌تری را احساس می‌کنید می‌تواند دلیل این باشد که به سرعت به او وابسته شوید. رابطه جنسی می‌تواند تجربه‌ای فوق‌العاده صمیمی و آسیب‌پذیر باشد، بنابراین به طور طبیعی پیوند عاطفی بین شما و شریک زندگی تان را افزایش می‌دهد.

  • هنگامی که با کسی رابطه جنسی برقرار می کنید، بدن شما در واقع اکسی توسین ترشح می‌کند – یک ماده شیمیایی که با همدلی، اعتماد و ایجاد رابطه مرتبط است. ترشح اکسی توسین یک واکنش طبیعی است که توضیح می‌دهد چرا بسیاری از مردم پس از یک رابطه جنسی دچار احساسات شدیدی می‌شوند.

۹. شما به‌راحتی تحت تأثیر قرار می‌گیرید

اگر پارتنر شما در ابتدای رابطه توجه زیادی به شما می‌کند ممکن است از این طریق شما را تحت تأثیر قرار دهند. بمباران عاشقانه یکی از تکنیک‌هایی است که افراد خودشیفته استفاده می‌کنند تا پارتنرشان را به خود وابسته کنند و از این طریق رها کردن رابطه را دشوار می‌سازند. برخی از رفتارهای رایج عبارتند از دادن هدایای مجلل، پیامک و تماس مداوم، و ابراز احساسات قوی در اوایل رابطه.

  • در حالی که به نظر می‌رسد در این شرایط که به راحتی وابسته می‌شوید، واکنش شما کاملاً قابل درک است – شریک زندگی شما به طور ماهرانه‌ای شما را کنترل می‌کند و یک پویایی نامتعادل در رابطه شما ایجاد می‌کند.

۱۰. اعتیاد به عشق

اگر شما به عاشق بودن معتاد هستید دارای یک ویژگی به نام آموفیلی هستید. آموفیلی در مورد فردی به کار می‌رود به‌راحتی، سریع و به طور مکرر عاشق می‌شود. این افراد عشق را منبع هیجان و لذت می‌دانند.این افراد اشتیاق زیادی برای عاشق شدن دارند به طوریکه فوراً به طرف مقابل متعقد می‌شوند و برای وارد شدن به روابط عجله دارند. اگر شما یک emophiliac هستید نشانه‌‌های زیر در شما وجود دارد:

در اولین قرار ملاقات ممکن است دوست داشتن خود را ابراز کنید و به او بگویید که دوستت دارم.

  • ممکن است روابط متعدد همزمانی داشته باشید
  • خط قرمزهای خود و پارتنرتان را فراموش می‌کنید
  • در کمترین زمان ممکن پارتنر خود را فراموش می‌کنید
  • همزمان عاشق چند نفر هستید

۱۱. جذابیت طرحواره‌ای

منظور از جذابیت طرحواره‌ای این است که شما عاشق کسانی می‌شوید که بتوانند در تقویت طرحواره‌ها یعنی باورهای نادرست و منفی‌تان نقش مهمی داشته باشند. به عنوان مثال اگر طرحواره رهاشدگی داشته باشید عاشق کسی می‌شوید که به زودی رهایتان کند. می‌دانم که عجیب به نظر می‌رسد اما این موضوع واقعیت دارد.

پیشگیری از عاشقی زودهنگام

برای پیشیگری از عاشق شدن سریع باید ابتدا نیاز خود را به این نوع رابطه را بررسی کنید. آیا از تنهایی می‌ترسید؟ آیا در شما طرحواره رهاشدگی وجود دارد؟ آیا سبک دلبستگی شما ناایمن است؟ و … بعد از خودشناسی باید از روان‌درمانی کمک بگیرید. روان‌درمانگرتان به شما کمک خواهد کرد که الگوی عاشقی سریع را در خود کشف کنید و راه‌حل‌های جایگزینی را امتحان کنید.

در کنار روان‌درمانی می‌توانید راه‌حل‌های زیر را نیز به کار ببرید.

۱. بین عشق و جذابیت تمایز قائل شوید

جذابیت باعث می‌شود که شما هیجان آنی و فوری تجربه کنید ولی شکل‌گیری عشق مدت زمان بیشتری طول می‌کشد. عشق باعث می‌شود که شما احساس امنیت کنید و به طور کلی درباره سپری کردن وقت باکیفیت با کسی است که شما می‌توانید به طور کامل به او اعتماد کنید. از طرف دیگر جذابیت، عمر کوتاهی دارد، شما ممکن است بعد از اولین ملاقات سرمست و پرانرژی باشید اما بعد از شناخت بیشتر ممکن است احساسات شما تغییر کنند.

  • برای شناخت بهتر طرف مقابل، باید درباره علائق و اهدافش بیشتر بدانید و فعالیت‌هایی را با هم انجام دهید. می‌توانید یک گردش یک‌روزه با او داشته باشید، به موزه بروید، با هم شام بخورید یا اینکه برای دیدن یک فیلم به سینما بروید.

۲. به خودتان وقت بدهید

اگر روی یک نفر بیش از حد تمرکز کنید خودتان را گم می‌کنید و یادتان می‌رود که چه کسی هستید. برای مبارزه با این وضعیت، برای بازیابی خود اوقاتی را به تنهایی سپری کنید. از طریق حفظ علائق‌تان خارج از رابطه، چسبندگی شما به پارتنرتان کمتر می‌شود.

  • کاری را انجام دهید که همیشه دوست داشتید برای لذت بردن انجام دهید. بخوانید، بنویسید، نقاشی کنید، ورزش کنید یا مهارت جدیدی یاد بگیرید.
  • اگر نمی‌توانید فعالیت خاصی را پیدا کنید به علائق و فعالیت‌های دوران کودکی خود فکر کنید.

۳. با دوستان و خانواده وقت بگذرانید

برای پیشگیری از اینکه سریع به یک نفر دلبسته شوید، روابط خارج از رابطه‌تان را حفظ کنید. برای اینکار می‌توانید با دوستان و خانواده اوقات خود را سپری کنید.

۴. از تمرینات مایندفولنس استفاده کنید

اگر همیشه در حال فکر کردن به پارتنرتان هستید روی لحظه حال تمرکز کنید و هیجانات‌تان را بپذیرید. اگرچه مراقبت کردن و توجه به شخص دیگری مهم است اما مراقبت از خودتان نیز به همان اندازه اهمیت دارد.

شما می‌توانید با انجام تمرینات مایندفولنس به خودتان توجه کنید و فکر و ذکر خود را از معشوقتان دور کنید. این کار به شما فرصت می‌دهد که جلوی شکل‌گیری یک رابطه عاشقانه سریع را بگیرید.

۵. حواستان به پرچم‌های قرمز باشد

اگر پارتنرتان شما غرق توجه و تعریف و تمجید می‌کند (قبل از اینکه شما را بشناسد) آن را به عنوان پرچم قرمز در نظر بگیرید. او باید به جای تعریف و تمجید تلاش کند اعتماد شما را کسب کند.

نشانه‌های دلبستگی سریع

نیاز به تأیید و سپری کردن تمام وقتتان با شخص دیگر نشان می‌دهد که شما به شدت دلبسته شده‌اید.

اگر احساس می‌کنید که «نمی‌توانید بدون شریک زندگی خود زندگی کنید» یا دائماً به دنبال تأیید او هستید، یک قدم به عقب بردارید و به رابطه خود فکر کنید. آیا شما اهداف و علایق خود را دارید؟ آیا زندگی خارج از رابطه با شریک زندگی خود دارید؟ در حالی که تشخیص اینکه آیا خیلی سریع دلبسته می‌شوید دشوار است، در اینجا برخی از علائم رایج وجود دارد که نشان می‌دهد وابستگی ناسالم به شریک زندگی خود دارید:

  • شما تمام وقت خود را با شریک زندگی خود می‌گذرانید.
  • شما همه چیز را برای کمک به شریک زندگی خود رها می‌کنید.
  • شما دائماً نگران شریک زندگی خود هستید.
  • شما می‌خواهید شریک زندگی خود را «تغییر دهید» یا او را کنترل کنید.
  • وقتی شریک زندگیتان به شما پاسخ نمی‌دهد، احساس اضطراب می‌کنید.
  • شما همیشه از شریک زندگی خود حمایت عاطفی می‌کنید، اما آنها هرگز آن را پس نمی‌دهند.
  • شما در دفاع از خودتان تردید دارید زیرا می‌ترسید شریک زندگی خود را ناراحت کنید.

کلام آخر

  • اگر به راحتی دلبسته و عاشق می‌شوید، ممکن است سبک دلبستگی مضطرب داشته باشید. افرادی که دلبستگی مضطرب دارند به دیگران می‌چسبند زیرا از رها شدن می‌ترسند.
  • اگر عزت نفس پایینی دارید می‌توانید به سرعت وابسته و عاشق شوید—ممکن است وارد روابط شوید زیرا میل به تأیید دیگران دارید.
  • برای اینکه سریعاً دلبسته نشوید، زمانی را برای تنهایی برنامه‌ریزی کنید تا زندگی شادی را خارج از رابطه خود داشته باشید. می‌توانید بخوانید، نقاشی بکشید، مهارت جدیدی یاد بگیرید یا علایق دوران کودکی خود را دنبا کنید.

ارتباط با ما

برای ارتباط در انتهای مطلب کامنت بگذارید. علاوه بر این می‌توانید در اینستاگرام و تلگرام ما را دنبال کنید.

  • اینستاگرام: schema.therapy
  • تلگرام: psychologistnetes
  • ایمیل: schemalogy@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا