تله های زندگی

طرحواره تأییدطلبی چیست؟ تشخیص و روش‌های درمان

طرحواره تأییدطلبی باعث می‌شود که فرد طوری رفتار می‌کند که همه او را دوست داشته باشند. در واقع بسیار سالم و طبیعی است که بخواهیم دوست داشته شویم – این یکی از نیازهای ضروری ما برای بقاست. زمانی که ما در قبایل زندگی می‌کردیم – تنها جایی که احساس محافظت شدن می‌کردیم در پناه امنیت گروه بوده است، زیرا اگر توسط گروه تایید نمی‌شدیم احتمالاً بیرون رانده می‌شدیم و به تنهایی نابود می‌شدیم. با این حال، تأییدطلبی تنها زمانی به مشکل تبدیل می‌شود که ما را دچار مشکلات عاطفی کند یا مانع دستیابی به رضایت شخصی شود. در این صورت ما در دام طرحواره تأییدطلبی افتاده‌ایم. طرحواره تأییدطلبی ناشی از نیاز عمیق به دوست داشتن و تأیید گرفتن است.

«من برای تایید، توجه یا پذیرش دیگران اهمیت زیادی قائل هستم. در نتیجه، من برای تحت تأثیر قرار دادن یا خشنود کردن دیگران به جای خودم، در مورد زندگی خود تصمیم می‌گیرم».

«طرحواره تأییدطلبی»

طرحواره تأییدطلبی مربوط به اهمیت دادن بیش از حد به تأیید یا توجه دیگران است؛ این نیاز آنقدر قوی است که به قیمت شخصیت بالغانه و اصیل تمام می‌شود. عزت نفس در افرادی که طرحواره تأییدطلبی دارند به شدت به واکنش‌های دیگران مرتبط است. طرحواره تأییدطلبی گاهی نیز به صورت تأکید بیش از حد بر پول، ظاهر، موقعیت، قدرت یا اعتبار نشان می‌دهد. در این مورد تمرکز اصلی اساساً بر نیاز به تأیید و به رسمیت شناختن است نه صرفاً در مقابل قدرت‌طلبی یا کنترل.

پرسشنامه طرحواره تأییدطلبی

بله خیر
۱. من خیلی نگران این هستم که مردم در مورد من چه فکری می‌کنند.
۲. بسیاری از تصمیمات من بر اساس نظر دیگران بوده است.
۳. در موقعیت‌های اجتماعی، مضطرب می‌شوم که مردم مرا قضاوت کنند یا مرا دوست نداشته باشند.
۴. من تمایل دارم بسته به اینکه با چه کسی هستم، نحوه رفتار و صحبتم را تغییر دهم.
۵. من احساس نمی‌کنم که احساس هویت قوی دارم.
۶. تحسین و توجه زیاد دیگران باعث می‌شود احساس ارزشمندی کنم.
۷. دلم می‌خواهد همه مرا دوست داشته باشند.
۸. داشتن پول و موقعیت برای من واقعاً مهم است.
۹. عزت نفس من بسیار به آنچه دیگران در مورد من فکر می‌کنند بستگی دارد.
۱۰. من تمایل دارم در مورد آنچه گفته‌ام یا انجام داده‌ام فکر کنم و نگران باشم که ممکن است به کسی توهین کرده باشم.

نمره‌گذاری پرسشنامه طرحواره تأییدطلبی

* اگر به دو سوال از پرسشنامه پاسخ مثبت داده‌اید طرحواره تأییدطلبی در شما وجود دارد.

* اگر به سه تا پنج سوال پاسخ مثبت داده‌اید طرحواره تأییدطلبی شما در حد متوسط است.

* اگر به بیش از پنج سوال پاسخ مثبت داده‌اید طرحواره تأییدطلبی شما در حد شدید است.

تأثیر طرحواره تأییدطلبی بر زندگی

یکی از مشکلاتی که طرحواره تأییدطلبی ایجاد می‌کند از دست دادن حس واقعی و هویت خویشتن است. ما آنقدر زمان و انرژی صرف می‌کنیم تا بفهمیم چه چیزی باعث می‌شود دیگران ما را دوست داشته باشند که کاملاً نیازها، احساسات و خواسته‌های واقعی خود را نادیده می‌گیریم. تصور اینکه کسی ما را رد کند یا ما را دوست نداشته باشد بسیار طاقت فرساست، بنابراین ما زمان زیادی را صرف تلاش می‌کنیم تا بفهمیم دیگران از ما چه می‌خواهند که باعث شود آن‌ها ما را دوست داشته باشند.

ما همیشه بسته به اینکه با چه کسی هستیم، شخصیت خود را تغییر می‌دهیم.

این تلاش می‌تواند خسته‌کننده باشد، زیرا در نهایت در صورتی که ممکن است ناخواسته به کسی صدمه بزنیم در مورد چیزهایی که گفته‌ایم یا انجام داده‌ایم دست به نشخوار فکری می‌زنیم. ما همیشه بسته به اینکه با چه کسی هستیم، شخصیت خود را تغییر می‌دهیم.

 

نشانه‌های طرحواره تأییدطلبی

اهمیت دادن به ظاهر

ظاهر واقعاً برای ما مهم است، بنابراین می‌توانیم به بدن، موهایمان، لباس‌ها و دارایی‌های مادی‌مان کاملاً وسواس پیدا کنیم، زیرا فکر می‌کنیم که این موارد باعث می‌شود که دیگران ما را بیشتر دوست داشته باشند.

نگرانی در مورد ناراحتی دیگران

برخی از افرادی که طرحواره تأییدطلبی دارند می‌گویند که وقتی با دیگران هستند هرگز نمی‌توانند واقعاً آرامش داشته باشند زیرا دائماً نگران هستند که ممکن است چیزی بگویند که دیگران را ناراحت کند، یا اینکه احمقانه یا خسته‌کننده به نظر برسد. این می تواند باعث اضطراب اجتماعی زیادی شود

عزت نفس پایین

از آنجایی که عزت نفس شما وابسته به تأیید دیگران است باید بگوییم که شما در درون خود احساس ارزشمندی نمی‌کنید؛ بنابراین عزت نفس شما پایین است و از تأیید دیگران برای تنظیم عزت نفس خود استفاده می‌کنید.

عدم ارتباط واقعی

از آنجا که واقعاً نمی‌دانید چه کسی هستید، چه ارزش‌هایی دارید و باورها و اعتقاداتان چیست نمی‌توانید واقعاً در سطح عمیق با دیگران ارتباط صمیمانه‌ای برقرار کنید. به همین دلیل نیاز شما به ارتباط واقعی به ندرت برآورده می‌شود.

حساسیت بیش از حد به طرد شدن

حساسیت به طرد باعث می‌شود که شما هر عدم تأییدی را به منزله‌ی طرد شدن از سوی دیگران در نظر بگیرید. گاهی اوقات یک اختلاف‌نظر ساده را به عنوان «رد شدن» در نظر می‌گیرید و به شدت ناراحت و احساساتی می‌شوید.

عدم رضایت از زندگی

شما واقعاً در زندگی خود احساس رضایت نمی‌کنید زیرا اکثر انتخاب‌ها با در نظر گرفتن نیازها و خواسته‌های خودتان نبوده است. این موضوع به نوبه‌ی خود باعث می‌شود مشاغلی را انتخاب کنید که دوست ندارید، وارد روابطی می‌شوید که سطحی هستند و سرگرمی‌هایی را صرفاً به این دلیل که «باحال» هستند و برای دیگران خوب به نظر می‌رسند، انجام دهید.

طرحواره تأییدطلبی چگونه شکل می‌گیرد؟

ریشه‌های شکل‌گیری طرحواره تأییدطلبی
ریشه‌های شکل‌گیری طرحواره تأییدطلبی

تمامی طرحواره‌های ناسازگار اولیه از جمله طرحواره تأییدطلبی در خانواده‌هایی ایجاد می‌شود که:

  • اهمیت زیادی به “حفظ ظاهر” و نظر دیگران داده می‌شود.
  • والدین بسیار کنترلگر بوده‌اند و تعیین کرده‌اند که فرزندانشان چه سرگرمی‌ها و علایقی داشته باشند و چه مسیری را در مدرسه باید طی کنند.
  • محبت والدین به فرزندان به صورت مشروط بوده است یعنی فقط زمانی توجه و محبت به کودکان داده می‌شده که آنها به نحوی والدین خود را راضی نگه دارند.
  • اساساً، در دوران کودکی، کسانی که طرحواره تأییدطلبی دارند هیچ‌وقت تشویق نشده‌اند که ایده‌ها، نظرات، علاقه‌مندی‌ها، دوست نداشتن‌ها یا مسیر زندگی خود را دنبال کنند و بنابراین احساس واقعی و پایداری از هویت خود ایجاد نمی‌کنند.
  • افرادی که طرحواره تأییدطلبی دارند در کودکی مجبور بوده‌اند برای هر کاری اجازه بگیرند.
  • علاوه بر این، ممکن است والدین بسیار انتقادی بوده باشند و وقتی کاری را کودک انجام داده است بیش از حد از او انتقاد کرده‌اند و کودک یاد گرفته است که برای در امان ماندن از دست انتقادها رضایت والدین را جلب کند.

روش‌های واکنش نشان دادن به طرحواره تأییدطلبی

سه روش وجود دارد که اغلب هنگام فعال شدن طرحواره تأییدطلبی واکنش نشان می‌دهید.

  • تسلیم شدن: ممکن است از ظاهر خود برای تحت تأثیر دادن دیگران استفاده کنید. به عنوان مثال ممکن است لباس‌های آنچنانی و پر زرق و برقی به تن کنید یا اینکه مدام خودتان را به رخ دیگران بکشید البته نه به منظور نشان دادن برتری خود بر آن‌ها بلکه برای اینکه آن‌ها شما را دوست داشته باشند و تأیید کنند.
  • اجتناب: ممکن است از کارهایی که نیاز به تأیید شدن یا اجازه گرفتن داشته باشد به طور کلی اجتناب کنید. یا اینکه کلاً طوری رفتار می‌کنید که نظر هیچ‌کسی را جلب نکنید.
  • جبران بیش از حد: طوری رفتار می‌کنید که انگار برایتان اصلاً مهم نیست که دیگران چه نظری درباره شما دارند. در واقع دیگر به نظر و تأیید دیگران هیچ اهمیتی نمی‌دهید حتی اگر لازم باشد.

تأثیر طرحواره تأییدطلبی بر روابط

بر اساس نظریه انتخاب طرحواره‌ای شما جذب کسانی می‌شوید که طرحواره تأییدطلبی شما را فعال کنند. بنابراین ممکن است جذب کسی شوید که آدم چاپلوسی است و مدام از شما و خوبی‌های شما تعریف می‌کند و شما بت او می‌شود. بعد از مدتی خودتان متوجه می‌شوید که تعریف کردن صرفاً ویژگی‌ اوست نه اینکه واقعاً شما قابل تحسین و تعریف افراطی باشید. یا اینکه دیگران شما را زوجی می‌دانند که دائماً یکدیگر را تحویل می‌گیرید.

وقتی طرف مقابلتان به هر دلیلی تأیید مورد نظر شما را ابراز نکند شدیداً دلخور، عصبانی یا افسرده می‌شوید و فکر می‌کنید که دیگر شما را دوست ندارد. بدین ترتیب ممکن است تلاش شما برای تحت تأثیر قرار دادن او بیشتر شود و تن به هر کاری برای تأیید شدن و دوست داشته شدن بدهید یا اینکه ممکن است از آن رابطه خسته شوید.

حتی ممکن است شما از رابطه جنسی زودهنگام نیز برای جلب رضایت طرف مقابل استفاده کنید که در اکثر موارد تیرتان به سنگ می‌خورد و او بعد از رابطه جنسی هم چندان با شما وقت نمی‌گذارد.

از طرف دیگر ممکن است جذب کسی شوید که شدیداً انتقادی است و به اصطلاح خیلی شما را تحویل نمی‌گیرد. در این صورت شما تلاش می‌کنید تا این فرد دست‌نیافتنی را تحت تأثیر قرار بدهید و برای اینکه نظر او را جلب کنید حاضرید هر کاری را که او می‌خواهد انجام دهید. حتی ممکن است شما از رابطه جنسی زودهنگام نیز برای جلب رضایت طرف مقابل استفاده کنید که در اکثر موارد تیرتان به سنگ می‌خورد و او بعد از رابطه جنسی هم چندان با شما وقت نمی‌گذارد.

درمان طرحواره تأییدطلبی

درمان طرحواره تأییدطلبی
درمان طرحواره تأییدطلبی

طرحواره‌درمانی مؤثرترین روش درمان طرحواره تأییدطلبی است. طرحواره‌درمانی به شما کمک می‌کند که علت اصلی شکل‌گیری طرحواره‌ تأییدطلبی خود را کشف کنید و روش‌های سالمی را جایگزین تأییدطلبی کنید. در طرحواره‌درمانی درمانگرتان از تکنیک‌های مختلفی استفاده می‌کند.

تکنیک‌های شناختی: این تکنیک‌ها به این منظور طراحی شده‌اند که افکار منفی شما را در مورد طرحواره تأییدطلبی به چالش بکشند و افکار مثبت و سالمی را جایگزین آن کنند.

تکنیک‌های تجربه‌ای: این تکنیک‌های با هدف بررسی ریشه‌های شکل‌گیری طرحواره تأییدطلبی در دوره کودکی، بررسی هیجان‌ها و نیازهای برآورده نشده اصلی شما طراحی شده است. این تکنیک‌ها به شما کمک می‌کند که اثرات خاطرات تلخ دوران کودکی‌تان را کاهش دهید.

تکینک‌های رفتاری: با کمک این تکنیک‌ها شما یاد می‌گیرد به صورت عملی به جای اینکه دنبال تأیید دیگران باشید برای خود ارزش قائل شوید و آن زندگی‌ای را که دوست دارید برای خودتان خلق کنید. ما در اینجا تعدادی از تکنیک‌های رفتاری را معرفی می‌کنیم. بهتر است با کمک درمانگر این کارها را انجام دهید.

گام اول: شما دوست داشتنی هستید

۱تمامی انسان‌ها دوست داشتنی هستند و لازم نیست که شما تلاش کنید همه شما را دوست داشته باشند. تا به حال در طول تاریخ بشریت کسی وجود نداشته است که مورد تأیید همه باشد. هر انسانی در یک دایره مشخص از دوستان و خانواده خود دوست داشتنی است و نیازی نیست که برای دوست داشته شدن به آب و آتش بزند و مطابق میل دیگران زندگی کند. اتفاقاً وقتی مطابق میل دیگران زندگی می‌کنید اهمیت خود را نزد آن‌ها از دست می‌دهید و به این ترتیب وارد یک چرخه معیوب می‌شوید. شما هر مرتبه تلاش خود را برای تأییدطلبی بیشتر می‌کنید. به راستی کسی که برای خودش و اهداف و ارزش‌های شخصی خود اهمیتی قائل نیست و به اصطلاح خودش را دوست ندارد چگونه ممکن است که دیگران او را دوست داشته باشند؟

خود واقعی خود را ابراز کنید و هراسی از آن نداشته باشید. هر که خود واقعی شما را دوست داشته باشد، برای شما بهترین است نه آنکه وقتی شما را دوست دارد که مطابق میل او رفتار کنید. البته منظورم این نیست که خودخواهی کنید و فقط به خودتان توجه کنید. منظورم این است که باید خودتان در اولویت زندگی خودتان باشید.

گام دوم: آگاهی از رفتارهای مرتبط با طرحواره تأییدطلبی

۲سعی کنید یک فهرست از رفتارهایی که منظور تأیید گرفتن دیگران انجام می‌دهید تهیه کنید. با خودتان تعارف نداشته باشید و با دقت تمام خودتان را ارزیابی کنید و تمامی رفتارهای مرتبط با طرحواره تأییدطلبی را فهرست کنید. این کار به شما کمک می‌کنید نقشه راه به سمت زندگی خودخواسته را تعریف کنید.

یک جدول مانند جدول زیر تهیه کنید و رفتارهای خود را در آن یادداشت کنید. این جدول را می‌توانید از انتهای این مطلب دانلود کنید.

رفتارهای مرتبط با طرحواره تأییدطلبی

Schemalogy.com

چه زمانی از این رفتار استفاده می‌کنم؟

Schemalogy.com

1.      …..
2.     …
3.     …
4.     …
5.     …

 

گام سوم: تعیین ارزش‌های شخصی

۳برای اینکه بتوانید بر طرحواره تأییدطلبی غلبه کنید لازم است که ارزش‌های شخصی و اهدافی را که دوست دارید در زندگی شخصی خود دنبال کنید مشخص کنید. معمولاً طرحواره تأییدطلبی باعث می‌شود که شما طبق ارزش‌های دیگران زندگی کنید. بنابراین تعریف ارزش‌های شخصی خود گام مهمی در غلبه بر طرحواره تأییدطلبی است.

ارزش‌های شخصی من

Schemalogy.com

میزان اهمیت به درصد

Schemalogy.com

۱. …..
۲. ….
۳. …
۴. …
۵. …

 

گام چهارم: جایگزین کردن رفتارهای مرتبط با طرحواره تأییدطلبی با رفتارهای مرتبط با ارزش‌های شخصی

۴در این مرحله باید رفتارهایی که به منظور تأییدطلبی انجام می‌دهید را متوقف کنید و به جای آن رفتارهایی را انجام دهید که در راستای ارزش‌ها و اهداف شخصی شما باشد. پس بهتر است که ابتدا رفتارهای سالم را تعریف کنید. می‌توانید از درمانگر یا بهترین دوست خود یا با مطالعه کتاب‌ها رفتارهای سالم را پیدا کنید. رفتار سالم در اینجا رفتاری است که مطابق با اهداف و ارزش‌های شخصی شما باشد، یا به عبارت دیگر مطابق با آن زندگی‌ای باشد که دوست دارید.

گام پنجم: تحمل عدم تأیید

۵در نهایت شما برای غلبه بر طرحواره تأییدطلبی باید تحمل عدم تأیید را داشته باشید. وقتی شما انتخاب‌های شخصی خودتان را داشته باشید ممکن است برخی شما را تأیید نکنند. از طرفی دیگر وقتی شما روش زندگی خود را تغییر می‌دهید آنهایی که به روش قدیمی شما عادت دارند ممکن است رفتارهای سالم شما را تأیید نکنند. یادتان باشد که این مرحله مهم‌ترین مرحله به سوی زندگی خودخواسته شماست. شما باید بپذیرید که لازم نیست همه شما را تأیید کنند و عدم تأیید بعضی از آدم‌ها نباید جلوی شما را برای زندگی خودخواسته‌تان بگیرد. در این مرحله درمانگر می‌تواند به شما کمک کند ارزش‌های شخصی خود را فراموش نکنید.

به خاطر داشته باشید که زندگی مطابق با خواسته‌ها، اهداف و تمایلات طبیعی و شخصی یک انتخاب است و همه چیز به شما بستگی دارد. شما می‌توانید از حق انتخاب خود برای زندگی خودخواسته استفاده کنید یا اینکه همچنان به زندگی کردن بر اساس تمایلات دیگران ادامه دهید.

سخنان تکمیلی

معمولاً طرحواره تأییدطلبی به عنوان یک تاکتیک منطقی شروع می شود. ما تایید دیگران را به دست می‌آوریم، آنها را برای لحظه‌ای خوشحال می‌کنیم و نسبت به خود احساس خوبی داریم. به نظر می‌رسد این کار مسیری عالی برای پیمودن است – و این راهی است که می‌توانیم سال‌ها به آن ادامه دهیم، با این باور که اضطراب ما در مورد عدم تأیید در زندگی روزمره ما را کاهش می‌دهد. در واقع، این می‌تواند در جلب علاقه مردم به ما بسیار خوب عمل کند. ما از اینکه آنها با اعمال ما مخالفت کنند اجتناب می‌کنیم. اما زمانی فرا خواهد رسید که تلاش مداوم برای تایید – راه‌حلی برای مشکلات ما – مسیر خود را طی خواهد کرد و همین رفتاری که برای ما احساس موفقیت زیادی به همراه داشت، خود به مشکل تبدیل خواهد شد.

هنگامی که ما فوراً به دنبال جلب رضایت دیگران هستیم، به دنبال تأیید خود از منابع بیرونی هستیم. و هرگاه در دنیای بیرون به دنبال چیزی هستیم تا آنچه را که باید به خودمان بدهیم به ما بدهد، خود را برای ناامیدی آماده می‌کنیم. ما خود را برای نوعی از زندگی آماده کرده‌ایم که آن را نمی‌خواهیم ​​اما با انتظاراتی که دیگران از ما دارند مطابقت دارد. ما جرات نداریم در مورد چیزی که ممکن است نگاهی ناپسند به همراه داشته باشد یا در وضعیت اجتماعی رتبه پایینی داشته باشد، شانس بیاوریم. ما آنچه از ما انتظار می‌رود را انجام می دهیم. ما آنچه را که دیگران از ما می‌خواهند انجام می دهیم. در مقابل، ما تایید آنها را می‌گیریم. ممکن است فکر کنید: “چرا به دنبال تایید نیستید؟” خوب، دلیل این است که ما فقط به قیمت از دست دادن آنچه می‌خواهیم و خود واقعی‌مان، به آن دست پیدا می کنیم. وقتی به دنبال تایید دیگران هستیم، فرصت‌هایی را از دست می‌دهیم تا یاد بگیریم چگونه خودمان را تایید کنیم، حتی اگر دیگران این کار را نکنند.

چگونه طرحواره تأییدطلبی شما را از خود واقعی خود باز می‌دارد؟

بدون اینکه متوجه باشید، ممکن است با به دست آوردن تأیید دیگران، تأثیر منفی بر اثربخشی خود داشته باشید. به این دلیل که احتمالاً از انجام کارهایی که برایتان مهم است اجتناب می‌کنید، در مورد امتحان کردن چیزهای جدید خارج از منطقه راحتی خود مضطرب هستید و در نگرانی در مورد انتظاراتی که دیگران از شما دارند گیر می‌کنید. نیاز به تایید ممکن است باعث شود فرصت‌های بالقوه را رد کنید، زیرا بیش از حد مضطرب هستید و معتقدید عملکرد شما باید عالی باشد. ممکن است باعث ترس شما از شکست آنقدر زیاد شود که قبل از شروع تسلیم شوید.

به همین دلیل مهم است که روی این موضوع تمرکز کنید که چگونه نیاز به تأیید شما را از انجام کارهایی که برایتان مهم هستند باز می‌دارد. هنگامی که از این مرحله عبور کردید، آزاد خواهید بود که با استرس بسیار کمتری به آنچه در زندگی می‌خواهید برسید و خلق کنید، زیرا در مورد اینکه دیگران چه فکری می‌کنند غرق نخواهید شد.

حتی اگر شما احتمالاً موفقیت بالایی دارید و مرتباً نتایج ظاهراً مثبتی کسب می‌کنید، اغلب این نتایج را به قیمت تمام شدن چیزهای دیگر به دست می‌آورید. وقتی فقط به این دلیل که می‌خواهید دیگران را تحت تأثیر قرار دهید به سمت کامیابی سوق داده می‌شوید، کارهای زیادی انجام می‌دهید، احساس غرق شدن در افکارتان در مورد چالش‌هایتان می‌کنید، مردم را خوشحال می‌کنید، کار بیش از حد انجام می‌دهید، از وقت گذاشتن برای خود اجتناب می‌کنید و مدام خودتان را گم می‌کنید. قادر به نه گفتن نیستید.

سعی کنید به جای مشارکت در کارهایی که برایتان مهم هستند، روی این تمرکز کنید که چگونه نیاز شما به تایید شما را مجبور به انجام کارهای زیاد می‌کند. وقتی متوجه شدید که با انجام کارهایی برای دیگران به بهای آسیب زدن به خود، وقت آن است که تغییری ایجاد کنید.

اهمیت شناخت خود

هنگامی که پذیرش شما توسط دیگران بر نحوه تصمیم گیری شما تأثیر می‌گذارد، آگاهی خود را در مورد آنچه برای شما مهم است، چه چیزی شما را هدایت می‌کند و چه چیزی شما را خوشحال می‌کند از دست می‌دهید. ممکن است در انجام کارهایی که از آن لذت خاصی نمی‌برید گیر کرده و به عاداتی که نتیجه معکوس دارند ادامه دهید. اگر این برای شما صادق است، وقت آن رسیده است که انرژی خود را بر روی تماس با آنچه واقعا برای شما مهم است متمرکز کنید. شروع به پرسیدن سوالاتی از خود کنید: برای چه چیزی ارزش قائل هستم؟ چه چیزی مرا در شب بیدار نگه می‌دارد؟ ترجیح می‌دهم وقتم را چگونه بگذرانم؟ شروع کنید به گوش دادن به آنچه واقعاً برای زندگی خود می‌خواهید، و اقدامات خود را با ارزش‌ها، اصول و اهداف خود هماهنگ کنید. وقتی مطابق با آنچه برایتان ارزش قائل هستید زندگی می‌کنید، زندگی شما بسیار ساده‌تر و بی دردسرتر می‌شود.

به جای تصمیم‌گیری بر اساس آنچه که دیگران آن را تایید می‌کنند، تصمیم‌گیری را بر اساس آنچه برای شما مناسب است شروع کنید. وقتی آگاهانه در مورد نحوه صرف وقت خود تصمیم می‌گیرید و متعهد به انجام کارهایی هستید که برای شما ارزشمند است، می‌توانید زندگی خود را بسازید. برخلاف تصور رایج، برای موفقیت نیازی نیست که دائماً مشغول باشید یا در انظار ظاهر شوید. به عنوان یک جایگزین، می‌توانید موفقیت را به عنوان معیاری برای انجام کارهایی که برایتان مهم هستند، ببینید.

با نیاز به تایید خداحافظی کنید!

همه اینها با ایجاد قدرت برای انجام آنچه که برای شما مناسب است شروع می‌شود. هنگامی که این کار را شروع می‌کنید، دیگر تمایلی به جستجوی تایید از افراد دیگر ندارید. شروع به خودآگاهی بیشتر کنید و به رفتارهایی که به شما احساس خوبی نسبت به خودتان می‌دهد توجه کنید، صرف نظر از اینکه دیگران چه واکنشی نشان می‌دهند. به انتخاب‌هایی که انجام داده‌اید، چیزهایی که در مورد خودتان دوست دارید یا زمان‌هایی که به خودتان وفادار مانده‌اید فکر کنید و به آنها توجه کنید.

وقتی تعهد جدیدی را به عهده می‌گیرید با خودتان صادق باشید و واقعاً ارزیابی کنید که آیا آن را به این دلیل انجام می‌دهید که برای شما مناسب است یا به این دلیل که می‌خواهید تأیید به دست آورید و/یا از عدم تأیید جلوگیری کنید.

قبل از بله گفتن به یک کار یا تعهد جدید وقت بگذارید. یک قدم به عقب بردارید، بنشینید و برنامه خود را مرور کنید، سپس از خود بپرسید: واقعاً چه چیزی ضروری و مهم است و چه چیزی توسط مردم تأیید می‌شود؟ پس از مشخص شدن این موضوع، به آرامی در فهرست تأییدیه‌ها کار کنید تا بتوانید دوباره ارزیابی کنید. وقتی متوجه کارهایی می‌شوید که برای خود انجام نمی‌دهید تا تأیید دیگران را به دست آورید، حذف آن وظایف و جایگزینی آن‌ها با چیزهایی که امکان رشد اهداف شخصی شما را فراهم می‌کند برای شما آسان‌تر خواهد بود.

من می‌دانم که تغییر رفتارهای تأییدجویانه شما چقدر می‌تواند دشوار باشد. شما احتمالاً به دلیل بسیار خوبی شروع به تأیید گرفتن کرده‌اید. در برخی موقعیت‌ها، احتمالاً به نظر می‌رسد که انتخاب ساده‌تر و کمتر دراماتیک برای شما باشد. تحت شرایط خاص، عدم موفقیت در جلب رضایت دیگران می‌تواند منجر به عواقب منفی فوری شود. با این حال، اجتناب از رویارویی‌ها هر چند وقت یک‌بار باعث می‌شود که زندگی‌ای داشته باشید که ارزش‌های واقعی شما را از دست داده است، که به ناچار ارزش خود را به عنوان یک شخص زیر سوال می‌برد. هر دو مسیر مجموعه‌ای از پیامدهای منفی خود را به همراه دارند، بنابراین در نهایت به شما بستگی دارد. اما فراموش نکنید: این یک انتخاب است و انتخاب در نهایت به شما بستگی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا