انتخاب سردبیرخواندنی‌های اسکیمالوژیرشد شخصیسبک زندگیسلامت روانهفته نامه اسکیمالوژی

معنای زندگی چیست؟

طبیعی است که همه در مورد هدف و معنای زندگی خود فکر کنند. با این حال، گاهی ممکن است وجود را آنقدر زیر سوال ببرید که از خود بپرسید: “معنای زندگی چیست؟”معنای زندگی مفهومی است که در روانشناسی وجودی و فلسفه‌ی اگزیستانسیالسیم مورد بررسی قرار می‌گیرد؟

هنگامی که چنین احساساتی با احساس ناامیدی، درماندگی، غم و بی علاقگی همراه باشد، ممکن است نشانه یک اختلال سلامت روانی مانند افسردگی باشد.

برای برخی افراد، هدف از زندگی ممکن است این باشد که دنیا را به مکانی بهتر تبدیل کنند. برخی دیگر ممکن است معتقد باشند که هدف و معنای زندگی یافتن و دستیابی به رضایت شخصی است. و برخی ممکن است احساس کنند که هدف و معنای زندگی صرفاً لذت بردن از آن تا حد امکان است.

یافتن معنای زندگی برای هر کسی می‌تواند دشوار باشد، اما زمانی که با خلق پایین و احساس افسردگی دست و پنجه نرم می‌کنید، جستجوی هدف می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. اگر متوجه می‌شوید که در تلاش برای معنا بخشیدن به زندگی و هدف آن هستید، می‌توانید در مورد اینکه چرا ممکن است چنین احساسی داشته باشید و چه کاری می‌توانید انجام دهید تا حس معنا را به زندگی خود بیاورید، بیشتر بدانید.

نشانه‌هایی که احساس می‌کنید زندگی بیهوده است

تعدادی از نشانه‌ها وجود دارد که نشان می‌دهد شما ممکن است در تلاش برای یافتن معنای زندگی باشید. گاهی اوقات ممکن است فکر کنید “زندگی چه فایده‌ای دارد”، اما در موارد دیگر، این احساسات کمتر آشکار هستند:

  • ممکن است احساس کنید کارهای مهمی انجام نمی‌دهید
  • شاید دیگر به نتیجه رویدادها اهمیت نمی‌دهید
  • چیزهایی که قبلاً برای شما شادی می‌آوردند ممکن است توخالی یا پوچ به نظر برسند
  • ممکن است احساس ناامیدی داشته باشید
  • ممکن است احساس کنید هیچ یک از تلاش‌هایتان به شما کمک نمی‌کند تا به اهداف و آرزوهایتان برسید

چرا شما ممکن است این گونه احساس کنید؟

هر فردی در طول زندگی خود مواقعی را تجربه می‌کند که احساس می‌کند در مورد هدف و معنای زندگی خود مطمئن نیست. آنها ممکن است احساس گمراهی کنند. آنها ممکن است مطمئن نباشند که چه کسی هستند. یا ممکن است بخواهند بدانند که آیا معنای بزرگ‌تری برای زندگی وجود دارد که نمی‌توان آن را مشاهده کرد.

دلایل مختلفی وجود دارد که چرا ممکن است فردی احساس کند که هدف زندگی را نمی‌داند:

  • ممکن است در حال گذراندن اتفاق استرس‌زا یا دشواری باشید که به واسطه‌ی آن معنای زندگی را زیر سؤال ببرید..
  • ممکن است در کار، مدرسه، روابط یا سرگرمی‌های خود احساس ناتوانی کنید و بپرسید که آیا چیز دیگری وجود دارد که از دست داده باشید.
  • ممکن است به نظر برسد که دستاوردهای شما واقعاً مهم نیستند یا تأثیر زیادی ندارند.
  • ممکن است در مورد اینکه چه کاری باید در زندگی خود انجام دهید یا در مورد اقدامات بعدی، نامطمئن باشید.
  • ممکن است برای تعیین اهداف مشکل داشته باشید زیرا مطمئن نیستید که واقعاً چه می‌خواهید.
  • ممکن است یک اختلال خلقی مانند اختلال افسردگی اساسی، دیس‌تایمیا یا اختلال دوقطبی داشته باشید.

دلیلش هرچه که باشد، مهم است که به یاد داشته باشید که شما تنها نیستید که چنین احساسی دارید. جستجو برای یافتن آنچه برای شما معنی دارد اولین قدم مهم است.

افسردگی و احساس بیهودگی

افرادی که افسردگی دارند اغلب احساس بیهودگی را تجربه می‌کنند. برای بسیاری، همه چیز بی‌معنی به نظر می‌رسد. بر اساس برخی تحقیقات، از دست دادن توانایی دیدن هدف زندگی ممکن است در شروع افسردگی نقش داشته باشد

در یک مطالعه در سال 2019 که در مجله Qualitative Psychology منتشر شد، محققان دریافتند که بسیاری از افراد مبتلا به افسردگی احساس می‌کنند که علائم افسردگی آنها با تغییراتی در زندگی مرتبط است که بر چیزهایی که احساس می‌کنند به زندگی‌شان معنا می‌بخشد، تأثیر می‌گذارد.

با از دست دادن حس هدفمندی، افراد علائم دیگری مانند کاهش سطح انرژی و فعالیت بدنی را نیز تجربه می‌کنند. علیرغم تأثیرات نامطلوب بر تجربیات جسمی و روانی، آنها همچنان بر اهداف، ارزش‌ها و مقاصد خود متمرکز بودند.

به نظر می‌رسد که تجربه رویدادهایی که بر حس معنای شما تأثیر می‌گذارد با شروع افسردگی مرتبط است. اینکه آیا این نقشی در ایجاد افسردگی دارد یا خیر، سوالی است که محققان هنوز باید عمیق‌تر آن را بررسی کنند.

بسیاری از عوامل دیگر در افسردگی نقش دارند، از جمله ژنتیک، تجربیات، شیمی مغز و عوامل سبک زندگی. در بسیاری از موارد، تجربیات منفی زندگی ممکن است باعث شروع افسردگی در افرادی شود که مستعد ابتلا به این بیماری هستند.

اگر علائم دیگری با این احساس بی‌معنی همراه باشد، ممکن است نشانه‌ای از این باشد که آنچه شما تجربه می‌کنید در واقع افسردگی است. این علائم عبارت‌اند از:

  • خلق پایین مداوم که با غم و اندوه یا پوچی مشخص می‌شود
  • تحریک‌پذیری
  • احساس گناه، ناامیدی یا درماندگی
  • از دست دادن علاقه به چیزهایی که قبلاً از آنها لذت می‌بردید
  • خستگی یا کمبود انرژی
  • کند شدن فعالیت بدنی
  • مشکلات تمرکز
  • مشکلات خواب
  • تغییر در اشتها یا وزن
  • شکایات فیزیکی که دلیل مشخصی ندارند
  • افکار مرگ یا خودکشی

چه چیزی به زندگی معنا می‌دهد؟

بسیاری از چیزهای مختلف می‌توانند به زندگی معنایی بدهند، و اینها از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برای برخی افراد، روابط با خانواده و دوستان چیزی است که به آنها احساس معنا و هدف می‌دهد.

یافتن معنای زندگی
یافتن معنای زندگی

دیگران ممکن است در کار، سرگرمی‌ها یا علایق خلاقانه خود معنای زندگی را پیدا کنند. و برای دیگران، معنویت یا اعتقادات مذهبی به آنها کمک می‌کند تا هدف اصلی زندگی را پیدا کنند.

آنچه که بیش از همه مهم است این است که شما چه چیزی را برای خود مهم‌تر می‌دانید. هرکسی ارزش‌ها و باورهای متفاوتی دارد که به زندگی او معنا می‌بخشد. هیچ پاسخ اشتباهی وجود ندارد. چیزی که به شخص دیگری احساس معنا، هدف و تحقق می‌دهد ممکن است برای شما مفید نباشد – و این خوب است.

اگر در مورد هدف زندگی احساس گمراهی یا عدم اطمینان دارید، فکر کردن به آنچه برای شما مهم است ممکن است مفید باشد. ارزش‌ها و اعتقادات شما چیست؟ از انجام چه کاری لذت می‌برید؟ چه چیزی باعث می‌شود احساس شادی و رضایت داشته باشید؟

وقت گذاشتن برای فکر کردن به آنچه برای شما مهم است می‌تواند به شما کمک کند تا معنای زندگی خود را پیدا کنید. و همچنین می‌تواند به شما کمک کند تا بفهمید با وقت و انرژی خود می‌خواهید چه کاری انجام دهید.

استراتژی‌هایی که می‌تواند به یافتن معنای زندگی کمک کند:

هنگامی که با افسردگی روبرو هستید، یافتن معنایی در زندگی می‌تواند دشوار باشد. مهم است که با مهربانی و شفقت با خود رفتار کنید، حتی زمانی که احساس می‌کنید بی‌انگیزه یا بی‌تفاوت هستید.

حتی زمانی که در تلاش برای یافتن علاقه به هر چیزی هستید، می‌توانید اقداماتی را انجام دهید تا به تدریج حال روحی خود را بهبود بخشید و حس هدفمندی خود را پیدا کنید. این نیاز به زمان، حمایت و اغلب مداخلات حرفه‌ای در قالب درمان و دارو دارد، اما با گذشت زمان، می‌توانید حس معنای خود را دوباره کشف کنید.

راه‌های مختلفی برای یافتن معنای زندگی وجود دارد. این استراتژی‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا راه‌هایی را بیابید که زندگی خود را معنادارتر کنید.

کمک به دیگران

کمک به دیگران به زندگی معنا می‌دهد
کمک به دیگران به زندگی معنا می‌دهد

کمک به دیگران می‌تواند یک منبع هدف و معنای زندگی باشد. تحقیقات نشان داده است افرادی که در رفتارهای نوع‌دوستانه که شامل کمک به افراد دیگر می‌شود، احساس ارتباط بیشتری با افراد دیگر می‌کنند و احساس نیرومندی از معنای زندگی دارند.

نمونه‌هایی از اقدامات اجتماعی که ممکن است انجام دهید شامل داوطلب شدن برای هدفی که به آن علاقه دارید، اهدای پول به مؤسسات خیریه یا پیشنهاد کمک به یک دوست نیازمند است. مشارکت در چیزی که بزرگتر از خودتان به نظر می‌رسد می‌تواند به شما کمک کند تا احساس کنید تلاش‌های شما معنی دارد و در دنیا تغییری ایجاد می‌کنید.

روابط

گذراندن وقت با دوستان و خانواده. روابط بین فردی سالم و حمایتی برای سلامت جسمی و روانی ضروری است. تحقیقات نشان داده است که این روابط به کاهش خطر بیماری قلبی کمک می‌کند، ما را در برابر استرس انعطاف‌پذیرتر می‌کند و خطر افسردگی و خودکشی را کاهش می‌دهد.

داشتن حمایت دوستان، خانواده، و دیگران می‌تواند به شما کمک کند تا انگیزه و الهام بیشتری برای مراقبت از خود و علاقه‌مندی به دنیای اطراف خود داشته باشید. و سرمایه‌گذاری انرژی خود در این روابط زمانی که به دنبال معنا یا هدف هستید می‌تواند مفید باشد.

دنبال کردن علایق

دنبال کردن سرگرمی‌ها یا فعالیت‌هایی که از آن لذت می‌برید می‌تواند راهی مؤثر برای معنا بخشیدن به زندگی شما باشد. روی انجام کاری که برای شما معنادار است، تمرکز کنید، خواه شامل دنبال کردن شغلی باشد که دوست دارید، یا توسعه مهارت‌های خلاقانه‌تان یا صرفاً لذت بردن از سرگرمی‌های اوقات فراغت باشد.

خلاق بودن می‌تواند ابزاری برای ابراز وجود باشد و به شما کمک کند تا علایق جدید را نیز توسعه دهید. سرگرمی یا فعالیت جدیدی را امتحان کنید که قبلاً امتحان نکرده‌اید، مانند یادگیری آشپزی، نقاشی، رقص یا مجسمه‌سازی.

ایجاد آگاهی

آگاهی بیشتر از افکار، علایق و ارتباطات خود با دنیای اطرافتان نیز می‌تواند در هنگام زیر سوال بردن موضوع زندگی مفید باشد.

تمرین مدیتیشن یا تمرکز حواس راهی برای آگاهی بیشتر از افکار خود و احساسی است که در لحظه حال دارید. مدتی را صرف تفکر کنید و به جای نگرانی در مورد گذشته یا آینده، روی زندگی در لحظه حال تمرکز کنید.

قدردانی

پژوهش‌ها و کار با افراد نشان داده است که تمرین قدردانی، یا احساس و ابراز شکرگزاری برای چیزهایی که در زندگی دارید، دارای فواید بسیاری است. قدردانی می‌تواند روابط را تقویت کند، باعث افزایش شادی شود، انعطاف‌پذیری را افزایش دهد و سلامت کلی را بهبود بخشد.

همچنین ممکن است به شما کمک کند تا معنای بیشتری در زندگی پیدا کنید. تحقیقات نشان داده است که قدردانی به افراد کمک می‌کند تا احساسات مثبت بیشتری را تجربه کنند.

تلاش برای تمرین منظم قدردانی، می‌تواند به شما کمک کند تا از چیزهای خوب زندگی بیشتر آگاه شوید. با گذشت زمان، این تمرین ممکن است به تغییر دیدگاه شما کمک کند. به جای اینکه احساس کنید زندگی بیهوده است، تمام شادی‌های ساده‌ای را خواهید دید که به زندگی معنا می‌بخشند.

راه‌های دیگر برای یافتن معنای زندگی

  • با طبیعت ارتباط برقرار کنید
  • چیزهای جدید را امتحان کنید
  • نواقص خود را در آغوش بگیرید
  • خودت باش
  • بپذیرید که زندگی نامشخص است
  • از چیزهای ساده در زندگی لذت ببرید
  • برای خودت وقت بگذار
  • شوخ طبعی را در زندگی پیدا کنید و حاضر باشید به خودتان بخندید

مهم است که به خاطر داشته باشید که ممکن است برای اینکه بتوانید چیزی را که برای شما مناسب است پیدا کنید، باید زمان بگذارید و دست به اکتشاف معنای زندگی خودتان بزنید.

نحوه دریافت کمک

از کمک گرفتن نترسید. اگر در تلاش برای یافتن معنای زندگی خود هستید، منابع و افراد زیادی وجود دارند که می‌توانند به شما کمک کنند. با یک دوست قابل اعتماد یا یکی از اعضای خانواده، یک مشاور یا درمانگر، یا یک رهبر مذهبی صحبت کنید. آنها می‌توانند پشتیبانی و راهنمایی‌های لازم را در حین جستجوی معنا ارائه دهند.

به یاد داشته باشید، همه دوره‌هایی را پشت سر می‌گذارند که از خودشان می‌پرسند هدف و معنای زندگی چیست. اما هیچ پاسخ درست یا غلطی وجود ندارد. آنچه بیش از همه مهم است این است که چگونه زندگی خود را انتخاب می‌کنید.

By: Kendra Cherry

Published on May 19, 2022

https://www.verywellmind.com/whats-the-point-of-life-why-you-might-feel-this-way-5272182

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا