ازدواجانتخاب سردبیرخواندنی‌های اسکیمالوژیرابطهرشد شخصی
موضوعات داغ

۱۰ رفتار مردان فاقد عزت نفس در رابطه

هنگامی که وارد رابطه می‌شوید ممکن است مردی وارد زندگی شما شود که فاقد عزت نفس کافی باشد. ممکن است ابتدای رابطه متوجه عدم عزت نفس او نشوید اما با گذشت زمان او رفتارهایی از خود نشان می‌دهد که به شما در درک فقدان عزت نفس او کمک می‌کند.

اگر شما هم با چنین شرایطی روبرو هستید از این راهنما استفاده کنید تا از کارهایی که مردان فاقد عزت نفس در رابطه انجام می‌دهند آشنا شوید و یاد بگیرید که چگونه به آن‌ها کمک کنید عزت نفس خود را بازیابی کنند.

مردان فاقد عزت نفس در رابطه
مردان فاقد عزت نفس

اجازه بدهید ابتدا شناخت مختصری از عزت نفس، تعریف و ویژگی‌های آن داشته باشیم و بعد از آن توضیح بدهیم که مردهایی که عزت نفس پایینی دارند رفتارشان در رابطه چگونه است.

عزت نفس به این معنای ارزش و منزلتی است که برای خودتان قائلید. وقتی عزت نفس دارید احساس ارزشمندی می‌کنید. به طور کلی کسی که عزت نفس خودش را دوست دارد.

۱) مردان فاقد عزت نفس زیادی عذرخواهی می‌کنند

مردهایی که عزت نفس پایینی دارند معمولاً بیش از حد عذرخواهی می‌کنند، حتی اگر هیچ اشتباهی انجام نداده باشند. شما باید بدانید که عذرخواهی‌های آن‌ها با هدف خرد کردن اعصاب شما نیست، بلکه باید بدانید که می‌ترسند عشق شما را از دست بدهند.

شاهر لارنس (Shahar Lawrence) متخصص سلامت روان در وب‌سایت PsychCentral توصیف خوبی از فقدان عزت نفس ارائه داده است:

هنگامی که کسی عزت نفس پایینی دارد احساس می‌کند که فضای زیادی را اشغال کرده است، درخواست‌هایش زیادی دارد و مزاحم است. در این مورد، به شدت عذرخواهی می‌کند زیرا احساس می‌کند ارزش وقت گذاشتن و توجه را ندارد.

فقدان عزت نفس آن‌ها باعث می‌شود که دائماً نیاز به اطمینان و تأییدطلبی داشته باشند.

۲) مردان فاقد عزت نفس دائماً به دنبال تأیید هستند

آیا تا به حال متوجه شده‌اید که مرد زندگی‌تان برای هر کاری که می‌خواهد تصمیم بگیرد آن را با شما چک می‌کند؟

به عنوان مثال ممکن است او همیشه از شما بپرسد که آیا به نظر شما خوب به نظر می‌رسد یا خیر. شما به زودی متوجه خواهید شد که احساس ارزشمندی او درباره‌ی خودش به نظر شما درباره‌ی او گره خورده است. این موضوع می‌تواند فشار زیادی را به شما که شریک زندگی او هستید وارد می‌کند.

وقتی مردها عزت نفس پایینی دارند فقط درباره ظاهرشان نیست که نیاز به تأییدطلبی دارند. تمامی رفتارها، تصمیم‌ها و ابراز هیجانات آن‌ها نیاز به تأییدطلبی دارد.

۳) مردان فاقد عزت نفس ممکن است بیش از حد انتقادگر باشد

وقتی مردی دچار انتقاد از خود می‌شود با انتقاد کردن از شما خود را منحرف می‌کند که بدیهی است که می‌تواند فشار زیادی را در رابطه ایجاد کند و به شما احساس وحشتناکی بدهد.

اگر مرد زندگی‌تان این کار را انجام می‌دهد ممکن است به این دلیل باشد که او سعی می‌کند توجهش را از عیب‌ها و کاستی‌های خود دور کند و به جای آن شما را کانون توجه قرار دهد.

۴) مردان فاقد عزت نفس از مواجهه شدن اجتناب می‌کنند

در مطالب بالاتر اشاره کردم که مردها هنگامی که فاقد عزت نفس هستند بیش از حد معذرت‌خواهی می‌کنند زیرا ممکن است احساس کنند که لایق یا سزاوار عشق نیستند. همین دلیل زمانی که آن‌ها مجبور می‌شوند رفتارهای خود را توضیح دهند کاربرد دارد.

ترس آن‌ها این است که شما به خاطر شخص دیگری رهایشان کنید

آن‌ها از مواجهه شدن اجتناب می‌کنند زیرا از آنچه اتفاق خواهد افتاد می‌ترسند. درواقع یک مطالعه در مورد رابطه بین عزت نفس پایین و مواجهه نشان داد که:

مقاومت افراد فاقد عزت نفس در برابر نگرانی‌ها ناشی از ترس آن‌ها از نتایج منفی است. به عبارت دیگر آن‌ها بر این باورند که اگر ابراز وجود کنند و با چیزی که آن‌ها را ناراحت می‌کند روبرو شوند در معرض خطر طرد شدن از سوی شریک زندگی‌شان قرار بگیرند.

۵) مردان فاقد عزت نفس به راحتی حسادت می‌کنند

مردهایی که فاقد عزت نفس هستند به‌راحتی دچار حسادت می‌شوند. حتی اگر دلیلی برای بی‌اعتمادی وجود نداشته باشد او به هر تعامل کوچک، مرسوم و حتی پیش‌پا افتاده‌ی شما با مردهای دیگر حسادت می‌کند.

شاید از خودتان بپرسید که چرا مردهایی که اعتماد به نفس ندارند این کار را انجام می‌دهند؟ حسادت آن‌ها به این واقعیت مربوط است که آن‌ها اساساً احساس می‌کنند به اندازه کافی خوب نیستند.

ترس آن‌ها این است که شما به خاطر شخص دیگری رهایشان کنید، بنابراین در این مواقع بیش از حد واکنش نشان می‌دهند تا از احساس رها شدن اجتناب کنند.

۶) مردان فاقد عزت نفس نیازهای خود را قربانی می‌کنند

بخشی از دلیل اینکه مردان دارای عزت نفس پایین نسبت به خود احساس خوبی ندارند این است که بسیاری از نیازها و خواسته‌های خود را نادیده می‌گیرند.

برای مثال، ممکن است متوجه شوید که شریک زندگی‌تان همیشه شما را در اولویت قرار می‌دهد و سعی می‌کند نیازهای شما را برآورده سازد، اما هرگز لحظه‌ای روی خودش تمرکز نمی‌کند.

متأسفانه، این یک چرخه سمی و ناسالم ایجاد می‌کند! آنها در نهایت احساس فرسودگی، استرس و ناامیدی می‌کنند، که می‌تواند باعث رنجش آنها از شما شود – حتی اگر از آنها نخواسته باشید که از نیازهای خود به نفع شما دست بکشند.

۷) مردان فاقد عزت نفس نمی‌توانند به‌راحتی تصمیم بگیرند

وقتی مردها در یک رابطه فاقد عزت نفس هستند ممکن است عدم اعتماد به نفس آن‌ها بر تصمیم‌گیری‌شان تأثیر بگذارد. حتی ممکن است در رستوران او نتواند غذا سفارش بدهد و مدام از شما می‌پرسد که چه چیزی باید سفارش دهد. عزت نفس پایین ساده‌ترین تصمیم‌ها را سخت می‌کند.

بنابراین اگر مرد زندگی‌تان ساده‌ترین کارها را بدون نظر شما نمی‌تواند انجام دهد می‌دانید چرا…

۸) مردان فاقد عزت نفس از صمیمت اجتناب می‌کنند

یکی دیگر از رفتارهایی که مردان فاقد عزت نفس در رابطه انجام می‌دهند این است که از روابط فیزیکی اجتناب می‌کنند. اجتناب آن‌ها در این مورد به احساس کم‌ارزشی و احساس خوب نبودن آن‌ها مربوط می‌شود.

اگر مرد زندگی‌تان در اتاق خواب رفتار جالبی ندارد، و طوری رفتار می‌کند که انگار شما را طرد می‌کند دلیلش این نیست که شما را جذاب نمی‌داند بلکه از اینکه شما او را جذاب می‌دانید تعجب کرده است.

۹) مردان فاقد عزت نفس نگرش منفی به زندگی دارند

اکثر افرادی که احساس منفی نسبت به خود دارند و درواقع فاقد عزت نفس هستند دیدگاه منفی‌ و بدبینانه‌ای به جهان دارند. برای شما صدای جیرجیرک‌ها زیباست ولی او از صدای بلند آن‌ها شکایت می‌کند. وقتی احساس خوبی به خودتان داشته باشید دنیا را جای بهتر و قشنگی‌تری می‌دانید اما اگر نسبت به خودتان احساس بدی دارید روی دیدگاه شما نسبت به جهان نیز تأثیر منفی می‌گذارد.

۱۰) مردان فاقد عزت نفس ممکن است کمال‌گرا باشند

درنهایت مردانی که فاقد عزت نفس هستند حتی ممکن است در روابط عاشقانه خود کمال‌گرا باشند. مطالعات دانشگاه مریلند نشان داده است که:

گاهی اوقات هنگامی که افراد احساس ناامنی را تجربه می‌کنند ممکن است با ارزش‌گذاری بیش از حد روی دستاوردها و موفقیت‌ها آن را جبران کنند که احتمالاً منجر به کمال‌گرایی می‌شود.

برخی دیگر ممکن است نسبت به همه‌چیز احساس ناامنی داشته باشند که درنتیجه برای به دست آوردن کنترل و تسلط به کمال‌گرایی روی می‌آورند.

ممکن است متوجه شده باشید که مرد زندگی‌تان استانداردهای بسیار بالایی برای خودش، برای شما و برای زندگی‌تان دارد و انتظار دارد که همه‌چیز به خوبی انجام شود … که صادقانه بگویم بسیار غیرواقعی و خسته‌کننده است.

چگونه به مردی که فاقد عزت نفس است کمک کنیم؟

کمک به کسی که فاقد عزت نفس است و احساس ناامنی می‌کند کار آسانی نیست اما با شکیبایی و تمایل به کمک کردن شما می‌توانید به هدف برسید.

ارتباط گشوده و صادقانه را تشویق کنید. فضای امنی ایجاد کنید که هر دو بتوانید احساسات خود را بدون قضاوت یا واکنش‌های تند به اشتراک بگذارید.

اطمینان دادن. اگر هر از گاهی به شریک زندگی‌تان بگویید که چه احساسی درباره او دارید می‌تواند به او کمک کند که احساس آرامش و امنیت داشته باشد.

شریک زندگی خود را تشویق کنید تا از خودش مراقبت کند. اگر بخواهم واقع‌بینانه بگویم تلاش‌های شما هیچ کمکی نخواهد کرد مگر اینکه آن‌ها بخواهند که از خودشان مراقبت کنند. آنها را وادار به انجام سرگرمی هایی کنید که از آنها لذت می‌برند، به طور منظم ورزش کنند و به آنها یادآوری کنید که خوب بخورند و بخوابند.

مرزها را تعیین کنید. مرزبندی برای هر دوی شما ضروری هستند. بگذارید شریکتان بداند که این محدودیت‌ها وجود دارد، بنابراین هر دوی شما در رابطه احساس احترام و راحتی کنید.

و در نهایت، ممکن است لازم باشد شریک زندگی خود را تشویق کنید تا به دنبال درمان باشد. فقط در مواردی می‌توانید به آنها کمک کنید، اما یک متخصص می‌تواند دقیقاً دلیل عدم عزت نفس او را مشخص کند و به یک برنامه عملی بدهد تا به آرامی سطح اعتماد به نفس او افزایش یابد.

در ضمن، باید صبر زیادی به خرج دهید. اما فراموش نکنید که از خودتان نیز مراقبت کنید. اگر شریک زندگی شما از دریافت کمک و رواندرمانی امتناع کند، اثرات طولانی مدت فقدان عزت نفس می‌تواند شما را خسته و در نهایت یک رابطه ناسالم و سمی ایجاد کند.

ارتباط با ما

برای ارتباط در انتهای مطلب کامنت بگذارید. علاوه بر این می‌توانید در اینستاگرام و تلگرام ما را دنبال کنید.

  • اینستاگرام: schema.therapy
  • تلگرام: psychologistnetes
  • ایمیل: schemalogy@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا