انتخاب سردبیرسلامت روان

کارواش ذهن و بدن: افزایش سلامت روان و بدن

کارواش ذهن و بدن

ذهن و بدن ما دائماً درحال پردازش و هضم احساسات، افکار، غذا و نوشیدنی‌های مختلف است و ما اغلب در دنیایی که شتاب بالایی دارد فرصت اندکی برای استراحت و مراقبت از خود پیدا می‌کنیم.

هم ذهن و هم بدن ما گاهی اوقات علاوه بر استراحت نیاز به پاکسازی‌ (کارواش ذهن و بدن) دارد. همانند خودرو که هراز چندگاهی آن را به کارواش می‌بریم تا کثیفی‌هایش را تمیز کنیم باید برای ذهن و بدن خود هم یک کارواش تهیه کنیم. کارواش ذهن و بدن شما را سرحال نگه دارد، انرژی‌ساز است و برای سلامتی شما در طولانی‌مدت بسیار کمک‌کننده است.

بدن و ذهن ما می‌توانند از پس خستگی‌ها و فرسودگی‌های خود برآیند و در برابر مواد غذایی نامناسب و افکار و احساسات منفی مقاومت خوبی دارند. اما اگر این موارد برای مدتی طولانی تکرار شوند بدن و ذهن مقاومت خود را از دست می‌دهند و از یک زمان به بعد دچار فروپاشی می‌شود زیرا فرآیند اصلاح خود که به صورت اتوماتیک انجام می‌شد دیگر قادر به پاکسازی نیست. بنابراین باید به صورت منظم از کارواش ذهن و بدن استفاده کنیم تا بتوانیم از فروپاشی و فرسودگی ذهنی و بدنی جلوگیری کنیم.

در این مقاله قصد داریم روش‌های ساده‌ای را برای کارواش ذهن و بدن با شما در میان بگذاریم. برای اینکه این تمرین‌ها مؤثر واقع شوند باید به صورت منظم انجام شوند. به هر حال اگر برای خودتان ارزشی قائل هستید که به نظر ما شما شایسته‌ی این ارزش‌گذاری هستید بهتر است یک وقت اختصاصی برای خودتان در نظر بگیرید و در آن زمان‌ها به مراقبت از خود و انجام تمرین‌های کارواش ذهن و بدن بپردازید. با اسکیمالوژی همراه باشید.

تعریف کارواش ذهن و بدن

تعریف کارواش ذهن و بدن
تعریف کارواش ذهن و بدن

اگر بخواهم به صورت ساده کارواش ذهن و بدن را تعریف کنیم باید بگویم که کارواش ذهن و بدن نوعی سم‌زدایی ذهن و بدن از افکار، احساسات منفی و غذاها و نوشیدنی‌های نامناسب است.

کارواش ذهن و بدن حتی شامل جلوگیری از ورود محرک‌های نامناسب به داخل ذهن و بدن هم می‌شود. ذهن و بدن ما برای دریافت محرک‌های بیرونی ساخته شده است و ما باید وظیفه‌ی غربالگری این محرک‌ها را به عهده داشته باشیم.

بسیاری از بیماری‌های جسمی و روانشناختی ناشی از ورود محرک‌های نامناسب مانند غذاهای نامناسب است. علاوه بر این فروپاشی سیستم‌های مقاومتی و ایمنی بدن نیز دلیل عمده‌ی دیگری برای بیماری‌های جسمی و روانشناختی هستند. پس ما باید برای کارواش ذهن و بدن خود دو موضوع مهم را در نظر بگیریم. یکی اینکه باید از ورود برخی محرک‌های نامناسب به ذهن و بدن خود جلوگیری کنیم و دوم اینکه فرآیند پاکسازی از ذهن و بدن را شروع کنیم.

کارواش ذهن و بدن یکی از روش‌های توسعه‌ی شخصی، رشد خود و مراقبت از خویشتن است. در دنیای امروزی که در محاصره‌ی انواع و اقسام محرک‌ها، رژیم‌های غذایی، ساعات کار زیاد، مشکلات مالی، خانوادگی و بحران‌های زیست‌محیطی هستیم تنها راه نجات انسان‌ها مراقبت از خود است.

در واقع کارواش ذهن و بدن به معنای داشتن یک سبک زندگی سالم است. آیا تا به حال به تغییر سبک زندگی خود برای رسیدن به سلامتی بیشتر فکر کرده‌اید؟ داشتن سلامتی به عوامل زیادی بستگی دارد مانند ژنتیک، رژیم‌ غذایی، ورزش، روابط اجتماعی و …. از آنجایی که ما نمی‌توانیم ژن‌های خود را کنترل کنیم می‌توانیم روی مواردی که کنترل داریم تمرکز کنیم. ایجاد تغییرات کوچک در رژیم غذایی، ورزش، و سایر عوامل سبک زندگی خود می‌توانیم خود را به وضعیت سلامتی بهتر نزدیک کنیم.

ما در ادامه روشهایی را که به شما در کارواش ذهن و بدن کمک می‌کند معرفی می‌کنم. به خاطر داشته باشید که روشهای کارواش ذهن و بدن را به مرور انجام دهید. در واقع بهتر است این روشها را هدف خود قرار دهید و در یک بازه زمانی به این اهداف برسید. در ادامه روشهای کارواش ذهن و بدن را مطالعه کنید.

روش‌های کارواش ذهن و بدن

گام اول: سنجش میزان آلودگی ذهن و بدن

سنجش سلامت روان و بدن
سنجش سلامت روان و بدن

اولین گاوم برای کاوارش ذهن و بدن این است که میزان آلودگی در این دو زمینه را به خوبی بسنجیم.

روانشناس به شما کمک می‌کند میزان سلامت روانشناختی خود را درک کنید و روش‌هایی در اختیار شما قرار می‌دهد تا با کمک آن مشکلات مرتبط با سلامت روان خود را کاهش دهید. ممکن است دچار استرس، اضطراب یا افسردگی باشید که همه این‌ها به خوبی قابل مدیریت  و اگر لازم باشد به راحتی می‌توان آن‌ها را درمان کرد.

البته می‌توانید بدون مراجعه به روانشناس هم میزان سلامت روانی خود را اندازه‌گیری کنید. پرسشنامه‌ی سلامت عمومی را از اینجا دانلود و آن را تکمیل کنید. سپس آن را نمره‌گذاری کنید تا متوجه شوید که میزان سلامتی شما چقدر است.

علاوه بر این، احساس راحتی و شادکامی در زندگی یک احساس ذهنی است. اگر احساس می‌کنید که روال زندگی‌تان منظم است و استرس و اضطراب کمی را تجربه می‌کنید یا اینکه روابط‌تان با خانواده، همسر، فرزندان، دوستان، محل کار و … خوب است بنابراین سلامت روانی‌تان خوب است. اما اگر در این زمینه‌ها مشکلاتی دارید آن‌ها را یادداشت کنید.

مراجعه به پزشک نیز به شما کمک می‌کند تا میزان سلامت جسمی خود را اندازه بگیرید. البته احتمالاً به چند پزشک باید مراجه کنید: پزشک عمومی، دندانپزشک، چشم‌پزشک و … تا به یک بررسی کلی از بدن خود دست پیدا کنید.

چند راه برای بررسی وضعیت سلامتی خود بدون پزشک وجود دارد.

  • به وزن خود توجه کنید و آن را با استانداردهای اصلی برای وزن ایده‌آل مقایسه کنید. این به شما می‌گوید که آیا به وزنتان در محدوده سالم است یا باید به کاهش وزن فکر کنید.
  • دور کمر خود را اندازه بگیرید. راه دیگر برای تفسیر وزن و سلامتی، اندازه‌گیری دور کمر است. بزرگ بودن کمر ممکن است به این معنی باشد که شما مقدار زیادی چربی دارید که می‌تواند برای سلامتی شما خطرناک باشد. دور کمر مردان باید کمتر از 40 اینچ و زنان کمتر از 35 باشد.
  • همچنین BMI خود را با یک ماشین حساب آنلاین محاسبه کنید. باز هم، این فقط یک روش اضافی است که به شما اطلاع می‌دهد که آیا وزن مناسبی دارید یا خیر.
  • اگر بسیاری از این اندازه‌گیری‌ها خیلی زیاد هستند و احساس می‌کنید ممکن است اضافه وزن داشته باشید، باید روی آن کار می‌کنید تا بتوانید سالم‌تر باشید.

با مراجعه به روانشناس و پزشک میزان آلودگی ذهنی و بدنی خود را شناسایی می‌کنید و می‌توانید خود را برای کارواش ذهن و بدن آماده سازید.

گام دوم: شروع برنامه‌ریزی برای کارواش ذهن و بدن

گام دوم در راه کارواش ذهن و بدن، بعد از اندازه‌گیری‌هایی که در گام اول انجام داده‌اید لازم است که برای شروع کارواش ذهن و بدن یک برنامه‌ریزی انجام دهید. البته اگر در گام اول مشخص شد که مشکلات جدی وجود دارند بهتر است با کمک متخصصان برنامه‌ریزی کنید در غیر این صورت خودتان یک برنامه‌ی دلخواه تنظیم و از آن پیروی کنید.

گام سوم: غذای مناسب برای کارواش ذهن و بدن

رژیم غذایی مناسب برای کارواش ذهن و بدن ضروری است
رژیم غذایی مناسب برای کارواش ذهن و بدن ضروری است

یکی از روشهای خوب و مهیج برای کارواش ذهن و بدن رژیم غذایی مناسب است. رژیم غذایی ایده‌آل برای هر کسی متفاوت است و هر کس رژیم غذایی ایده‌آل خودش را دارد. با وجود این، برخی موارد در رعایت رژیم غذایی جزء موارد اساسی محسوب می‌شود که همه ما باید رعایت کنیم. به عنوان مثال وجود میوه‌ها و سبزی‌جات، غلات، لبنیات، پروتوئین‌ها و چربی‌های سالم باید در رژیم غذایی وجود داشته باشند.

  • حداقل سه وعده‌ی غذایی در روز با میان‌وعده‌های سالم را در برنامه‌ی خود بگذارید. به انداز‌ه‌ی وعده و اندازه‌ی غذای خود توجه کنید تا مطمئن شوید که پرخوری نمی‌کنید. پرخوری حتی اگر با غذاهای سالم باشد ناسالم است.
  • ویتامین‌ها و مکمل‌ها را فراموش کنید مگر اینکه پزشک آن‌ها را تجویز کرده باشد. اگر غذاهای متنوعی از جمله میوه‌ها و سبزیجات فراوان بخورید، مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت خواهید کرد.
  • عادت کنید وقتی گرسنه‌اید غذا بخورید و وقتی سیر شدید دست از غذا خوردن بکشید. هنگام غذا خوردن به غذای خود توجه کنید تا متوجه کاهش میزان گرسنگی خود شوید.
  • اگر همیشه به غذا فکر می‌کنید، یا اینکه در زمان غیرگرسنگی غذا بخورید، یا از غذا خوردن پرهیز می‌کنید ممکن است نوعی اختلال خوردن داشته باشید. با یک روانشناس در این زمینه مشورت کنید.

صبحانه. یک صبحانه سبک و سالم به اندازه‌ی کافی برای بهره‌مندی از فواید غذا خوردن کافی است. اگر صبحانه‌ی شما از پروتئین بدون چربی و غلات کامل تشکیل شده باشد، از خوردن ناهار جلوگیری می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد کسانی که صبحانه نمی‌خورند در واقع بیشتر غذا می‌خورند! پس برای کم کردن اشتهای خود از اولین وعده‌ی غذایی روز غافل نشوید.

صبحانه خوب
صبحانه خوب
  • تخم مرغ، میوه و نوشیدنی‌هایی مانند شیر بدون چربی، آب پرتقال تازه یا چای را انتخاب کنید. هر چه صبحانه‌تان سالم‌تر و پر انرژی‌تر باشد، در طول روز احساس انرژی بیشتری خواهید کرد.

در طول روز خوب غذا بخورید. اگر نیمی از بشقاب شما سبزیجات و میوه است، در مسیر درستی هستید. پروتئین بدون چربی، لبنیات کم چرب و غلات کامل را اضافه کنید. هنگامی که یک الگوی غذایی ثابت ایجاد شد، بدن شما احساس راحتی بیشتری خواهد کرد. ممکن است در یک دوره زمانی بدن شما به غذاهای شیرین فکر کند و شما را وسوسه کند، اما هنگامی که از این دوره عبور کردید، احساس بهتری از همیشه خواهید داشت.

  • به یاد داشته باشید که همه چربی‌ها برای شما مضر نیستند. چربی‌های خوب را می‌توان در ماهی‌هایی مانند سالمون و تن، آووکادو، آجیل و روغن زیتون یافت. اینها برای یک رژیم غذایی متعادل ضروری هستند.

در زمان های مناسب غذا بخورید. زمان مناسب برای یک عصرانه سالم و هضم آسان بین ساعت 17:00 تا 20:00 است. بهتر است از تنقلات آخر شب پرهیز کنید زیرا کالری‌های غیر ضروری در بدنتان ایجاد می‌کند و می‌تواند خواب شما را مختل کند. اگر به آن میان وعده‌ی نیمه‌شب نیاز دارید، از آجیل، دانه‌ها، میوه‌ها و سبزیجات بدون نمک استفاده کنید.

  • سعی کنید ۳ تا ۴ ساعت قبل از رفتن به رختخواب غذا نخورید. خوردن میان‌وعده برای شما بد نیست اگر آن را درست انجام دهید. در واقع، خوردن “مداوم” می‌تواند شما را از احساس محرومیت و رفتن به سراغ سومین تکه چیزکیک در یخچال دور نگه دارد. فقط مطمئن شوید که همه چیز در حد اعتدال باشد.

قندهای ساده را در رژیم غذایی خود محدود یا کاملا حذف کنید. در حالی که کربوهیدرات‌ها بخش مهمی از رژیم غذایی شما هستند، قند ساده می‌تواند برای سلامتی شما مضر باشد. مصرف قند یک افزایش سریع انرژی ایجاد می‌کند که سپس سریع تمام می‌شود و باعث می‌شود سریعتر احساس گرسنگی کنید. قندهای ساده به جز میوه‌ها نیز پرکالری و فاقد مواد مغذی هستند. بهتر است از شیرینی و شکر اضافه خودداری کنید، اما می‌توانید آنها را در حد اعتدال مصرف کنید.

  • میوه‌ها از نظر فنی قندهای ساده‌ای هستند اما همچنان می‌توانند بخشی سالم از رژیم غذایی شما باشند. آنها سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی هستند. در صورت امکان، میوه‌های خود را با پوست بخورید.

از میوه‌ها در فصل خودشان استفاده کنید. برخی مطالعات نشان داده‌اند که میوه‌ها و سبزیجا هنگام برداشت دارای مواد مغذی بیشتری هستند. با تغییر فصول، رژیم غذایی خود را طوری تنظیم کنید که شامل غذاهایی باشد که در همان فصل سال رشد می‌کنند تا مطمئن شوید که مغذی‌ترین وعده‌های غذایی را می‌خورید.

آگاهانه غذا خوردن. با حواستان غذا بخورید. تغذیه‌ی آگاهانه راهی برای غذا خوردن است که به شما کمک می‌کند توجه و تمرکز بیشتری را به نحوه غذا خوردن خود جلب کنید. خوردن آگاهانه برای یک زندگی سالم‌تر مهم است زیرا به شما کمک می‌کند از خوردن لذت ببرید.

  • افرادی که با هوشیاری غذا می‌خورند، معمولا کمتر غذا می‌خورند، زمان کمتری برای کاهش وزن نیاز دارند و رضایت بیشتری از وعده‌های غذایی خود دریافت می کنند.
  • خوردن آگاهانه شامل موارد مختلفی است. برای شروع، تمام وسایل الکترونیکی (مانند تلفن یا تلویزیون خود) را خاموش کنید و هرگونه مزاحمت دیگری را حذف کنید. شما باید بتوانید به طور کامل روی وعده‌ی غذایی خود تمرکز کنید.
  • وقتی در حال غذا خوردن هستید به ظاهر، طعم، بافت و دما غذای خود توجه کنید. واقعاً روی هر لقمه تمرکز کنید.
  • همچنین حداقل 20 تا 30 دقیقه برای خوردن وعده غذایی خود وقت بگذارید. وقتی برای وعده‌ی غذایی خود وقت بگذارید، ممکن است در نهایت کمتر غذا بخورید و از وعده‌ی غذایی خود بیشتر لذت ببرید.

رژیم غذایی متعادلی را حفظ کنید. یک رژیم غذایی متعادل سنگ بنای یک رژیم غذایی سالم است. خوب غذا خوردن برای کمک به داشتن زندگی سالم‌تر مهم است.

رژیم غذایی متعادل
رژیم غذایی متعادل
  • هنگامی که یک رژیم غذایی متعادل می‌خورید، می‌توانید تمام مواد مغذی توصیه شده مورد نیاز بدن خود را مصرف کنید. شما کمتر در معرض خطر کمبود مواد مغذی و سایر عوارض جانبی یک رژیم غذایی بی‌کیفیت هستید.
  • یک رژیم غذایی متعادل رژیمی است که شامل هر پنج گروه غذایی در هر روز باشد. علاوه بر این، رژیمی است که دارای طیف گسترده‌ای از مواد غذایی است. هر روز همان چند غذا را نخورید. این کار توانایی شما را برای خوردن طیف گسترده‌ای از مواد مغذی محدود می‌کند.

سطح سروتونین خود را به طور طبیعی افزایش دهید. سروتونین (“هورمون شادی”) خلق و خو، خواب، حافظه و اشتها را تنظیم می‌کند. شما می توانید با مصرف سبزیجات و دانه‌هایی با نسبت تریپتوفان به پروتئین بالا، سطح سروتونین را در مغز خود افزایش دهید. اسروتونین توسط تریپتوفان، یک اسید آمینه ضروری که از پروتئین موجود در غذا می‌آید، سنتز می شود.

تریپتوفان نمی‌تواند از سد خونی مغزی عبور کند.

  • کربوهیدرات‌های موجود در دانه‌ها (و سبزیجات) باعث کاهش می‌شود به طوری که تریپتوفان بیشتری وارد مغز شود و سروتونین بیشتری تولید کند.
  • بهترین دانه‌ها کنجد، کدو تنبل، آفتابگردان، دانه کدو حلوایی است. اما آنها را تفت ندهید، زیرا این کار تأثیر آنها را کاهش می‌دهد.
  • محصولات حیوانی غنی از تریپتوفان (مانند مرغ، شیر و پنیر) باعث افزایش سطح سروتونین در مغز شما نمی‌شوند. در صورت وجود، اثر نامطلوبی خواهند داشت

گام چهارم: نوشیدنی‌ به اندازه‌ی کافی برای کارواش ذهن و بدن

بزرگسالان باید 2 تا 3 لیتر یا تقریباً هشت لیوان آب در روز بنوشند، در حالی که کودکان باید 1 تا 2 لیتر یا تقریباً پنج لیوان آب بنوشند. این میزان آب علاوه بر نوشیدنی‌های دیگر مانند چای یا قهوه است. آب بدن را در دمای مناسب نگه می‌دارد و سموم را دفع می‌کند و هموستاز را حفظ می‌کند. بنابراین نوشیدن آب به اندازه‌ی کافی یک راه کارواش بدن است.

نوشیدن آب کافی به کارواش ذهن و بدن کمک می‌کند.
نوشیدن آب کافی به کارواش ذهن و بدن کمک می‌کند.
  • آب همچنین پوست شما را پاک می‌کند، به کلیه‌ها کمک می‌کند، به کنترل اشتهای شما کمک می‌کند و شما را پرانرژی نگه می‌دارد.
  • همچنین از نوشیدن نوشیدنی‌های ناسالم مانند نوشابه و آبمیوه که کالری بالایی دارند، جلوگیری می‌کند. بدن به سختی میزان مصرف این نوشیدنی‌های ناسالم را ثبت می‌کند و با این حال هنوز بعداً صدها کالری احساس تشنگی می‌کنید.
  • نوشیدن آب داغ (معروف به چای) می‌تواند به تحریک سیستم گوارش شما کمک کند. آب داغ همچنین به بدن شما کمک می‌کند تا به طور طبیعی خود را سم‌زدایی کند. مطمئن شوید که آب به قدری گرم است که شما را نمی‌سوزاند.

نکته: اگر طعم آب را دوست ندارید، مقداری لیمو، لیموترش را در آب خود بپاشید. همچنین می‌توانید آب گازدار مخلوط با آبمیوه را جایگزین آب کنید تا مغزتان را فریب دهید تا فکر کند که نوشابه است.

گام پنجم: فعالیت فیزیکی و ورزش برای کارواش ذهن و بدن

یکی از فعالیت‌ها و تمرین‌های مناسب برای کارواش ذهن و بدن فعالیت فیزیکی و ورزش است. ورزش علاوه بر کمک به کاهش وزن و افزایش اعتماد به نفس، فواید و مزایای دیگری برای بدن و ذهن شما دارد.

از ورزش کردن غافل نشوید.
از ورزش کردن غافل نشوید.
  • داشتن سلامت قلبی عروقی خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش دهد. ورزش سیستم ایمنی بدن شما را نیز تقویت می‌کند. حتی یک تغییر جزئی ماننده راه رفتن سریع به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در روز، پنج روز در هفته می‌تواند ایمنی شما را با افزایش پاسخ آنتی‌بادی و سلول‌های T قاتل بهبود بخشد.
  • ورزش همچنین یکی از بهترین روش‌ها برای بهتر خوابیدن در شب است. همچنین با جلوگیری از پرخوری به کاهش وزن کمک می‌کند.

عاقلانه ورزش کنید. ناگفته نماند که راه‌های بدی برای تمرین وجود دارد. هر بار که حرکت می‌کنید، خود را در معرض خطر آسیب قرار می‌دهید، بنابراین مطمئن شوید که این کار را به درستی انجام می‌دهید.

  • اول از همه، هیدراته بمانید. شما باید همیشه در طول تمرین آب بنوشید. کم‌آبی بدن می‌تواند منجر به سرگیجه یا سردرد در طول جلسه شود.
  • استراحت کنید! استراحت تنبلی نیست، سالم بودن است. شما نمی‌توانید به صورت مداوم ورزش کنید. بعد از 30 دقیقه یا بیشتر از ورزش، بطری آب خود را بردارید و بدن خود را سبک کنید.

گام ششم: سلامت روانی

افزایش سلامت روان
افزایش سلامت روان

مثبت فکر کنید. این کار شگفت‌انگیز است که چقدر ذهن ما بر همه چیز در زندگی ما قدرت دارد. یک چرخش مثبت ساده در یک موقعیت می‌تواند یک مانع را به یک فرصت تبدیل کند. نه تنها اشتیاق بیشتری برای زندگی خواهید داشت، بلکه سیستم ایمنی شما نیز می‌تواند بهتر با سرماخوردگی و بیماری قلبی مبارزه کند! دانشگاه هاروارد دروغ نمی‌گوید.

  • برای شروع این مرحله دشوار، بر قدردانی تمرکز کنید. وقتی شروع به فکر کردن به افکار منفی کردید. عمداً به دو چیز فکر کنید که بابت آنها سپاسگزار هستید. در نهایت، ذهن شما متوجه این الگو می‌شود و قبل از اینکه مجبور شوید آگاهانه آن را انجام دهید، منفی‌گرایی را متوقف می‌کند.
  • سپاسگزاری و افکار مثبت حتی زمانی که زندگی پر از مشکلات است به خوبی برای کارواش ذهن و بدن خوب عمل می‌کنند.

کوچک فکر کنید. دست از کمال‌گرایی بردارید. وقتی روی اهداف دست‌نیافتنی تمرکز می‌کنیم، دلسرد، ناامید و تنبل می‌شویم. چرا سعی می‌کنید به چیزی برسید که هرگز اتفاق نمی‌افتد؟ یک ذهنیت سالم باید در اینجا و اکنون باشد. مطمئناً باید نگران آینده باشد، اما نباید درگیر اتفاقاتی باشد که هنوز اتفاق نیفتاده یا نخواهد افتاد.

  • زمانی که بر مراحل سفر خود به جای مقصد تمرکز می‌کنید، سالم بودن (و شاد بودن) از نظر عاطفی راحت‌تر به دست می‌آید. اکنون همیشه از آینده جلوتر خواهد بود!

مدیریت استرس. وقتی استرس زندگی ما را فرا می‌گیرد، همه چیز از هم می‌پاشد. خانه‌هایمان به‌هم‌ریخته، ذهنمان به‌هم‌ریخته و روابطمان تیره می‌شود. پنج دقیقه وقت بگذارید و به سطح استرس خود فکر کنید – چگونه آن را مدیریت می‌کنید؟ چه کاری می‌توانید انجام دهید تا آرام‌تر باشید؟

مدیریت استرس از طریق یوگا و مدیتیشن
مدیریت استرس از طریق یوگا و مدیتیشن
  • یک راه بسیار سالم برای مدیریت استرس، انجام یوگا و مدیتیشن است.
  • هنگامی که احساس استرس می‌کنید، تمرینات تنفسی انجام دهید یا نفس عمیق بکشید تا خود را آرام کنید. به عنوان مثال، سعی کنید 5 ثانیه نفس بکشید، نفس خود را به مدت 7 ثانیه حبس کنید و به مدت 8 ثانیه به آرامی بازدم کنید.
  • استرس هم روان و هم بدن را آلوده می‌کند. پس برای کارواش ذهن و بدن از طریق مدیریت استرس وقت بگذارید یا از یک روانشناس کمک بگیرید.

بیرون بروید. وقتی در خارج از منزل وقت می‌گذرانید، هوای تازه به تقویت خلق و خوی شما کمک می‌کند و به از بین بردن استرس کمک می‌کند. از صفحه نمایشگر خود فاصله بگیرید و مدتی را زیر نور خورشید بگذرانید و برای پیاده‌روی، استراحت در پارک یا فعالیت ورزشی وقت بگذرانید. به عنوان یک امتیاز اضافی، آفتاب به شما کمک می‌کند تا مقداری ویتامین D که برای کمک به عملکرد بدن شما مهم است، دریافت کنید.

یک گروه پشتیبانی بسازید. یک گروه حمایتی بخش بزرگی از یک سبک زندگی سالم است. آنها نه‌تنها می‌توانند از اهداف شما حمایت کنند، بلکه پشتیبان سلامت روانی و عاطفی شما نیز هستند.

  • بخش بزرگی از زندگی سالم‌تر که اغلب نادیده گرفته می‌شود، سلامت روانی و عاطفی شماست. یک گروه حمایتی لازم نیست فقط شما را تشویق کنند بلکه یک دوست خوب نیز کافی است.
  • از دوستان، اعضای خانواده یا همکاران بخواهید تا در اهداف خاصی به شما بپیوندند. شاید دیگران مانند شما بخواهند وزن کم کنند، سالم‌تر بخورند یا بیشتر ورزش کنند. مطالعات نشان می‌دهد که افرادی که گروه حمایتی دارند، به احتمال زیاد به اهداف بلندمدت خود دست می‌یابند.

دوستان خود را هوشمندانه انتخاب کنید. سلامت روانی و بدنی ما در اکثر اوقات بستگی به اجتماعی دارد که در آن زندگی می‌کنیم از این رو برای کارواش ذهن و بدن باید دوستان خود را هوشمندانه انتخاب کنیم. همه ما آن دسته از افرادی را می‌شناسیم که به نظر می‌رسد ما را خسته می‌کنند، اما به هر حال با آنها دوست هستیم. متأسفانه، برای سلامت عاطفی ما، آنها مضر هستند. آنها هیچ فایده‌ای برای ما ندارند و ما آن را می‌دانیم. به سلامت روان خود لطف کنید.

  • گذراندن وقت با دوستان می‌تواند زندگی شما را بهبود بخشد. تا جایی که ممکن است با افرادی که زندگی شما را غنی می‌کنند در ارتباط باشید.
برای رسیدن به هدف کارواش ذهن و بدن دوستان خود هوشمندانه انتخاب کنید.
برای رسیدن به هدف کارواش ذهن و بدن دوستان خود هوشمندانه انتخاب کنید.

ایجاد شادی و پذیرش خود. ارتباط قوی بین شادی و سلامتی وجود دارد، بنابراین عادت کنید که عاشقانه با خودتان رفتار کنید. همانطور که با یک دوست عزیز صحبت می‌کنید با خودتان صحبت کنید. وقتی شروع به منفی افکار کردید، مکث کنید و فکری را که باعث ایجاد احساس بد در شما می‌شود را شناسایی کنید. احساس بد را بپذیرید و سعی نکنید آن را کنترل کنید. در عوض، خود را آرام کنید تا زمانی که بتوانید منطق پشت احساس بد خود را تحلیل کنید.

  • احساسات مثبت خود را تایید کنید. احساسات خوب به شما کمک می‌کند تا از آسیب و بیماری جان سالم به در ببرید. وقتی احساس مثبتی دارید، مکث کنید و از آن لذت ببرید.
  • اگر فکر مثبتی دارید، آن را با صدای بلند بگویید: “من عاشق این پارک هستم” یا “من کار خوبی انجام دادم که استرسم را امروز کنترل کردم.”

با یک مشاور سلامت روان صحبت کنید. داشتن یک زندگی اجتماعی فعال می‌تواند به شما کمک کند خود را متعادل و شاد نگه دارید، اما همیشه کافی نیست. اگر به هر نحوی احساس غیرعادی کرده‌اید، به یک درمانگر مراجعه کنید. اگر نگران هستید، احساس ناراحتی می‌کنید، احساس درماندگی می‌کنید، یا در انجام فعالیت‌های معمولی زندگی خود مشکل دارید، به پزشک یا درمانگر مراجعه کنید.

  • اگر در حال خوردن، نوشیدن یا استفاده از مواد مخدر برای مقابله با مشکلات خود هستید، ممکن است از کمک حرفه‌ای بهره‌مند شوید. حتی اگر به فکر استفاده از ماده‌ای برای کمک به احساسات خود هستید، با یک متخصص تماس بگیرید.

استراحت شبانه‌ی خوبی داشته باشید. هنگامی که می‌خوابید، بدن شما سلول‌هایی تولید می‌کند که با عفونت، التهاب و استرس مبارزه می‌کنند – به این معنی که کم‌خوابی یا خواب کم‌کیفیت نه تنها شما را مستعد ابتلا به بیماری می‌کند، بلکه زمان لازم برای بهبودی از بیماری را نیز افزایش می‌دهد. وقتی خوب بخوابید، می‌توانید آماده از خواب بیدار شوید و در تمام طول روز فعال‌تر باشید. خواب مناسب برای سلامتی شما بسیار مهم است

  • علاوه بر این، مطالعه‌ای که توسط مجله آمریکایی تغذیه بالینی انجام شد، نشان داد که مردانی که 4 ساعت می‌خوابیدند، 500 کالری بیشتر از آنهایی که 8 ساعت می‌خوابند مصرف می‌کردند.     سعی کنید 400 میلی گرم مکمل منیزیم مصرف کنید تا به شما کمک کند آرامش داشته باشید و خوابی آرام داشته باشید.

آشپزی را یاد بگیرید. کارواش ذهن و بدن نیازمند غذاهای مناسب است که اگر خودتان زحمتش را بکشید زودتر به هدف می‌رسید. پختن وعده‌های غذایی خود یک تجربه فوق‌العاده است زیرا می‌توانید دستور‌العمل‌های مختلف را امتحان کنید و در عین حال در هزینه خود صرفه‌جویی کنید. علاوه بر این، شما می‌توانید هر چیز کوچکی را که وارد بدن شما می‌شود کنترل کنید. این واقعا تنها راه برای تغییر رژیم غذایی شماست!

آشپزی یاد بگیرید.
آشپزی یاد بگیرید.
  • هنگام آشپزی، از روغن‌های چرب و افزودنی‌های اضافی استفاده نکنید. به جای روغن نباتی، کره یا مارگارین از روغن زیتون استفاده کنید و نمک و پنیر اضافی را به حداقل برسانید. اگر بدون آن طعم خوبی ندارد، سعی کنید آن را متفاوت بپزید!

بهداشت شخصی خود را رعایت کنید. بهداشت شخصی به معنای واقعی کلمه به کارواش ذهن و بدن کمک می‌کند. دست‌های خود را اغلب بشویید، به خصوص پس استفاده از سرویس‌های بهداشتی در مکان‌های عمومی. میکروب‌ها می‌توانند مانند آتش‌سوزی منتشر شوند و ما را در یک چشم به هم زدن بیمار کمک کنید.

  • بعد از غذا از نخ دندان استفاده کنید و دندان‌ها و زبان خود را مسواک بزنید. ذرات غذا اغلب عامل بوی بد دهان و بیماری لثه هستند. به طور مرتب به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا نظافت را انجام دهید و قبل از اینکه مشکلی جدی شود متوجه آن شوید.

سیستم ایمنی خود را تقویت کنید. سیستم ایمنی بدن یکی از روشهای درونی و خدادای برای کارواش ذهن و بدن است که باید آن را تقویت کنیم. حفظ عادات سالم و سطح بالای انرژی برای هر کسی که دائماً با خستگی، سرماخوردگی، عفونت یا هر اثر دیگر ناشی از ضعف سیستم ایمنی مبارزه می‌کند، دشوار است.

  • سعی کنید تمام ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز خود را از رژیم غذایی خود دریافت کنید. اگر به طور طبیعی نمی‌توانید، مکمل‌ها را فقط باید به عنوان یک اقدام ثانویه استفاده کنید و البته قبل از هر گونه تغییر مهم با پزشک خود صحبت کنید.

از رفتارهای مخاطره‌آمیز اجتناب کنید. رفتارهای پرخطر کارواش ذهن و بدن را به مخاطره می‌اندازند. الگوهای جدی یا تثبیت‌شده ریسک‌پذیری می‌تواند نشان‌دهنده مشکلات روان‌شناختی عمیق‌تر باشد، در این صورت باید با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی که در زمینه مربوطه متخصص است صحبت کنید. با در نظر گرفتن یک یا چند مورد از دستاوردهای زیر شروع کنید:

  • رابطه جنسی ایمن‌
  • توقف مصرف الکل
  • ترک الکل
  • ترک سیگار
  • ترک اعتیاد
  • استفاده از کلاه ایمنی هنگام دوچرخه‌سواری و بستن کمربند ایمنی هنگام رانندگی

از قانون 80/20 پیروی کنید. اگر می‌خواهید زندگی سالم‌تری داشته باشید، این نیست که از هر غذای ناسالم خودداری کنید یا ورزش روزانه انجام دهید. زندگی سالم در مورد اعتدال است. این قانون برای کارواش ذهن و بدن ضروری است.

  • بسیاری از متخصصان قانون را پیشنهاد می‌کنند که به کارواش ذهن و بدن کمک می‌کند و به عنوان قانون 80/20 شناخته می‌شود. این بدان معناست که 80 درصد مواقع فعالیت‌های سالم یا چیزهایی را انتخاب می‌کنید که زندگی سالم‌تری است. 20٪ از مواقع می‌توانید چیزی را انتخاب کنید که کمی سالم‌تر باشد.
  • هنگامی که برای اولین‌بار اهداف خود را برای زندگی سالم‌تر شروع می‌کنید، مطمئن شوید که شامل خوراکی‌ها و چیزهای سرگرم کننده‌ای است که ممکن است لزوما “سالم” تلقی نشوند.

ترک سیگار. یکی از روشهای مهم کارواش ذهن و بدن ترک سیگار است. متخصصان، ترک سیگار یا استفاده از سایر محصولات تنباکو را توصیه می‌کنند. آنها با انواع مشکلات و بیماری‌های سالم مرتبط هستند، از بیماری ریوی گرفته تا نارسایی کلیه.

سیگار را ترک کنید.
سیگار را ترک کنید.
  • هر چه زودتر سیگار را ترک کنید. اگر برای ترک سیگار مشکل دارید، به پزشک مراجعه کنید. آنها ممکن است برای شما دارویی تجویز کنند یا شما را به برنامه ترک سیگار معرفی کنند.

ما در این مطلب به طور کامل روشهای کارواش ذهن و بدن را معرفی کرد‌ه‌ایم. در مقالات دیگری نیز نحوه افزایش سلامت روان را به طور کامل تشریح کرده‌ایم که می‌توانید آن را در اینجا مطالعه کنید. اگر در مورد روش‌های کارواش ذهن و بدن سوالی دارید حتما در کامنت‌ها با ما درمیان بگذارید.

 

ارتباط با ما

برای ارتباط با ما در انتهای مطلب کامنت بگذارید. علاوه بر این می‌توانید در اینستاگرام و تلگرام ما را دنبال کنید.

اینستاگرام: schema.therapy

تلگرام: psychologistnetes

ایمیل: schemalogy@yahoo.com

منبع
wikihowverywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا