مقاله های طرحواره درمانی

رابطه طرحواره های ناسازگار و میگرن

رابطه طرحواره های ناسازگار و میگرن تاکنون بررسی نشده است. یک مطالعه نشان داده است که می‌توان رابطه طرحواره های ناسازگار و میگرن را بر اساس جنسیت در یک نمونه نوجوان بررسی کرد. نتایج این مطالعه نشان داد که بین برخی از طرحواره های ناسازگار و میگرن رابطه وجود دارد. با اسکیمالوژی همراه باشید.

تا به امروز رابطه بین اختلالات روانشناختی و میگرن مورد بررسی‌های علمی فراوانی قرار گرفته است. در این راستا مطالعات نشان داده‌اند که بین اختلالات روانشناختی و میگرن هبمودی قابل ملاحظه‌ای وجود دارد. منظور از همبودی این است که دو اختلال یا بیماری به صورت همزمان در یک نفر رخ دهد. بنابراین منظور از همبودی اختلال‌های روانشناختی و میگرن این است که این دو اختلال با هم در یک نفر روی می‌دهند.

میگرن چیست؟

میگرن سردردی است که می تواند باعث درد شدید ضربان دار یا احساس نبض، معمولاً در یک طرف سر شود. اغلب با حالت تهوع، استفراغ و حساسیت شدید به نور و صدا همراه است. حملات میگرن می‌تواند از ساعت‌ها تا چند روز ادامه داشته باشد و درد آن چنان شدید باشد که در فعالیت‌های روزانه شما اختلال ایجاد کند.

برای برخی افراد، یک علامت هشداردهنده به نام هاله قبل یا همراه با سردرد رخ می‌دهد. هاله می‌تواند شامل اختلالات بینایی، مانند فلاش نور یا نقاط کور، یا سایر اختلالات، مانند گزگز در یک طرف صورت یا در بازو یا پا و مشکل در صحبت کردن باشد. داروها می‌توانند به پیشگیری از برخی میگرن‌ها و کاهش درد آن‌ها کمک کنند. داروهای مناسب، همراه با داروهای خودیاری و تغییرات سبک زندگی، ممکن است به درمان و مدیریت میگرن کمک کنند.

منبع: mayo clinic

علی‌رغم مطالعات فراوان در این زمینه، هنوز نکات ناشناخته‌ی فراوانی وجود دارند که باید مورد بررسی قرار بگیرند. یکی از این موارد ناشناخته نقش و رابطه طرحواره‌های ناسازگار اولیه با میگرن است.

طرحواره‌های ناسازگار اولیه، ساختارهای اساسی تفکر و هیجان هستند که تعیین‌کننده فکر، احساس و رفتار محسوب می‌شوند. این طرحواره‌ها اصولاً در دوران کودکی شکل می‌گیرند و فرد را مستعد انواع مختلفی از بیمارهای جسمی و اختلال‌های روانشناختی می‌کنند.

به اینستاگرام اسکیمالوژی بپیوندید
مشخصات مقاله رابطه طرحواره های ناسازگار و میگرن
مشخصات مقاله رابطه طرحواره های ناسازگار و میگرن

رابطه طرحواره های ناسازگار و میگرن در نوجوانان

به تازگی در آوریل ۲۰۲۲ مقاله‌ای در نشریه معتبر تحول مغز منتشر شده است که رابطه طرحواره های ناسازگار و میگرن را نوجوانان بررسی کرده است. این مطالعه در تفاوت‌های جنسیتی در طرحواره‌های ناسازگار اولیه و میگرن در نوجوانان مورد مطالعه قرار داده است.

در این پژوهش برای بررسی رابطه طرحواره های ناسازگار اولیه با میگرن در نوجوانان ۱۷۱ نوجوان برای شرکت در پژوهش انتخاب شدند. ۶۷ درصد از این نمونه، دختر و مابقی پسر نوجوان بودند.

پژوهشگران مشخصات بالینی میگرن را بر اساس مدت، شدت و فراوانی سردردها، علائم و نشانه‌های همراه مانند تهوع، استفراغ، فتوفوبیا و غیره و طرحواره‌های ناسازگار اولیه را بر اساس جنسیت بررسی کردند.

علاوه بر این موارد، آسیب‌شناسی روانی و سابًقه‌ی سوءاستفاده به عنوان متغیرهای کمکی در این مطالعه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

نتایج

نتایج مطاله رابطه طرحواره های ناسازگار و میگرن نشان داد که میانگین سنی دخترها ۱۵.۴ و پسرها ۱۵.۲ بود. نتایج نشان داد که بین پسرها و دخترها از نظر خصوصیات و ویژگی‌های میگرن تفاوتی وجود ندارد و به استثنای سرگیجه و تسکین درد با ماساژ سایر نشانه‌های میگرن بین دو ج نس مشابه بود.

علاوه بر این نتایج مطاله رابطه طرحواره های ناسازگار و میگرن نشان داد که دخترها در بعضی از طرحواره های ناسازگار اولیه مانند رهاشدگی / بی‌ثباتی، محرومیت عاطفی، نقص / شرم، وابستگی / بی‌کفایتی، آسیب‌پذیری در برابر ضرر و بیماری، شکست و منفی‌نگری نمرات بالاتری کسب کردند.

از طرف دیگر نتایج در مورد پسرها نشان داد که تنها در طرحواره خویشتن‌داری / خودانضباطی ناکافی نمرات بالا دارند.

نتایج دیگری که از مطالعه رابطه طرحواره های ناسازگار اولیه و میگرن بر اساس جنیست به دست آمد این بود که نوع میگرن و آسیب‌شناسی روانی فعلی فرد تأثیر معناداری بر حوزه‌های طرحواره‌های ناسازگار اولیه (یعنی بریدگی و طرد، خودگردانی و عملکرد مختل، محدودیت‌های واقع‌بینانه‌ی مختل، دیگرجهت‌مندی، و گوش به زنگی و بازداری افراطی) نداشتند، در حالیکه سابقه‌ی سوء استفاده جنسی به طور قابل توجهی برخی از طرحواره‌های ناسازگار اولیه را تحت تأثیر قرار داد.

این مطالعه تأکید می‌کند که نوجوانان مبتلا به میگرن از طرحواره‌های ناسازگار اولیه مورد غربالگری قرار بگیرند.

مطالعه رابطه بین طرحواره های ناسازگار اولیه و میگرن پینشهاد می‌دهد که طرحواره درمانی و مداخلات مشابه آن ممکن است در مدیریت و درمان میگرن در نوجوانان اثر مثبتی داشته باشند. علاوه بر این جنسیت فرد مبتلا به میگران نیز ممکن است برای طرحواره درمانی برای میگران عامل مهمی باشد.

منبع:

برای دسترسی به مقاله کامل در مورد رابطه طرحواره های ناسازگار و میگرن در نوجوانان به این آدرس مراجعه کنید.

تعریف واژه‌های مهم:

این قسمت از مقاله مرتبط با مقاله رابطه طرحواره های ناسازگار و میگرن نیست. اما برای اینکه چشم انداز و درک کامل‌تری نسبت به مقاله داشته باشید می‌توانید این بخش را مطالعه کنید.

  • طرحواره‌های ناسازگار اولیه: طرحواره‌های ناسازگار اولیه الگوهای فکری و هیجانی منفی‌ای هستند که در دوره کودکی شکل می‌گیرند و نوع نگاه فرد و نحوه تفسیر رویدادها را تحت تأثیر قرار می‌دهند. طرحواره های ناسازگار اولیه فرد را نسبت به تعداد متعددی از مشکلات روانشناختی مانند افسردگی، اضطراب، وسواس و مشکلات زناشویی آسیب‌پذیر می‌سازد.

حوزه‌های طرحواره: تا کنون ۱۸ طرحواره ناسازگار اولیه شناسایی شده است که در پنج حوزه طبقه‌بندی شده‌اند:

  • حوزه بریدگی و طرد: در این حوزه طرحواره‌هایی قرار دارند که ناشی از شکل نگرفتن دلبستگی‌های اولیه بین والدین و نوزاد است. طرحواره‌های رهاشدگی، محرومیت عاطفی، بی‌اعتمادی و بدرفتاری، نقص و شرم، و انزوای اجتماعی در این حوزه قرار دارند.
  • حوزه خودگردانی و عملکرد مختل: در این حوزه‌ طرحواره‌هایی وجود دارند که سرچشمه شکل‌گیری آن‌ها به شکل نگرفتن استقلال و کفایت و شایستگی است. در این حوزه طرحواره‌های ناسازگار آسیب‌پذیری به ضرر و بیماری، شکست، وابستگی و بی کفایتی، و خود تحول‌نیافته قرار گرفته‌اند.
  • حوزه دیگرجهت‌مندی: این حوزه بر اساس برآورده نشدن نیاز کودک به ابراز هیجانات و نیازهای شخصی‌اش شکل می‌گیرد و طرحواره‌های خودقربانگری (ایثار)، فرمان‌پذیری (اطاعت) و تأییدطلبی در آن قرار دارند.
  • حوزه محدودیت‌های مختل: هنگامی که کودک محدودیت‌های واقع‌بینانه زندگی را نیاموزد طرحواره‌های استحقاق/بزرگ‌پنداری و خویشتن‌داری ناکافی شکل می‌گیرند.
  • حوزه گوش‌به‌زنگی و بازداری افراطی: این حوزه بر اساس برآورده نشدن نیاز کودک به بازی، تفریح و خودانگیختگی شکل می‌گیرد. وقتی این نیاز برآورده نشود طرحواره‌های بازداری هیجانی، معیارهای سخت‌گیرانه، منفی‌نگری و بدبینی، و تنبیه شکل می‌گیرند.

در مقاله‌ای که در مورد رابطه طرحواره های ناسازگار و میگرن منتشر شده است کلیدواژه‌های زیر وجود دارد که ما برای شما آنها را تعریف کرده‌ایم.

طرحواره‌ی رهاشدگی/بی‌ثباتی: این طرحواره به معنای این است که فرد به پایداری روابط اعتقاد ندارد و فکر می‌کند که سرانجام تمامی رابطه‌ها جدایی است.

طرحواره محرومیت عاطفی: این طرحواره به معنای عدم انتظار برای دریافت عشق و محبت است.

طرحواره نقص و شرم: وقتی این طرحواره وجود دارد فرد بر این باور است که دوست‌داشتنی و ارزشمند نیست.

طرحواره آسیب‌پذیری به ضرر و بیماری: این طرحواره به معنای قریب الوقوع بودن خطراتی مانند بیماری، سیل، ورشکستگی و … است.

طرحواره شکست: کسی که این طرحواره را دارد بر این باور است که در هر فعالیتی شکست خواهد خورد و زندگی را باخته است.

طرحواره وابستگی / بی‌کفایتی: این طرحواره باعث می‌شود که فرد احساس کند از عهده هیچ‌کاری بر نمی‌آید و برای انجام کارهایش باید به دیگران وابسته باشد.

طرحواره خویشتن‌داری ناکافی: وقتی این طرحواره وجود دارد باعث می‌شود که فرد نسبت به انجام کارها و برنامه‌هایش اهمال کار باشد و آن‌ها را نیمه کاره رها کند.

طرحواره منفی‌نگری: وقتی فرد به طور مداوم روی جنبه‌های منفی زندگی تمرکز می‌کند دارای طرحواره منفی‌نگری است.

شما به انتهای مقاله رابطه طرحواره های ناسازگار و میگرن رسیده‌اید. اما می‌توانید برای مطالعه بیشتر در مورد طرحواره های ناسازگار اولیه و طرحواره‌درمانی به لینکی که در باکس زیر وجود دارد مراجعه کنید.

در این بخش از سایت می‌توانید مقالات بیشتری در مورد طرحواره درمانی مطالعه کنید. اگر به دنبال یافتن موضوعی برای مقاله یا پایان نامه‌تان هستید این بخش به شما کمک بسیاری در یافتن موضوع و پیشینه‌ی پژوهش می‌کند.

ارتباط با ما

برای ارتباط با ما در انتهای مطلب کامنت بگذارید. اگر در مورد مطالعه رابطه طرحواره های ناسازگار و میگران سوالی دارید در کامنت‌ها مطرح کنید. علاوه بر این می‌توانید در اینستاگرام و تلگرام ما را دنبال کنید.

اینستاگرام: schema.therapy

تلگرام: psychologistnetes

ایمیل: schemalogy@yahoo.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا