کرونا

مرگ ناشی از کووید-۱۹ در اثر اختلالات روانی

مطالعات نشان می‌دهند که بیماری روانی خطر مرگ ناشی از کووید-۱۹ را دو برابر می‌کند

نکات کلیدی

  • تحقیقات روی نزدیک به 1.5 میلیون نفر مبتلا به کووید-19 نشان داد که اختلالات سلامت روان می‌تواند خطر مرگ یا بستری شدن در بیمارستان در اثر این بیماری را دو برابر کند.
  • اختلالات روان پریشی و خلقی، و همچنین درمان قبلی با داروهایی برای کاهش اضطراب و افسردگی، خطر مرگ ناشی از COVID-19 را افزایش می‌دهد.
  • این تحقیق همچنین ارتباط بین اختلالات سوء مصرف مواد و میزان بالاتر بستری شدن در بیمارستان با COVID-19 را نشان داد.

در طول همه‌گیری کووید-۱۹، کارشناسان بهداشت عمومی هشدار داده‌اند که برخی از شرایط پزشکی می‌توانند خطر ابتلا به بیماری شدید و مرگ بر اثر کووید-19 را افزایش دهند. در حالی که این فهرست این شرایط بیشتر شامل شرایط فیزیکی مانند سرطان، بیماری ریوی، دیابت و HIV است، تحقیقات جدید نشان می‌دهد که اختلالات روانی نیز می‌تواند شما را در برابر پیامدهای COVID-19 آسیب‌پذیرتر کند.

ژورنال روانپزشکی Lancet اخیراً بزرگترین مرور سیستماتیک و متاآنالیز تا به امروز را در مورد نتایج افراد مبتلا به اختلالات روانی که به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند منتشر کرده است. تجزیه و تحلیل داده‌های نزدیک به 1.5 میلیون نفر مبتلا به کووید-19 نشان داد که افرادی که از قبل اختلالات روانی داشتند، پس از آلوده شدن به ویروس کرونا، دو برابر بیشتر در معرض خطر بستری شدن در بیمارستان یا مرگ قرار داشتند.

این یافته‌ها می‌تواند بر اقدامات پیشگیری از کووید-۱۹ و افرادی که در معرض خطر هستند تأثیر بگذارد. در اینجا نگاهی دقیق‌تر به این پژوهش می‌اندازیم.

مطالعه ژورنال Lancet در مورد رابطه مرگ و اختلال روانی در کووید ۱۹

برای این گزارش، که توسط شبکه ایمنی-عصب‌روانپزشکی کالج اروپایی نوروفارماکولوژی آغاز شد، محققان داده‌های به دست آمده از 33 مطالعه در 22 کشور را مورد بررسی قرار دادند. این داده‌ها شامل اطلاعات 1469731 نفر مبتلا به کووید-19 بود که نزدیک به 44000 نفر از آنها اختلالات سلامت روان داشتند. در این تحلیل تقریباً تعداد مردان و زنان مبتلا به اختلالات سلامت روان برابر بود.

محققان شواهد محکمی پیدا کردند که نشان می‌دهد افراد که سابقه بیماری‌های روانی داشتند دو برابر بیشتر از سایر بیماران در معرض خطر بستری شدن در بیمارستان یا مرگ ناشی از کووید-۱۹ هستند. افراد مبتلا به بیماری روانی شدید تمایل به مرگ و میر بالاتری از کووید-۱۹ داشتند، اما خطر بستری شدن در بیمارستان افزایش نمی‌یابد، که احتمالاً نتیجه تفاوت در دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی است.

نوآ گرینسپن، DPT، فیزیوتراپیست پزشکی قلبی-ریوی و پیچیده که از سال گذشته به درمان بیماران مبتلا به کووید-19 پرداخته است، می‌گوید: «همیشه تفاوت و تبعیض در مراقبت‌های بهداشتی با توجه به سن، جنسیت، نژاد، وضعیت اجتماعی-اقتصادی و غیره وجود دارد. بنابراین، جای تعجب نیست که جمعیتی که قبلاً محروم هستند، در دسترسی به مراقبت و دریافت درمان‌های مورد نیاز با مشکل مواجه شوند.»

افراد مبتلا به اختلالات روان‌پریشی و خلقی و همچنین افرادی که قبلاً با داروهای اضطراب، افسردگی و روان‌پریشی درمان شده‌اند نیز از جمله گروه‌هایی بودند که در معرض مرگ ناشی از کووید-19 بودند.

اختلالات سوء مصرف مواد به ویژه با خطر بالاتر بستری شدن در بیمارستان از کووید-۱۹ مرتبط بود.

ارتباط بین سلامت روان و COVID-19

توضیحات احتمالی مختلفی پشت افزایش خطر بیماری شدید و مرگ ناشی از کووید-۱۹ در میان افراد مبتلا به اختلالات سلامت روان وجود دارد. توماس کانن، DNP، متخصص سلامت روان و دستیار رئیس برنامه‌های پرستاری آنلاین فارغ التحصیل در کالج Regis می‌گوید: این ممکن است با ترکیبی از تفاوت‌های بیولوژیکی و عوامل سبک زندگی مرتبط باشد.

او می‌گوید: «یکی از عوامل اصلی که ممکن است در افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های روانی نقش داشته باشد، این است که استرس بر بدن آنها ناشی از اضطراب و افسردگی می‌تواند سیستم ایمنی آنها را سرکوب کند.» آنها سطوح بالاتری از کورتیزول دارند، معمولاً خواب آنها  کمیت و کیفیت کمتری دارند و کمتر به مراقبت از خود مانند رژیم غذایی مناسب، ورزش و بهداشت می پردازند.

یکی از عوامل اصلی که ممکن است در افزایش خطر ابتلا به بیماری های روانپزشکی نقش داشته باشد این است که استرس ناشی از اضطراب و افسردگی بر بدن آنها می تواند سیستم ایمنی آنها را سرکوب کند.

کانن می‌افزاید: “همه این موارد می تواند به افزایش احتمال قرار گرفتن در معرض کووید-۱۹، افزایش شدت علائم و کاهش مراقبت کمک کند.”

خطر مرگ ناشی از کووید-19 ممکن است با سایر بیماری‌های زمینه‌ای که اغلب در افراد مبتلا به بیماری روانی شدید تشخیص داده نمی‌شوند، تشدید شود.

ما می دانیم که امید به زندگی در افراد مبتلا به بیماری روانی شدید 25 تا 30 سال کمتر از جمعیت عمومی است. جیل ا. راچ بیزل، MD، رئیس روانپزشکی در مرکز پزشکی دانشگاه مریلند و دانشیار دانشکده پزشکی دانشگاه مریلند، توضیح می‌دهد که این به دلیل بیماری‌های درمان‌نشده – اما قابل درمان – مانند دیابت و بیماری قلبی است.

او ادامه می‌دهد: «ما همچنین می‌دانیم که افراد مبتلا به بیماری مزمن پزشکی نیز در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به کووید هستند. این موضوع خطر بیشتری را برای کسانی که بیماری روانی شدید دارند رقم می‌زند. [ترکیب] افزایش خطر ناشی از مشکلات پزشکی همراه و کاهش دسترسی به مراقبت منجر به سریع‌تر شدن بیمار بدون دسترسی سریع به درمان می‌شود.

افزایش آگاهی می‌تواند نتایج را بهبود بخشد

علیرغم آخرین یافته‌ها، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) هنوز شرایط سلامت روان را به عنوان دلایلی برای اتخاذ اقدامات احتیاطی بیشتر در برابر کووید-۱۹ فهرست نکرده‌اند.

جامعه پزشکی روی تظاهرات فیزیکی عفونت و مبارزه با این بیماری متمرکز بود زیرا بر سیستم تنفسی و ایمنی بدن تأثیر می‌گذاشت.

گذشته از تحقیقات محدود، انگ زدن در مورد اختلالات سلامت روان نیز ممکن است منجر به ناشناخته ماندن این عامل خطر شده باشد. شکستن این تصورات از پیش تعیین‌شده برای بهبود مراقبت و نتایج سلامت در میان افراد مبتلا به بیماری روانی بسیار مهم است.

“آگاهی عمومی و کاهش انگ برای حمایت و بهبود زندگی این جمعیت بسیار آسیب‌پذیر ضروری است.” «داشتن یک بیماری روانی شدید یا اختلال مصرف مواد منجر به افزایش مشکلات پزشکی درمان نشده می‌شود که به نوبه خود منجر به کاهش امید به زندگی می‌شود. افزایش آگاهی در مورد بیماری‌های روانی و خطرات مرتبط با مرگ زودهنگام چیزی است که مورد نیاز است.

برای شما

اگر شما یا کسی که دوستش دارید به بیماری روانی مبتلا هستید، ممکن است بخواهید اقدامات احتیاطی بیشتری در برابر کووید-۱۹ در نظر بگیرید. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که داشتن یک اختلال سلامت روان می‌تواند خطر ابتلا به بیماری شدید یا مرگ بر اثر بیماری کووید-۱۹ را دو برابر کند. کارشناسان می‌گویند که این ارتباط احتمالاً شامل ترکیبی از عوامل، مانند تغییرات بیولوژیکی، سبک زندگی، و نابرابری در دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا