نظریه های رواندرمانی

پریمال درمانی (درمان اولیه): درمان نخستین تروماهای دوره کودکی

پریمال درمانی (primal therapy) یا درمان اولیه چیست؟

درمان اولیه نوعی روان‌درمانی است که تمرکز آن کمک به افراد در ارتباط با عمیق‌ترین عواطف و احساساتشان است. هدف از درمان اولیه کمک به افراد برای حل مسائل روانشناختی با اجازه دادن به آنها برای بیان عواطف و احساسات خود در یک محیط امن و حمایتی است.

درمان اولیه در دهه 1960 توسط دکتر آرتور جانوف، روانشناس و روانکاو ایجاد شد. یانوف در کتاب خود “فریاد اولیه” نظریه خود را در مورد درمان اولیه بیان کرد.

نظریه‌ی جانوف این است که مسائل روانی ناشی از عواطف و احساسات سرکوب‌شده است. او معتقد است که این احساسات سرکوب‌شده می‌تواند باعث بروز انواع مشکلات روانی از جمله اضطراب، افسردگی و خشم شود.

نظریه جانوف همچنین بیان می‌کند که درد سرکوب‌شده از زندگی یک فرد می‌تواند به علائم فیزیکی مانند زخم، سردرد و آسم تبدیل شود. به گفته جانوف، درد روانی به حوادثی در زندگی افراد برمی‌گردد که برای آن‌ها آنقدر آسیب‌زا بوده که نمی‌توانسته‌اند کاملاً به صورت خودآگاه آن را بپذیرند یا در خود ادغام کنند. حوادث می‌تواند شامل آزار جسمی یا عاطفی، غفلت، یا یک رویداد آسیب‌زا مانند جنگ باشد.

جانوف معتقد بود که تنها راه‌حل مشکلات روانی بیان عواطف و احساسات سرکوب‌شده است. تئوری جانوف این است که مردم باید این احساسات سرکوب‌شده را رها کنند تا مسائل روانی خود را درمان و حل کنند.

در درمان اولیه، افراد تشویق می‌شوند تا افکار و احساسات خود را آزادانه در یک محیط امن و حمایتی بیان کنند. این می‌تواند شامل صحبت کردن، گریه کردن، فریاد زدن یا ایجاد صدا باشد. در طی این فرآیند، افراد تحت درمان تشویق می‌شوند تا به رهایی از هرگونه احساسات سرکوب‌شده‌ای توجه دقیق داشته باشند.

تکنیک‌های درمانی پریمال درمانی (درمان اولیه)

در حالی که هیچ “تکنیک” رسمی برای درمان اولیه وجود ندارد، مراحل خاصی وجود دارد که احتمالاً از طریق آنها درمان به ثمر می‌نشیند. این مراحل شامل موارد زیر است:

  1. واپس‌روی: منظور از واپس‌روی برگشتن و مرور کردن خاطرات مرتبط با حوادث آسیب‌زای گذشته است. در طول این مرحله ممکن است برخی از همان احساساتی را که در رویدادهای آسیب‌زای گذشته تجربه کرده‌اید بار دیگر در زمان حال و در اتاق درمان تجربه کنید. در طول این مرحله مهم است که به خود اجازه دهید هر خاطره یا احساسی که در حال حاضر برایتان ایجاد شده است تجربه کنید.
  2. برون‌ریزی: در طول مرحله‌ی برون‌ریزی شما تشویق می‌شوید که احساسات و عواطف خود بیان کنید. در واقع منظور از برون‌ریزی آزاد شدن احساسات سرکوب‌شده‌ای است که در دوران کودکی هنگام رویدادهای آسیب‌زا در ذهن‌تان ذخیره شده است. برون‌ریزی می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد مانند صحبت کردن، فریاد زدن، گریه کردن یا ایجاد صدا. گاهی اوقات ممکن است در این مرحله احساس ناراحتی به شما دست بدهد یا حتی موجب ترس شما شود. به طور کلی در طول مرحله برون‌ریزی شما آزاد شدن احساسات سرکوب‌شده‌ی خود را که در طول زندگی در بدنتان ذخیره شده است تجربه خواهید کرد.
  3. ادغام: در این مرحله شما قسمت‌های مختلف زندگی‌تان را کنار هم قرار خواهید داد و یک داستان منسجم از زندگی خود خواهید ساخت. در طول این مرحله شما بین رویدادهای مختلف زندگی‌تان و تأثیری که بر شما داشته‌اند ارتباط برقرار می‌کنید. در این مرحله ممکن است شما خود و دیگران را به خاطر تمام اتفاقاتی که در گذشته رخ داده است مورد بخشش قرار دهید.
  4. تسکین: در مرحله تسکین شما در مورد مسائلی که در درمان اولیه به آنها پرداخته شده است، احساس نزدیک بودن خواهید داشت. ممکن است متوجه شوید که اکنون می‌توانید آزادانه‌تر و بدون بار درد عاطفی حل‌نشده زندگی کنید.

درمان اولیه چه چیزی را درمان می‌کند؟

پریمال درمانی برای کمک به افراد با طیف گسترده‌ای از مسائل، از جمله مشکلات روانی مانند اضطراب، افسردگی و خشم استفاده می‌شود. درمان اولیه همچنین ممکن است برای درمان علائم فیزیکی که تصور می‌شود ناشی از احساسات سرکوب‌شده هستند استفاده شود. علائم درمان شده با درمان اولیه شامل زخم، سردرد، کمردرد، آسم، کهیر و حتی سرطان است.

درمان اولیه ممکن است برای کمک به بهبودی افراد از مشکلات دوران کودکی، به ویژه مشکلاتی مانند سوءاستفاده‌های دوران کودکی مورد استفاده قرار بگیرد. این رویدادها می‌تواند شامل آزار جسمی یا عاطفی، سوء‌استفاده جنسی یا بی‌توجهی باشد. درمان اولیه ممکن است برای کمک به بزرگسالان استفاده شود تا خاطرات حوادثی را که از دوران کودکی سرکوب کرده‌اند حل کنند. این خاطرات می‌تواند شامل مواردی مانند مرگ والدین، آزار جسمی یا عاطفی یا بی‌توجهی باشد.

همچنین ممکن است ازپریمال درمانی برای کمک به افراد در پردازش رویدادهای آسیب‌زا در زندگی بزرگسالی استفاده شود. این رویدادهای آسیب‌زا می‌تواند شامل تغییرات عمده زندگی، طلاق، مرگ یکی از اعضای خانواده یا دوست، از دست دادن شغل، یا هر رویداد آسیب‌زای دیگری باشد که ممکن است اخیراً اتفاق افتاده باشد. برخی از افراد برای کمک به مقابله با احساساتی که در این مواقع استرس‌زا تجربه می‌کنند، به درمان اولیه می‌پردازند.

مزایای درمان اولیه

مزایای پریمال درمانی عموماً در ادبیات علمی ارزیابی نشده است. به همین دلیل، درک این نکته مهم است که مزایای پیشنهادی درمان اولیه که در زیر ذکر شده است ماهیت نظری دارند و با شواهد تحقیقاتی کافی پشتیبانی نشده‌اند:

افرادی که تحت درمان اولیه قرار می‌گیرند ممکن است پس از بیان احساسات و عواطف خود احساس آرامش کنند. آنها ممکن است احساس کنند که بالاخره برخی از مسائلی را که سال‌ها برایشان دردسر ایجاد می‌کرد حل کرده‌اند.

برخی از افراد ممکن است متوجه شوند که قادر به حل خاطرات آسیب‌زا هستند که از دوران کودکی با آنها زندگی می‌کردند. این می‌تواند برای افرادی مفید باشد که قبل از درمان اولیه برای صحبت در مورد حوادث خاصی احساس راحتی نمی‌کردند  یا احساسات پیرامون خود را به طور کامل پردازش نکرده‌اند.

درمان اولیه همچنین ممکن است به افراد کمک کند تا رویدادهای اخیری را که ممکن است باعث درد در زندگی آنها شده است، مانند طلاق یا مرگ یکی از عزیزانشان پردازش کنند. این نوع درمان می‌تواند به افراد کمک کند تا با احساساتی که دارند کنار بیایند.

چیزهایی که باید در نظر بگیرید

درمان اولیه برای همه مناسب نیست. برخی از افراد ممکن است فرآیند ابراز عواطف و احساسات خود را بسیار دشوار یا ناراحت‌کننده بدانند. مهم است که به خاطر داشته باشید که درمان اولیه یک تجربه شخصی است و آنچه برای یک فرد مؤثر است ممکن است برای دیگری مؤثر نباشد.

اگر به فکر درمان اولیه هستید، مهم است که با یک درمانگر صحبت کنید که می‌تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید که آیا این درمان برای شما مناسب است یا خیر. هر درمانگری در درمان اولیه ماهر نیست، بنابراین باید مطمئن شوید که فردی که انتخاب می‌کنید در این زمینه تجربه دارد.

جلسات درمانی اولیه معمولاً حدود یک ساعت طول می‌کشد. افرادی که در درمان اولیه شرکت می‌کنند ممکن است پس از هر جلسه متوجه کاهش تنش شوند. زیرا فرآیند ابراز احساسات و عواطف تأثیری مشابه تمرینات بدنی دارد.

چه طور باید شروع کرد

اگر به درمان اولیه علاقه دارید، بهترین گزینه ممکن است صحبت با یک درمانگر باشد که در این فرآیند تخصص دارد. آنها می‌توانند به شما کمک کنند تا سفر شخصی خود را برای رهایی عاطفی آغاز کنید.

درمان اولیه شکل منحصر به فردی از درمان است که می تواند برای برخی افراد مفید باشد. به یاد داشته باشید که همه چیز را با سرعت خود پیش ببرید و هرگز در کاری عجله نکنید. تصمیم برای انجام درمان اولیه باید یک تصمیم متفکرانه باشد که با احتیاط و دقت گرفته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا