آموزش جنسی به کودکانانتخاب سردبیرخواندنی‌های اسکیمالوژیفرزندپروریکودک

رشد جنسی و رفتار جنسی از تولد تا سه سالگی

آگاهی از رشد جنسی و رفتار جنسی از تولد تا سه سالگی برای والدین اهمیت بسیاری دارد. زیرا به والدین کمک می‌کنند که بدانند در هر سنی فرزندشان در چه مرحله‌ای از رشد جنسی قرار دارد و چه رفتارهایی انجام می‌دهند. این آگاهی باعث می‌شود که آن‌ها برخورد درستی با فرزند خود داشته باشند. در این مقاله تلاش می‌کنم که نحوه رشد جنسی و رفتار جنسی از تولد تا سه سالگی شرح دهم.

مقاله «رشد جنسی و رفتار جنسی از تولد تا سه سالگی» با همکاری امیلی راسل، روانشناس و معلم آکادمیک، آماندا پاتون، روانشناس بالینی و معاون مدیر، و سایر اعضای تیم تمرین بالینی مرکز استرالیایی حفاظت از کودکان، دانشگاه استرالیای جنوبی تهیه شده است.


نکات کلیدی رشد جنسی و رفتار جنسی از تولد تا سه سالگی

  • رشد جنسی شامل تغییرات فیزیکی، نگرش نسبت به جنسیت و تمایلات جنسی و رفتار جنسی است.
  • همانطور که کودکان رشد می‌کنند، در مورد بدن، نقش‌های جنسیتی و مفاهیم جنسی کنجکاو می‌شوند.
  • شما می‌توانید با صحبت آشکار و بدون قضاوت در مورد رفتار جنسی سالم از رشد کودکان حمایت کنید.
  • برخی از رفتارهای جنسی در دوران کودکی نامناسب است. شما باید در مورد این رفتارها به دنبال مشاوره حرفه‌ای باشید.

رشد جنسی و رفتار جنسی از تولد تا سه سالگی

شما باید بدانید که رشد جنسی از بدو تولد شروع می‌شود. رشد جنسی شامل تغییراتی مانند بلوغ، باورها و نگرش‌ها درباره تمایلات جنسی و رفتار جنسی می‌شود.

رفتار جنسی بسته به رشد، روابط اجتماعی، پیشینه فرهنگی و تجربیات شخصی و خانوادگی کودکان متفاوت است. لذت بردن از برهنگی و کنجکاوی درباره بدن خود و دیگران در کودکان رایج است.

در فرآیند رشد جنسی و رفتار جنسی از تولد تا سه سالگی، کنجکاوی جنسی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • دست زدن، نگه داشتن، کشیدن و نوک زدن اندام تناسلی خود
  • نگاه کردن یا لمس کردن اندام تناسلی کودکان یا بزرگسالان آشنا به روشی کنجکاو در حمام یا توالت
  • نشان دادن علاقه به اعضای بدن و نحوه کار آنها
  • انجام بازی‌هایی که شامل برهنه بودن یا استفاده از نقش‌های جنسیتی مانند پزشکان و پرستاران است
  • تکرار کلمات و عبارت‌های عامیانه برای توالت کردن، عملکردهای بدن یا اعضای بدن.

فرزند شما معمولاً این رفتارها به دلیل اینکه احساس خوبی ایجاد می‌کند انجام دهد. همچنین ممکن است این رفتارها را به دلایل زیر انجام دهند:

  • یادگیری در مورد لمس کردن و قوانین اجتماعی
  • کنجکاوی در مورد تفاوت بین بدن‌ها
  • بررسی نحوه عملکرد بدن
  • تلاش برای درک خانواده‌ها و روابط
  • یادگیری و کشف کلمات جدید

صحبت‌های باز و صادقانه در مورد جنسیت، بدن و روابط، زمینه را برای صحبت‌های آینده در مورد رشد جنسی، روابط محترمانه و تمایلات جنسی فراهم می‌کند. هیچ‌گاه برای شروع حرف زدن زود نیست.

پاسخ به رفتار جنسی در نوزادان و کودکان نوپا

رشد جنسی و رفتار جنسی از تولد تا سه سالگی
رشد جنسی و رفتار جنسی از تولد تا سه سالگی

وقتی کودکتان یک رفتار جنسی از خود نشان می‌دهد شما باید به جای تنبیه یا سرزنش کردن او و گفتن عبارت‌هایی مانند «این رفتار خیلی زشته»، «دیگه دوست ندارم»، و «پسر/دختر بد» اجتناب کنید. رفتار جنسی همانند سایر رفتارهایی است که کودکان از روی کنجکاوی و به منظور یادگیری رفتارهای انسانی انجام می‌دهند. بنابراین هرگاه رفتار جنسی از کودک خود مشاهده کردید ابتدا یک نفس عمیق بکشید، خونسردی خودتان را حفظ کنید و از آن به عنوان فرصتی برای تربیت جنسی و کمک به یادگیری کودک خود استفاده کنید.

نکته اصلی در هر آموزش این است که ابتدا به خوبی گوش کنید، به طور واضح صحبت کنید و با شفافیت کامل به سؤالات کودک خود صادقانه پاسخ دهید. به خاطر داشته باشید که پاسخ شما باید با سطح درک و فهم کودکتان هماهنگ باشد تا او بتواند آنچه را به او می‌گویید درک کند.

یک نکته مهم که باید آن را ذکر کنم این است که منظور از تربیت جنسی این نیست که شما ارزش‌های خودتان را به فراموشی بسپارید. شما می‌توانید در حین تربیت جنسی تمامی ارزش‌ها و اصول اخلاقی خودتان را به کودک منتقل کنید. فقط باید حواستان باشد که اطلاعات نادرست ندهید، چیزی را مخفی نکنید، صادق باشید، تنبیه نکنید و اجازه بدهید که کودک به یادگیری ادامه دهد و به شما اعتماد کند.

اگر شما منبع اعتماد کودک نباشید او برای کنجکاوی‌های خود از منابع دیگری استفاده خواهد کرد. در ضمن وقتی به شما اعتماد کند زمانی که وارد جامعه می‌شود و با انبوه اطلاعات نادرست و افراد سودجو روبرو می‌شود می‌تواند با خیال راحت به سراغ شما بیاید و تجربه‌هایش را با شما درمیان بگذارد. اما اگر او را تنبیه کرده باشید یا مورد سرزنش قرار داده باشید یا اینکه از دادن اطلاعات خودداری کرده باشید بعید است که او در این موارد از شما راهنمایی بخواهد.

در فرآیند رشد جنسی و رفتار جنسی از تولد تا سه سالگی بسته به میزان درک کودکتان می‌توانید در مورد اعضای عمومی و خصوصی بدن و تفاوت بین بدن‌ها با کودکتان صحبت کنید. همچنین می‌توانید از کلمات صحیح و اسم‌های درست برای نامیدن اعضای خصوصی و عمومی بدن استفاده کنید. شما می‌توانید از اصول زیر با توجه به ارزش‌ها و اصول خود استفاده کنید:

  • این آلت تناسلی شماست. شما برای ادرار کردن (جیش کردن) از آن استفاده می‌کنید. آلت تناسلی شما بخش خصوصی بدن شما است.
  • بدن شما متعلق به شماست. بنابراین حالا که بزرگتر شده‌اید می‌توانی خودت را تمیز کنی و خوب است که مراقبت بدنت باشی.

هنگامی که با کودک خود صحبت می‌کنید، ایده خوبی است که از کلمات مناسب برای اعضای بدن – واژن، فرج، سینه‌ها، آلت تناسلی، بیضه‌ها و غیره استفاده کنید. این کار به کودک شما کمک می‌کند تا در مورد بدن خود بیاموزد. همچنین به آن‌ها زبانی می‌دهد که می‌توانند برای پرسیدن سؤالات یا گفتن نگرانی‌ها به شما از آن استفاده کنند.

گاهی اوقات ممکن است تصمیم بگیرید که فرزندتان را از یک رفتار جنسی منع کنید. برای مثال می‌خواهید که او در مکان‌های عمومی سؤالات خصوصی نپرسد. در این موارد طبق راهنمای زیر عمل کنید:

  • با آرامش مکالمه را تغییر مسیر دهید.
  • حواس کودکتان را پرت کنید.
  • یک فعالیت جذاب برای فرزندتان پیدا کنید.
  • قول بدهید که بعداً وقتی با هم تنها بودید و وقت کافی وجود داشت به سؤال آن‌ها پاسخ می‌دهید.

نکته مهمی که باید به خاطر داشته باشید این است که فرزندتان بداند کنجکاوی کردن اشکالی ندارد و صحبت کردن درباره این مسائل بد نیست.

موضوع دیگری که والدین باید درباره رشد جنسی و رفتار جنسی از تولد تا سه سالگی درباره آن اطلاعات کافی داشته باشند مربوط به رفتارهای جنسی نامناسب است.

رفتار جنسی نامناسب در نوزادان و کودکان نوپا

گاهی اوقات رفتار جنسی در نوزادان و کودکان نوپا آن چیزی نیست که برای مرحله رشد آنها انتظار می‌رود یا از نظر اجتماعی یا فرهنگی مناسب نیست.

و گاهی اوقات رفتار جنسی در نوزادان و کودکان نوپا برای خود یا دیگران نامناسب است. رفتار جنسی نامناسب می‌تواند نگران‌کننده، جدی و شدید باشد.

رفتار جنسی نامناسب در نوزادان و کودکان نوپا ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • به لمس کردن یا مالیدن اندام تناسلی خود ادامه می‌دهند، حتی زمانی که کسی سعی کرده است آنها را وادار به انجام کار دیگری کند
  • خودارضایی به روش‌هایی که به اندام تناسلی آنها آسیب می‌رساند
  • انجام مداوم بازی‌هایی که ماهیت جنسی دارند مانند شبیه‌سازی رابطه جنسی با یا بدون لباس
  • لمس مداوم اندام تناسلی دیگران یا تلاش برای انجام این کار حتی زمانی که آنها به انجام کار دیگری تشویق شده‌اند.
  • استفاده از کلمات پرخاشگرانه جنسی یا صریح
  • استفاده از اعمال جنسی بر روی کودکان دیگر در حین بازی – برای مثال، رابطه جنسی دهانی، خودارضایی، یا دخول با انگشتان یا اشیاء.

نوزادان و کودکان نوپا ممکن است به دلایل زیادی رفتارهای نامناسب جنسی داشته باشند. دلایل این رفتارها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • ممکن است در معرض پورنوگرافی یا فعالیت جنسی بزرگسالان قرار گرفته‌اند و آنچه را که دیده‌اند دوباره به نمایش می‌گذارند
  • ممکن است آزار جنسی یا سایر اشکال کودک آزاری را تجربه کرده باشد
  • بیان و مدیریت احساسات خود برایشان سخت است.

کمک گرفتن برای رفتارهای جنسی نامناسب در نوزادان و کودکان نوپا

اگر متوجه شده اید که فرزندتان درگیر رفتارهای جنسی نامناسب است و به انجام آن ادامه می‌دهد، حتی زمانی که از او می‌خواهید این کار را متوقف کند، بهتر است که به دنبال حمایت و کمک حرفه‌ای باشید.

کمک گرفتن از یک روانشناس کودک و متخصصانی که در حیطه‌ی رشد جنسی و رفتار جنسی از تولد تا سه سالگی فعالیت می‌کنند می‌تواند شروع خوبی باشد. آن‌ها به شما کمک می‌کنند تا بفهمید که چه اتفاقی در حال رخ دادن است و چگونه می‌توانید به فرزندتان کمک کنید.

کلام آخر

رشد جنسی و رفتار جنسی از تولد تا سه سالگی مرحله آغازین فرزندپروری در مورد مسائل جنسی است. شما باید نشانه‌های رشد جنسی، رفتار جنسی سالم و ناسالم را بدانید تا بتوانید کودک خود را راهنمایی کنید.

ارتباط با ما

برای ارتباط با ما در رشد جنسی و رفتار جنسی از تولد تا سه سالگی انتهای مطلب کامنت بگذارید. علاوه بر این می‌توانید در اینستاگرام و تلگرام ما را دنبال کنید.

  • اینستاگرام: schema.therapy
  • تلگرام: psychologistnetes
  • ایمیل: schemalogy@gmail.com

منابع رشد جنسی و رفتار جنسی از تولد تا سه سالگی

  • Barnett, M., Giaquinto, A., Hunter, L., & Worth, C. (2017). Age appropriate sexual behaviour in children and young people: Information booklet for carers, professionals and the general public (2nd edn). South Eastern Centre Against Sexual Assault and Family Violence and Gatehouse Centre. Retrieved 5 October 2022 from https://www.ncsby.org/sites/default/files/Age-appropriate-behaviours-book.pdf.
  • Government of Western Australia, Department of Communities in partnership with the Australian Centre for Child Protection. (2022). Framework for understanding and guiding responses to harmful sexual behaviour in children and young people. Government of Western Australia. Retrieved 5 October 2022 from https://www.wa.gov.au/government/publications/framework-understanding-and-guiding-responses-harmful-sexual-behaviours-children-and-young-people.
  • Government of Western Australia, Department of Health. (2019). Talk soon, talk often: A guide for parents talking to their kids about sex. Government of Western Australia. Retrieved 5 October 2022 from https://www.healthywa.wa.gov.au/articles/s_t/talk-soon-talk-often.
  • Paton, A., & Bromfield, L. (2022). Continuum for understanding harmful sexual behaviours. Australian Centre for Child Protection, University of South Australia. Retrieved 5 October 2022 from https://www.unisa.edu.au/siteassets/research/accp/paton-bromfield-may-2022-hsb-continuum_.pdf.
  • Royal Commission into Institutional Responses to Child Sexual Abuse. (2017). Final report. Commonwealth of Australia. Retrieved 5 October 2022 from https://www.childabuseroyalcommission.gov.au/final-report.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا